Приказ основних података о дисертацији

Efektivnost programa vežbanja usmerenog na razvoj fundamentalnih motoričkih veština kod dece mlađeg školskog uzrasta

dc.contributor.advisorMadic, Dejan
dc.contributor.otherPopović, Boris
dc.contributor.otherMadic, Dejan
dc.contributor.otherKrneta, Željko
dc.contributor.otherĐorđić (Todorović), Višnja
dc.contributor.otherPelemiš, Vladan
dc.creatorŠkrkar, Stanislav
dc.date.accessioned2021-06-01T09:23:20Z
dc.date.available2021-06-01T09:23:20Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija160691155420047.pdf?controlNumber=(BISIS)116037&fileName=160691155420047.pdf&id=17180&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=116037&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije160691156387427.pdf?controlNumber=(BISIS)116037&fileName=160691156387427.pdf&id=17181&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18341
dc.description.abstractЦиљ истраживања био је да се утврди ефективност програма вежбања усмереног на развој фундаменталних моторичких вештина ученика млађег школског узраста. Узорак је сачињавало 160 ученика оба пола, старости 7- 11 година, Основне школе „Лаза Костић“ у Ковиљу код Новог Сада. Ученици су подељени по узрасту од 1. до 4. разреда, у групе (одељења) приближно једнаке бројности. Експерименталну групу чинило је 90 ученика укључених у експериментални програма вежбања, док је контролну групу чинило 70 ученика који су похађали редовну наставу физичког вапитања у складу са важећим наставним планом и програмом. Сваки разред имао је једно одељење које је било контролна и једно одељење које је било експериментална група (подела одељења извршена је рандомизацијом). За процену моторичких способности изабрано је 6 тестова, морфолошки статус процењен је помоћу 9 антропометријских мера и индекса телесне масе, а КТК батерија тестова примењена је у циљу процене фундаменталних моторичких вештина са укупно 5 варијабли. Ниво физичке активности у слободно време на недељном нивоу проверен је помоћу анкетног упитника (PAQ-C). Експериментални третман био је лонгитудиналног карактера, трајао је 12 недеља, 3 часа седмично (трајање часа 45 минута). Експериментални програм је конципиран тако да се састојао од гимнастичких и атлетских вежби, а поред тога, користили су се и полигони од гимнастичких справа и различитих атлетских реквизита, са циљем позитивног утицаја на развој фундаменталних моторичких вештина и моторичких способности координације, брзине, експлозивне снаге и агилности. Вежбе, интезитет и обим биле су примерене и адекватне сваком од узраста. Резултати истраживања показали су да постоји статистички значајан ефекат експерименталног програма вежбања на одабране антрополошке димензије ученика (величина ефекта на одређени субпростор зависио је од узраста), док то генерално није био случај са контролним програмом. Закључак је да садржаји у оквиру експерименталног програма вежбања, првенствено усмереног на развој фундаменталних моторичких вештина, у значајној мери позитивно утичу на трансформацију одабраних антрополошких димензија дечака и девојчица млађег школског узраста.sr
dc.description.abstractCilj istraživanja bio je da se utvrdi efektivnost programa vežbanja usmerenog na razvoj fundamentalnih motoričkih veština učenika mlađeg školskog uzrasta. Uzorak je sačinjavalo 160 učenika oba pola, starosti 7- 11 godina, Osnovne škole „Laza Kostić“ u Kovilju kod Novog Sada. Učenici su podeljeni po uzrastu od 1. do 4. razreda, u grupe (odeljenja) približno jednake brojnosti. Eksperimentalnu grupu činilo je 90 učenika uključenih u eksperimentalni programa vežbanja, dok je kontrolnu grupu činilo 70 učenika koji su pohađali redovnu nastavu fizičkog vapitanja u skladu sa važećim nastavnim planom i programom. Svaki razred imao je jedno odeljenje koje je bilo kontrolna i jedno odeljenje koje je bilo eksperimentalna grupa (podela odeljenja izvršena je randomizacijom). Za procenu motoričkih sposobnosti izabrano je 6 testova, morfološki status procenjen je pomoću 9 antropometrijskih mera i indeksa telesne mase, a KTK baterija testova primenjena je u cilju procene fundamentalnih motoričkih veština sa ukupno 5 varijabli. Nivo fizičke aktivnosti u slobodno vreme na nedeljnom nivou proveren je pomoću anketnog upitnika (PAQ-C). Eksperimentalni tretman bio je longitudinalnog karaktera, trajao je 12 nedelja, 3 časa sedmično (trajanje časa 45 minuta). Eksperimentalni program je koncipiran tako da se sastojao od gimnastičkih i atletskih vežbi, a pored toga, koristili su se i poligoni od gimnastičkih sprava i različitih atletskih rekvizita, sa ciljem pozitivnog uticaja na razvoj fundamentalnih motoričkih veština i motoričkih sposobnosti koordinacije, brzine, eksplozivne snage i agilnosti. Vežbe, intezitet i obim bile su primerene i adekvatne svakom od uzrasta. Rezultati istraživanja pokazali su da postoji statistički značajan efekat eksperimentalnog programa vežbanja na odabrane antropološke dimenzije učenika (veličina efekta na određeni subprostor zavisio je od uzrasta), dok to generalno nije bio slučaj sa kontrolnim programom. Zaključak je da sadržaji u okviru eksperimentalnog programa vežbanja, prvenstveno usmerenog na razvoj fundamentalnih motoričkih veština, u značajnoj meri pozitivno utiču na transformaciju odabranih antropoloških dimenzija dečaka i devojčica mlađeg školskog uzrasta.sr
dc.description.abstractThe aim of this research was to determine the efficiency of an exercise program which is focused on the development of motor skills of younger age students. The sample consisted 160 students of both sexes, aged 7-11 Elementary school "Laza Kostic" in Kovilj near Novi Sad. Students have been divided by age, from 1st to 4th grade, into groups (classes) of approximately equal numbers. The experimental group consisted of 90 students included in the experimental exercise program, while the control group consisted of 70 students who attended regular physical education classes following the current curriculum. Each class had one control and one experimental group (the division of the department was done by randomization). 6 tests were selected to assess motor skills, the morphological status was assessed using 9 anthropometric measures and body mass index, and the KTK battery of tests was applied to assess the fundamental motor skills with a total of 5 variables. The level of physical activity in free time weekly was checked using a survey questionnaire (PAQ-C). The experimental treatment was longitudinal, lasting 12 weeks, 3 lessons per week (duration of 45 minutes). The experimental program was designed to consist of gymnastic and athletic exercises, and in addition, polygons of gymnastic equipment and various athletic props were used, with the aim of positively influencing the development of fundamental motor skills and motor abilities of coordination, speed, explosive power and agility. Exercises, intensity and scope were appropriate and adequate for each age. The results of the research showed that there is a statistically significant effect of the experimental exercise program on selected anthropological dimensions of students (the magnitude of the effect on a particular subspace depended on age), while this was generally not the case with the control program. In conclusion, this research indicates that exercises within the experimental exercise program, that focused on development of fundamental motor skills, have a significant positive effect on the transformation of selected anthropological dimensions of boys and girls of younger school age.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Факултет спорта и физичког васпитањаsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectЛокомоторне вештинеsr
dc.subjectLokomotorne veštinesr
dc.subjectLocomotor skillsen
dc.subjectKTK testsr
dc.subjectmotorikasr
dc.subjectmorfologijasr
dc.subjectfizička aktivnostsr
dc.subjectosnovna školasr
dc.subjectКТК тестsr
dc.subjectмоторикаsr
dc.subjectморфологијаsr
dc.subjectфизичка активностsr
dc.subjectосновна школаsr
dc.subjectKTK testen
dc.subjectmotor skillsen
dc.subjectmorphologyen
dc.subjectphysical activityen
dc.subjectprimary schoolen
dc.titleЕфективност програма вежбања усмереног на развој фундаменталних моторичких вештина код деце млађег школског узрастаsr
dc.title.alternativeEfektivnost programa vežbanja usmerenog na razvoj fundamentalnih motoričkih veština kod dece mlađeg školskog uzrastasr
dc.title.alternativeEffectiveness of an exercise program aimed on the development of fundamental motor skills in young children of school ageen
dc.typeDoktorska disertacijasr
dc.rights.licenseBY-NC-SA
dcterms.abstractМадиц Дејан; Поповић Борис; Мадиц Дејан; Пелемиш Владан; Ђорђић (Тодоровић) Вишња; Крнета Жељко; Шкркар Станислав; Efektivnost programa vežbanja usmerenog na razvoj fundamentalnih motoričkih veština kod dece mlađeg školskog uzrasta;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/71699/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/71700/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18341


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији