Сликана грнчарија раног и средњег неолита централног Балкана - између стила и праксе
Painted pottery of the Early and Middle Neolithic of the Central Balkans - between style and practice
Author
Bajčev, Olga
Mentor
Tripković, Boban
Committee members
Vuković, Jasna
Tasić, Nenad

Babić, Staša

Metadata
Show full item recordAbstract
Предмет истраживања ове докторске дисертације је биографија сликане
грнчарије раног и средњег неолита централног Балкана, од израде до археолошких
интервенција. Циљ истраживања је да се 1) преиспитају приступи и закључци о
сликаној грнчарији у српској археологији; 2) фокус истраживања помери са сликане
грнчарије као „хронолошки осетљивих“ налаза на специфична знања, вештине и
праксе и 3) да се кроз студије керамике размотри повезаност археолошке теорије и
праксе. У ту сврху систематски су анализиране збирке сликане грнчарије са
налазишта Старчево-Град, Гривац и Павловац-Гумниште. Истраживање је засновано
на макроскопским анализама оперативног ланца, трагова употребе/секундарне
употребе/поправки и тафономије, као и контекстуалној анализи сликане грнчарије из
Павловца.
Истраживање је показало да сликане посуде често имају комплексне
биографије и да долази до одређених промена у припреми сировине, техникама и
бојама сликања. На нама је да даље разумемо ове промене и истражи...мо у којој мери
су везане за друге аспекте живота старчевачких заједница. Сликане посуде су
обликоване на различите начине, укључујући технику кобасица. Осликавали су их
различито вешти и пажљиви мајстори. Нису искључиво коришћене као посуђе за
излагање и коришћене су у различитим активностима припреме, чувања, служења и
конзумације хране. Поломљене посуде некада су поправљане, чиме им је
продужаван животни век. Иако су вероватно имале неку врсту вредности и
симболичког значаја, није постојао табу да се фрагменти поломљених посуда
користе као сировина за израду алатки. Ове варијабилности упозоравају нас да на
основу сличности у стилу не смемо аутоматски претпостављати и сличности у
пракси.
Однос археолошке теорије и праксе разматран је кроз анализу повезаности
концепата хронологије, стратиграфије и археолошке културе, кроз студију „мешања“
старчевачке и винчанске грнчарије у Павловцу. Показало се да анализа тафономије
грнчарије може имати значајну улогу у разумевању формационих процеса, и ширих
питања контаката и континуитета између старчевачких и винчанских заједница.
The subject of this doctoral dissertation is a biography of the painted pottery of the
Early and Middle Neolithic of the central Balkans, from production to archaeological
interventions. The aim of the research is to 1) review approaches and conclusions about
painted pottery in Serbian archeology; 2) shift the focus of research from painted pottery as
"chronologically sensitive" findings to specific knowledge, skills and practices and 4)
consider the connection between archeological theory and practice through ceramic
studies. For this purpose, collections of painted pottery from the sites Starčevo-Grad,
Grivac and Pavlovac-Gumnište were systematically analyzed. The research is based on
macroscopic analyzes of the chaîne opératoire, traces of use/secondary use /repairs and
taphonomy, as well as contextual analysis of the painted pottery from Pavlovac.
Research has shown that painted vessels often have complex biographies. There are
some changes in raw material preparation, p...ainting techniques, and paints. It is up to us to
further understand these changes and explore the extent to which they are related to other
aspects of the life of the Starčevo communities. The painted vessels are shaped in a variety
of ways, including the coiling technique. They were painted by differently skilled and
attentive potters. They are not exclusively used as display vesseles and have been used in a
variety of food preparation, storage, serving and consumption activities. Sometimes broken
vessels have been repaired, thus extending their life span. Although painted vessels
probably had some kind of social, cultural and symbolic importance and value, there were
no rules against recycling broken pots. These variations warn us that based on similarities
in style, we should not automatically assume similarities in practice.
The relation between archeological theory and practice was discussed through the
analysis of the connection between the concepts of chronology, stratigraphy and
archeological culture, through the study of the "mixing" of the Starčevo and Vinča pottery
in Pavlovac. It has been shown that the analysis of pottery taphonomy can play a
significant role in understanding the formation processes, and the wider issues of contacts
and continuity between the Starčevo and Vinča communities.