Show simple item record

Kognitivno opterećenje učenika drugog razred gimnazije u nastavi fizike

dc.contributor.advisorStojanović, Maja
dc.contributor.otherKapor, Agneš
dc.contributor.otherStojanović, Maja
dc.contributor.otherSegedinac, Mirjana
dc.contributor.otherGajić, Olivera
dc.contributor.otherObadović, Dušanka
dc.creatorРадуловић, Бранка
dc.date.accessioned2015-12-29T11:17:51Z
dc.date.available2015-12-29T11:17:51Z
dc.date.available2020-07-03T13:44:54Z
dc.date.issued2015-02-09
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija142425705161570.pdf?controlNumber=(BISIS)91877&fileName=142425705161570.pdf&id=3295&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/1746
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=91877&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije141641045587574.pdf?controlNumber=(BISIS)91877&fileName=141641045587574.pdf&id=3016&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractУ  раду  је  испитано  когнитивно  оптерећење ученика при различитим наставим методама које се  најчешће  примењују  у  настави  физике (традиционални, мултимедијални метод и  метод коришћења  експеримента)  и  како  когнитивно  оптерећење  утиче на постигнуће ученика.  Да би испитао тражени утицај, примењен је педагошки експеримент  са  паралелним  групама.  У  овом истраживању је учествовало 187 ученика другог разреда гимназија природно-математичког смера (четири  одељења  гимназије  „Ј.Ј.Змај“  и  два  одељења гимназије „Исидора Секулић“) у Новом Саду.  Ученици  су,  на  основу  постигнућа  на иницијалном  тестирању,  подељени  у  три  групе. Једну  групу,  контролну,  чинили  су  ученици  са којима  је  реализован  традиционалан  метод. Другу  групу,  експерименталну  Е1,  чинили  су ученици  са  којима  је  реализован  метод коришћења  експеримента.  Трећу  групу, експерименталну  Е2,  чинили  су  ученици  са којима је реализован мултимедијални метод. Резултати  су  показали  да  су  ученици експерименталних  група  постигли  веће  постигнуће  на  финалном  тесту  него  ученици контролне групе. Ученици Е1 групе су остварили веће  постигнуће  на  финалном  тестирању  него ученици Е2 групе.  Ученици  експерименталних  група  су перципирали  мање  когнитивно  оптерећење  него ученици  контролне  групе.  Ученици  Е1  групе  су перципирали  мање  когнитивно  оптерећење  него ученици Е2 групе.   У  ово  истраживању  је,  такође,  добијено  да  су ученици  који  су  перципирали  мање  оптерећење одговорили тачно на питања финалног теста.  Графичким  одређивањем  ефикасности  наставне методе,  добијено  је  да  је  метод  коришћења експеримента  ефикаснији  од  друга  два испитивана  метода.  Такође  је  добијено  да  је мултимедијални  метод  ефикаснији  од традиционалног метода. Резултати  овог  истраживања  су  од  значаја наставницима физике јер  дају  потпунији  увид  у ефикасност примењеног наставног метода, али и методици  наставе  физике  јер  даје  објективну слику  и  смернице  развоја  средњошколског образовања са посебним акцентом на когнитивно оптерећење.sr
dc.description.abstractU  radu  je  ispitano  kognitivno  opterećenje učenika pri različitim nastavim metodama koje se  najčešće  primenjuju  u  nastavi  fizike (tradicionalni, multimedijalni metod i  metod korišćenja  eksperimenta)  i  kako  kognitivno  opterećenje  utiče na postignuće učenika.  Da bi ispitao traženi uticaj, primenjen je pedagoški eksperiment  sa  paralelnim  grupama.  U  ovom istraživanju je učestvovalo 187 učenika drugog razreda gimnazija prirodno-matematičkog smera (četiri  odeljenja  gimnazije  „J.J.Zmaj“  i  dva  odeljenja gimnazije „Isidora Sekulić“) u Novom Sadu.  Učenici  su,  na  osnovu  postignuća  na inicijalnom  testiranju,  podeljeni  u  tri  grupe. Jednu  grupu,  kontrolnu,  činili  su  učenici  sa kojima  je  realizovan  tradicionalan  metod. Drugu  grupu,  eksperimentalnu  E1,  činili  su učenici  sa  kojima  je  realizovan  metod korišćenja  eksperimenta.  Treću  grupu, eksperimentalnu  E2,  činili  su  učenici  sa kojima je realizovan multimedijalni metod. Rezultati  su  pokazali  da  su  učenici eksperimentalnih  grupa  postigli  veće  postignuće  na  finalnom  testu  nego  učenici kontrolne grupe. Učenici E1 grupe su ostvarili veće  postignuće  na  finalnom  testiranju  nego učenici E2 grupe.  Učenici  eksperimentalnih  grupa  su percipirali  manje  kognitivno  opterećenje  nego učenici  kontrolne  grupe.  Učenici  E1  grupe  su percipirali  manje  kognitivno  opterećenje  nego učenici E2 grupe.   U  ovo  istraživanju  je,  takođe,  dobijeno  da  su učenici  koji  su  percipirali  manje  opterećenje odgovorili tačno na pitanja finalnog testa.  Grafičkim  određivanjem  efikasnosti  nastavne metode,  dobijeno  je  da  je  metod  korišćenja eksperimenta  efikasniji  od  druga  dva ispitivana  metoda.  Takođe  je  dobijeno  da  je multimedijalni  metod  efikasniji  od tradicionalnog metoda. Rezultati  ovog  istraživanja  su  od  značaja nastavnicima fizike jer  daju  potpuniji  uvid  u efikasnost primenjenog nastavnog metoda, ali i metodici  nastave  fizike  jer  daje  objektivnu sliku  i  smernice  razvoja  srednjoškolskog obrazovanja sa posebnim akcentom na kognitivno opterećenje.sr
dc.description.abstractThe  paper  examines  the  cognitive  load  of students  at  different  methods  continue  to  be commonly  used  in  physics  (traditional, multimedia method and the method of using the experiment),  and  how  cognitive  load  affects student achievement.  To investigate the desired effect,  applied  a  pedagogical  experiment  with parallel groups. This study included 187 second grade  students  in  high  school  sciences  and mathematics course (four classes  of high school "J.J.Zmaj"  and  two  classes  of  high  school, "Isidora Sekulic") in Novi Sad. Students, based on the achievement of the initial testing, divided into  three  groups.  One  group,  the  control, consisted of students with whom he realized the traditional  method.  The  second  group,  the experimental E1, made  the students with whom he realized the method of using the experiment. The third group, the experimental E2, consisted of students with  whom implemented multimedia method. The  results  showed  that  the  students  of  the experimental  group  achieved  higher achievement  on  the  final  test  than  students  of the  control  group.  Students  E1 group  have achieved  major  achievement  in  the  final  test than students E2 group. Students  in  the  experimental  groups  were perceived  less  cognitive  load  than  the  control group  students.  Students  E1 groups  are perceived  less  cognitive  load  than  students  E2 group. In  this  study,  also  obtained  that  students  who perceive  less  load  answer  correctly  questions the final test. Graphing the determination of the efficiency of the teaching methods, it is obtained by a method more  efficient  than  the  use  of  experiments examined  the  other  two  methods.  It  is  also obtained that the method of multimedia efficient than the raditional method. The results of this study are important because they  give  physics  teachers  a  better  insight  into the  effectiveness  of  the  applied  teaching methods, but also the methodology of teaching physics because it provides an objective picture and  guidelines  for  the  development  of secondary  education  with  an  emphasis  on cognitive load.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179010/RS//
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/176020/RS//
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectкогнитивно оптерећењеsr
dc.subjectkognitivno opterećenjesr
dc.subjectcognitive loaden
dc.subjectученици другог разреда гимназијеsr
dc.subjectнастава физикеsr
dc.subjectučenici drugog razreda gimnazijesr
dc.subjectnastava fizikesr
dc.subjectthe students of the second gradeen
dc.subjectteaching physicsen
dc.titleКогнитивно оптерећење ученика другог разред гимназије у настави физикеsr
dc.titleKognitivno opterećenje učenika drugog razred gimnazije u nastavi fizikesr
dc.titleCognitive load of the second grade physics students at high schoolen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractСтојановић Маја; Гајић Оливера; Сегединац Мирјана; Стојановић Маја; Обадовић Душанка; Капор Aгнеш; Radulović Branka; Kognitivno opterećenje učenika drugog razred gimnazije u nastavi fizike; Когнитивно оптерећење ученика другог разред гимназије у настави физике; Когнитивно оптерећење ученика другог разред гимназије у настави физике;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38579/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38579/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38580/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38580/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_1746


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record