Friction stir spot welding of ultrathin sheets made of aluminium – magnesium alloy
Тачкасто заваривање трењем са мешањем ултратанких лимова од легуре алуминијума и магнезијума
Doktorand
Labus-Zlatanović, DankaMentor
Baloš, SebastianBergman, Žan Pjer
Članovi komisije
Šiđanin, LeposavaGoel, Saurav
Rajnović, Dragan
Baloš, Sebastian
Bergman, Žan Pjer
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Within the framework of presented PhD, friction stir spot welding (FSSW) of multiple ultrathin sheets of AA 5754 – H111 (AlMg3) alloy 0.3 mm thick, was studied. The influence of tool geometry and process parameters such as rotational speed and axial load have been analysed using numerous techniques. It has been understood that during the welding at low rotational speeds weld zone undergoes strain hardening, while at high rotational speeds weld zone undergoes thermal softening. It was observed that during FSSW at low rotational speeds a complex layer at weld interface is present, which causes delamination when welded samples are subjected to load.
У оквиру ове докторске дисертације испитивано је тачкасто заваривање трењем са мешањем ултратанких лимова дебљине 0.3 mm од легуре АА 5754 – H111 (AlMg3). Утицај геометрије алата и параметара као што су угаона брзина и аксијално оптерећење су детаљно анализирани уз помоћ бројних техника. Установљено је да приликом заваривања ниским угаоним брзинама долази до деформационог ојачавања, док на високим угаоним брзинама долази до термичког омекшавања зоне завара. Код узорка завареног са најмањим бројем обртаја долази до формирања комплексног слоја на међуконтактној површини који изазива деламинацију приликом испитивања механичких особина.
U okviru ove doktorske disertacije ispitivano je tačkasto zavarivanje trenjem sa mešanjem ultratankih limova debljine 0.3 mm od legure AA 5754 – H111 (AlMg3). Uticaj geometrije alata i parametara kao što su ugaona brzina i aksijalno opterećenje su detaljno analizirani uz pomoć brojnih tehnika. Ustanovljeno je da prilikom zavarivanja niskim ugaonim brzinama dolazi do deformacionog ojačavanja, dok na visokim ugaonim brzinama dolazi do termičkog omekšavanja zone zavara. Kod uzorka zavarenog sa najmanjim brojem obrtaja dolazi do formiranja kompleksnog sloja na međukontaktnoj površini koji izaziva delaminaciju prilikom ispitivanja mehaničkih osobina.