Повезаност школске климе и проблема у понашању код ученика млађих разреда основне школе
The relationships between school climate and behavioral problems in students in lower grades of primary school
Doktorand
Đurišić, MašaMentor
Žunić-Pavlović, VesnaČlanovi komisije
Popović-Ćitić, BranislavaStojković, Irena
Banđur, Veljko
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Резултати досадашњих истраживања конзистентно потврђују да школска клима
значајно утиче на постигнућа и понашање ученика. Циљ овог истраживања је утврђивање
повезаности између основних димензија и детерминанти школске климе, с једне и
адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика, с друге стране.
Узорак истраживања обухватио је подузорак од 541 ученика београдских основних
школа, узраста 6–11 година, оба пола и подузорак од 24 наставника разредне наставе,
женског пола. Подаци о ученицима и школи добијени су анкетирањем наставника. За
процену адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика коришћена је TRF
скала (Teacher's Report Form/6-18), док је за процену школске климе, њених димензија и
детерминанти коришћен Профил школске климе (School Climate Profile). Корелационим и
каноничким анализама испитивала се веза између главних варијабли истраживања које
описују школску климу и проблеме у понашању.
Резултати истраживања показују да су адаптивне карактеристи...ке ученика позитивно
повезане са свим димензијама и детерминантама школске климе. Интернализовани
проблеми, агресивно понашање и проблеми мишљења су позитивно повезани са димензијама
школске климе континуирани академски и социјални развој, одржавање школе и брига.
Анксиозност-депресивност, кршење правила понашања и социјални проблеми су негативно
повезани са програмским детерминантама могућности за активно учење и флексибилне и
разноврсне активности. Нису откривени специфични обрасци повезаности школске климе са
различитим проблемима ученика, али су откривене разлике у обрасцима везе школске климе
са адаптивним карактеристикама и проблемима у понашању ученика.
Добијени резултати потврђују да је школска клима значајан фактор адаптивних
карактеристика и проблема у понашању ученика
The results of previous research consistently confirm that the school climate significantly
influences student achievement and behavior. The aim of this research was to determine the
relationship between the fundamental dimensions and determinants of the school climate, on the
one hand, and adaptive characteristics and student behavioral problems, on the other hand.
The research sample included a subsample of 541 students from Belgrade primary schools,
aged 6–11, of both sexes, and a subsample of 24 primary school teachers, all-female. Data on
students and the school were obtained by surveying teachers. The Teacher Report Form (TRF/6-
18) was used to assess the adaptive characteristics and behavioral problems of students, while the
School Climate Profile was used to assess the school climate, its dimensions and determinants.
Correlation and canonical analysis examined the relationship between the main research variables
that describe the school climate and behavioral problems....
The results of the research show that the adaptive characteristics of students are positively
related to all dimensions and determinants of the school climate. Internalizing problems, aggressive
behavior and thinking problems are positively related to the dimensions of the school climate
continuous academic and social development, school renewal and care. Anxiety-depression, rulebreaking
behavior and social problems are negatively related to the programs determinants of
opportunities for active learning and flexible curriculum and extracurricular activities. No specific
patterns in the relationship between school climate and different student problems were found.
However, the differences in patterns of the relationship between school climate with adaptive
characteristics and student behavior problems were found.
The obtained results confirm that the school climate presents a significant factor in adaptive
characteristics and behavioral problems in students