Neformalno učenje na radnom mestu i socijani identiteti
Informal learning in the workplace and social identities
Doktorand
Malešev, Milana D.Mentor
Pavlović-Babić, DragicaČlanovi komisije
Baucal, AleksanderPopadić, Dragan
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Predmet istraživanja je eksploracija procesa neformalnog uèenja na radnom mestu i njegovog
odnosa sa višestrukim socijalnim identitetima pojedinca. Cilj je bio da utvrdimo da li su i na koji
naèin povezani višestruki socijalni identiteti pojedinaca i proces njihovog neformalnog uèenja na
radnom mestu. Takoðe i na koji naèin socijalni identiteti pojedinaca mogu da se dovedu u vezu sa
korišæenjem, stvaranjem ili odbacivanjem prilika za uèenje na radnom mestu.
Istraživanje je eksplorativno, u skladu sa interpretativnom paradigmom i kvalitativnom
metodologijom. Prikupljanje podataka, analiza i interpretacija raðeni su u skladu sa utemeljenom
teorijom. Uzorak èine ukupno 33 zaposlena na ne-menadžerskim pozicijama u meðunarodnoj
organizaciji koja se bavi revizijom – 10 zaposlenih kroz program prakse, 12 saradnika i 11 viših
saradnika. Izbor ispitanika napravljen je u skladu sa principima namernog uzorkovanja i biranjem
lancem preporuka, a sa ciljem dobijanja maksimalne varijacije. Polustrukt...urirani intervjui su
obavljeni u dve vremenske taèke - na poèetku i na kraju revizorske sezone. Izmeðu intervjua zadat
je i jedan upitnik otvorenog tipa.
Na osnovu nalaza napravljen je teorijski model odnosa izmeðu identiteta pojedinca i njegovog
uèenja na radnom mestu. Elementi modela su: pojedinac u sadašnjem trenutku, vizija sebe u
buduænosti, socijalni i organizacioni kontekst, investiranost i uèenje na radnom mestu kao proces
socijalnog postajanja. Istraživanje ukazuje na moguænost da pojam identiteta, kako je definisan u
objedinjenoj teoriji identiteta Burka i saradnika, koji funkcioniše kao shema koji je osnova
percepcije, razmišljanja i delovanja u svetu, može da bude dobra dopuna socio-kulturnih teorija
uèenja na radnom mestu.
The topic of this research is exploration of the informal learning in the workplace process and
its relationship with multiple social identities of an individual. The goal was to establish whether the
multiple social identities and informal learning in the workplace process are related and in which
way they are related. We wanted to understand the way in which social identities of an individual
can be related to using, creating, or refusing learning opportunities in the workplace.
The research is exploratory, within the framework of interpretative paradigm and qualitative
methodology. Data collection, analysis and interpretation were conducted using grounded theory
approach. The sample consists of 33 employees on non-managerial positions in a global auditing
company - 10 interns, 12 associates and 11 senior associates. We used purposive and snowball
sampling approaches, aiming to maximise variations within the sample. Semi-structured interviews
were conducted in two points of time - at... the beginning and at the end of the auditing season. One
open-ended questionnaire was administered between the interviews.
We created a theoretical model of relationship of individual identities and learning in the
workplace based on the research findings. The elements of this model are Individual at moment,
Vision of oneself in the future, Social and organisational context, Investment, and Learning in the
workplace as social becoming. The research results suggest that the concept of identity defined in
Burke`s and associates` unified identity theory, as a scheme which is a basis of perception, thinking
and acting in the world, can be a fruitful add-on to socio-cultural theories of learning in the
workplace