Show simple item record

Effects of application of mathematical modeling on the teaching of the derivative of function in the higher education of applied sciences

dc.contributor.advisorTakači, Đurđica
dc.contributor.otherGajić, Ljiljana
dc.contributor.otherTakači, Đurđica
dc.contributor.otherŠtrboja, Mirjana
dc.contributor.otherĐapić, Petar
dc.contributor.otherŠpanović, Svetlana
dc.creatorSekulić, Tanja
dc.date.accessioned2021-02-25T14:52:51Z
dc.date.available2021-02-25T14:52:51Z
dc.date.issued2020-09-24
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija159368682558451.pdf?controlNumber=(BISIS)114793&fileName=159368682558451.pdf&id=15928&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=114793&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije159368683744950.pdf?controlNumber=(BISIS)114793&fileName=159368683744950.pdf&id=15929&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.uri/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije159368683744950.pdf?controlNumber=(BISIS)114793&fileName=159368683744950.pdf&id=15929
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/17900
dc.description.abstractU  doktorskoj  disertaciji  je  prezentovano  pedagoško  istraživanje  koje  se  odnosi  na  teorijsko  i eksperimentalno  ispitivanje  efekata  primene  metodskih  pristupa  zasnovanih  na  matematičkom modelovanju u obradi izvoda funkcije i njegove primene u visokom strukovnom obrazovanju. Na osnovu teorijskih principa na kojima je zasnovan proces matematičkog modelovanja, osmišljen je način za implementaciju modelovanja u nastavni proces i kreirani su modeli za realizaciju obrade sadržaja iz oblasti izvoda funkcije i njegove primene. Predložen je i originalni pristup matematičkom modelovanju koji se realizuje u računarskom okruženju i istaknute su sve prednosti novog pristupa koje  se  tiču  realizacije  nastavnog  procesa  i  rezultata  učenja  i  poučavanja.  Disertacija  se  bavi  i savremenim trendovima u obrazovanju nastavnika i njegovom unapređenju. Poseban akcenat je stavljen  na  osmišljavanje  elemenata  obuke  nastavnika  za  primenu  matematičkog  modelovanja  u školskoj praksi. Istraživanje o efektima primene matematičkog modelovanja je sprovedeno u dva ciklusa. Prvi ciklus istraživanja je realizovan u periodu od 2009-2014. godine sa četiri generacije studenata strukovnih studija. U eksperimentu je učestvovalo ukupno 555 studenata organizovanih u paralelne grupe. U prvom  ciklusu  istraživanja  je  praćen  uticaj  primene  matematičkog  modelovanja  na  postignuća studenata iz oblasti izvoda funkcije i njegove primene. Od instrumenata primenjenih za ispitivanje postignuća  studenata  su  korišćeni  testovi  znanja  (kolokvijum  i  ispit)  i  anketa  koja  je  ispitivala stavove studenata o realizaciji nastave matematike i njenoj korisnosti. Drugi  ciklus  istraživanja  je  sproveden  školske  2016/2017.  godine.  Eksperiment  je  realizovan  sa paralelnim grupama u kojima su učestvovala 204 studenta Visoke  tehničke škole  strukovnih  studija.U  drugom  ciklusu  istraživanja  su  ispitani  efekti  primene  novog  pristupa  matematičkom modelovanju  u  računarskom  okruženju  na  znanja  studenata  iz  oblasti  izvoda  funkcije  i  njegovih primena (eksperimentalna grupa) i dobijeni rezultati su  upoređeni sa rezultatima koje su studenti ostvarili  kada  je  nastava  realizovana  primenom  tradicionalnog  ciklusa  modelovanja  (kontrolna grupa).Na  osnovu  rezultata  oba  pedagoška  istraživanja,  utvrđeno  je  da  realizacija  nastave  matematike primenom matematičkog modelovanja, kao i matematičkog modelovanja u računarskom okruženju, na obradu pojma izvoda funkcije i njegovih primena  ima značajan uticaj na kvalitet znanja studenata i ostvarenost optimalnih rezultata u učenju, razumevanju nastavnih sadržaja i nji hovoj primeni na rešavanje problema iz ove oblasti.sr
dc.description.abstractIn the doctoral dissertation, pedagogical research is presented, which refers to the theoretical and experimental examination of the effects of the application of methodological approaches based on mathematical modeling in the field of the  derivative of the function and its application in college education. Based on the theoretical principles on which the process of mathematical modeling is based, a way has been devised for the implementation of modeling in the teaching process and models have been created for the teaching process in the field of function   derivative and its applications. An original approach to mathematical modeling that is realized in a computer environment is also proposed, and all the advantages of the new   approach concerning the realization of the teaching process and the results of learning and teaching are highlighted. The dissertation also deals with modern trends in teacher education and its improvement. Special emphasis is placed on designing elements  of  teacher  training  for  the  application  of  mathematical  modeling  in  school  practice. The research on the effects of the application of mathematical modeling was conducted   in two cycles. The first cycle of research was realized in the period from 2009-2014 with  four generations of students. A total of 555 students organized in parallel groups participated in the experiment. In the  first  cycle  of  research,  the  influence  of  the  application  of  mathematical  modeling  on  the achievements of students in the field of function derivative and its applications was examined. Among the instruments used to examine students achievements, knowledge tests (colloquium and final  exam)  and  a  survey  that  examined  students'  attitudes  toward  the  teaching  process  and usefulness of mathematics were created and used. The second cycle of research was conducted in the 2016/2017 school year. The experiment was realized  with  parallel  groups  in  which  participated  204  students  of  the  Technical  College  of Applied Sciences. In the second cycle of the research, the effects of applying a new approach to mathematical  modeling  in  the  computer  environment  on  students'  knowledge  of  function derivative and its applications (experimental group) were examined and the obtained results were compared  with  the  results  achieved  by  students  using  traditional  modeling  cycle  (the  control group). Based  on  the  results  obtained  from  both  pedagogical  researches,  it  was  determined  that  the realization of teaching mathematics by applying mathematical modeling, as well as mathematical modeling  in  the  computer  environment,  has  a  significant  impact  on  the  quality  of  students' knowledge and the realization of optimal learning outcomes, and their application on solving the problems from this area.en
dc.languagesr (latin script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectMatematičko modelovanjesr
dc.subjectMathematical modelingen
dc.subjectobrazovni softver GeoGebrasr
dc.subjectizvod funkcije i njegove primenesr
dc.subjectobrazovanje nastavnikasr
dc.subjectGeoGebra softwareen
dc.subjectderivative of function and its applicationen
dc.subjectteachers educationen
dc.titleEfekti primene matematičkog modelovanja na obradu pojma izvoda funkcije u visokom strukovnom obrazovanjusr
dc.title.alternativeEffects of application of mathematical modeling on the teaching of the derivative of function in the higher education of applied sciencesen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-SA
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/68519/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/68522/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_17900


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess