Повезаност школског неуспеха и сукоба са законом у периоду адолесценције
The relationship between poor school performance and conflict with the law in adolescence
Author
Maljković, MarijaMentor
Ilić, ZoranCommittee members
Radulović, Danka M.Popović-Ćitić, Branislava

Jovanić, Goran

Malinić, Dušica

Metadata
Show full item recordAbstract
У значајном броју истраживања потврђује се повезаност између школског неуспеха, с
једне стране и делинквентног понашања младих које доводи до сукоба са законом, са друге
стране. При томе се школски неуспех узима као значајан корелат делинквентног понашања.
Циљ овог истраживања је да се утврди природа, смер и интензитет утицаја латентних
варијабли школског неуспеха на поједине димензије сукоба са законом.
Узорак истраживања обухватио је 665 испитаника, оба пола, узраста од 14 до 22 године,
подељених у два стратума. Први стратум чинило је 217 испитаника којима су због сукоба са
законом изречене кривичне санкције. Други стратум чинило је 448 ученика средњих школа од
првог до четвртог разреда. Подаци у истраживању прикупљени су посебно конструисаним
упитником. Обрада података урађена је Анализом главних компоненти, регресијом и
каноничком дискриминативном анализом.
Резултати истраживања показују да у структури школског неуспеха егзистира десет
латентних димензија, од којих већи...на има предикторску улогу у делинквентном понашању,
као и да њихова улога варира зависно од природе варијабли којима је операционализовано
делинквентно понашање. Посебно важан резултат је да постоје значајне полне разлике у
утицају школског неуспеха на делинквентно понашање.
Добијени резултати потврђују да школски неуспех као вишедимензионални феномен
има значајног утицаја на сукобе са законом. Ова сазнања омогућавају да се организују и
спроводе ефективније превентивне интервенције
A significant number of studies confirm links between poor school performance, on the one
hand, and adolescent delinquent behaviour that leads to conflict with the law, on the other. Moreover,
poor school performance is understood to be a significant correlate of delinquent behaviour. The aim
of this study is to determine how the nature, direction of dependence and intensity of latent variables
pertaining to poor school performance impact certain aspects of conflict with the law.
The sample for this study comprised 665 subjects, of both sexes, aged 14 to 22 and divided
into two strata. The first stratum consisted of 217 subjects who had experienced conflict with the law
resulting in criminal convictions. The second stratum consisted of 448 high school students from
grades one through four. The research data were gathered by means of a questionnaire specially
designed for the study. Data processing was conducted using principal component analysis,
regression analysis and canon...ical discriminant analysis.
The findings show that the structure of poor school performance contains ten latent
dimensions, of which the majority have a predictive role in delinquent behaviour and that their role
varies in a manner that is dependent on the nature of the variables through which delinquent behaviour
is operationalised. A particularly important finding is that there are significant gender differences in
the impact of poor school performance on delinquent behaviour.
The findings of the study confirm that poor school performance, as a multidimensional
phenomenon, significantly impacts the likelihood of conflict with the law, making it possible to
organise and implement effective preventative measures