National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Природно-математички факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Природно-математички факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Model za integraciju ekohemijskih nastavnih sadržaja u kurikulume hemije i stručnih predmeta u srednjem stručnom obrazovanju

Model for integration eco–chemical educational content into the curriculum of chemistry and vocational subjects in secondary vocational education

Thumbnail
2014
Disertacija.pdf (11.30Mb)
IzvestajKomisije.pdf (256.2Kb)
Author
Maravić, Milutin
Mentor
Adamov, Jasna
Committee members
Segedinac, Mirjana
Adamov, Jasna
Agbaba, Jasmina
Andevski, Milica
Metadata
Show full item record
Abstract
Imajući u vidu nizak nivo  ekološke  svesti stanovništva, za predmet istraživanja eksplicitno  je određeno proučavanje mogućnosti za proširivanje  kurikuluma srednjoškolskog obrazovanja  ekohemijskim nastavnim sadržajima,  kao i izrada modela za njihovu integraciju u nove kurikulume, u okviru reforme srednjoškolskog obrazovanja koja je  u toku u Republici Srbiji.  Ekološki i ekohemijski sadržaji u nastavnim planovima i programima u srednjem stručnom obrazovanju u Srbiji, prema važećim nastavnim planovima i programima, ograničeni su, i to u veoma uskom obimu, na nastavu opštih predmeta (pre svega hemije i biologije) u školama u kojima ovi predmeti postoje u kurikulumu, kao i na predmet Ekologija  u pojedinim profilima srednjeg stručnog obrazovanja. To znači da u mnogim srednjim stručnim školama učenici nemaju dodir sa ekološkim nastavnim sadržajima koji su neophodni svakom čoveku kako bi razvio ekološku svest i svojim ponašanjem i stavovima o zaštiti životne sredine omogućio održivi raz...voj planete svojim aktivnostima u odabranoj profesiji, ali i u svakodnevnom životu. Imperativ uvođenja ekološkog principa u nastavu, u svim segmentima i na svim nivoima obrazovanja, nameće potrebu za proširivanjem kurikuluma hemije i stručnih predmeta svih profila u srednjem stručnom obrazovanju, u skladu sa potrebama buduće profesije učenika.

Given the low  level of environmental awareness,  the subject matter  is explicitly determined by  studying the possibility  of expanding the  curriculum  of secondary education  teaching  eco-chemical  facilities, and develop a model  for their integration  in the  new curriculum,  within the framework of  the reform of secondary education  which is  in progress  in the Republic of  Serbia. Ecologically and  eco-chemical  facilities  in  the curricula  of  vocational education  in Serbia,  according to the current curricula, are limited,  and  that  in a very  narrow scope,  the teaching of  general subjects (primarily  chemistry  and biology)  in schools where  these subjects  exist  in the curriculum,  as well as  the  subject of  ecology  in different profiles of secondary  vocational education. This means  that in many vocational schools students do not have  contact  with environmental educational  facilities that  are  necessary for every  man  to develop  environmental awarenes...s and  their behavior and  attitudes towards environmental protection  enable sustainable development of the  planet with their activities in the  chosen profession,  but  also in everyday life. Imperative  to introduce  ecological  principles in teaching,  in all areas  and at all  levels of education,  the need  arises  to expand  the curriculum  of chemistry and vocational courses of all kinds  of  secondary vocational education, in  accordance with  the needs of  future  students of the profession.

Faculty:
University of Novi Sad, Faculty of Science
Date:
27-11-2014
Keywords:
Ekohemijsko obrazovanje / curriculum extending / obrazovni sistem / proširivanje kurikuluma / srednje stručno obrazovanje / zastupljenost ekoloških sadrţaja / zaštita ţivotne sredine. / eco–chemical education / education system / environmental protection / representation of environmental content / secondary professional education
[ Google Scholar ]
URI
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija141041445751881.pdf?controlNumber=(BISIS)90036&fileName=141041445751881.pdf&id=2599&source=NaRDuS&language=sr
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/1765
http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=90036&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije141041447185770.pdf?controlNumber=(BISIS)90036&fileName=141041447185770.pdf&id=2600&source=NaRDuS&language=sr

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS