National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Филозофски факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Филозофски факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Determinante profesionalnog razvojanastavnika u inkluzivnom školskom kontekstu

Thumbnail
2021
Disertacija.pdf (1.718Mb)
IzvestajKomisije.pdf (529.7Kb)
Author
Tančić, Nataša
Mentor
Kostovic, Svetlana
Committee members
Djermanov, Jelena
Radovic, Vera
Kostovic, Svetlana
Metadata
Show full item record
Abstract
Profesionalni razvoj nastavnika je kompleksan i višeslojan fenomen koji se poslednjih decenija, u mnogim zemljama sveta, našao u središtu obrazovne politike i postao jedna od centralnih tema naučnih istraživanja usmernih na unapređenje kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada savremene- inkluzivne škole. Predmet ovog rada je ispitivanje povezanosti faktora, kako iz spoljašnjeg okruženja, tako i iz unutrašnjeg, lično-psihološkog prostora nastavnika, kao pojedinca, sa njegovim profesionalnim razvojem u složenom inkluzivnom školskom kontekstu. Cilj istraživanja bio je da se utvrdi povezanostseta različitih: socio-demografskih, personalnih i kontekstualnih činilaca sa profesionalnim razvojem nastavnika, među njima utvrde determinišuči činioci i time da doprinos pouzdanijem građenju slike o aktuelnoj praksi profesionalnog usavršavanja nastavnika u inkluzivnoj školi kao savremenom školskom modelu.U radu su kao teorijska polazišta razmatrane:Teorija samoodređenja (Self –determination Theory) i dve ...teorije profesionanog razvoja poznatih američkih autora – teorija profesionalnog razvoja (General theory of professional development and choice) Donalda Supera, kao opšta teorija i teorija profesionalnog razvoja nastavnika (Theory of professional development of teachers) Ralfa Feslera kao domen-specifična.Ovim empirijskim istraživanjem obuhvaćen je uzorak od 265 nastavnika osnovnih škola na terotiriji grada Novog Sada. Opšti nalaz istraživanja ukazuje na postojanje jednog determinišućeg faktora -pozitivan stav nastavnika prema profesionalnom razvoju - koji ostvaruje najjaču povezanost sa učešćem nastavnika u različitim oblicima profesoinalnog razvoja. Drugi faktor koji ostvaruje znatno nižu ali značajnu pozitivnu povezanost sa profesionalnim razvojem je samoprocena kompetentnosti nastavnika. Ostali prediktori PRN u inkluzivnoj školi su visoko procenjena samoefikasnost u radu u inkluzivnim odeljenjima, starost i dužina radnog staža iz grupe sociodemografskih faktora. Dobijeni rezultati pokazuju da je osnovna determinanta profesionalnog razvoja na uzorku ispitnika, obuhvaćenih ovim istraživanjem, iz grupe personalnih faktora, što je u skladu sa postavkama teorije samoodređenja i Superove teorije profesionalnog razvoja.Nalazi istraživanja pretenduju da doprinesu građenju potpunije slike o aktuelnoj praksi profesionalnog usavršavanja nastavnika u inkluzivnoj školi, kao savremenom školskom modelui da budu podrška u kreiranju budućih obrazovnih politika na ovom području. Verujemo da rezultati istraživanja mogu biti značajni mnogim akterima u obrazovanju, naročito nastavnicima i direktorimau refleksiji vlastitog rada, kao podsticaj za građenje vlastitih kompetencija, profesionalni rast i razvoj, kao i afirmisanje inkluzivne klime i kulture škole.

Faculty:
Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет
Date:
20-05-2021
Keywords:
Profesionalni razvoj nastavnika / stručnousavršavanje / inkluzija
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18377
URI
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija161401900984586.pdf?controlNumber=(BISIS)117595&fileName=161401900984586.pdf&id=17529&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=117595&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije161401907506969.pdf?controlNumber=(BISIS)117595&fileName=161401907506969.pdf&id=17530&source=NaRDuS&language=sr
/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije161401907506969.pdf?controlNumber=(BISIS)117595&fileName=161401907506969.pdf&id=17530
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18377

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS