Национални Репозиторијум Дисертација у Србији
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Српски (ћирилица) 
    • Енглески
    • Српски (ћирилица)
    • Српски (латиница)
  • Пријава
Преглед дисертације 
  •   НаРДуС - почетна
  • Универзитет у Новом Саду
  • Природно-математички факултет
  • Преглед дисертације
  •   НаРДуС - почетна
  • Универзитет у Новом Саду
  • Природно-математички факултет
  • Преглед дисертације
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Когнитивно оптерећење ученика другог разред гимназије у настави физике

Kognitivno opterećenje učenika drugog razred gimnazije u nastavi fizike

Thumbnail
2015
Disertacija.pdf (2.405Mb)
IzvestajKomisije.pdf (249.8Kb)
Докторанд
Радуловић, Бранка
Ментор
Stojanović, Maja
Чланови комисије
Kapor, Agneš
Stojanović, Maja
Segedinac, Mirjana
Gajić, Olivera
Obadović, Dušanka
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацији
Сажетак
У  раду  је  испитано  когнитивно  оптерећење ученика при различитим наставим методама које се  најчешће  примењују  у  настави  физике (традиционални, мултимедијални метод и  метод коришћења  експеримента)  и  како  когнитивно  оптерећење  утиче на постигнуће ученика.  Да би испитао тражени утицај, примењен је педагошки експеримент  са  паралелним  групама.  У  овом истраживању је учествовало 187 ученика другог разреда гимназија природно-математичког смера (четири  одељења  гимназије  „Ј.Ј.Змај“  и  два  одељења гимназије „Исидора Секулић“) у Новом Саду.  Ученици  су,  на  основу  постигнућа  на иницијалном  тестирању,  подељени  у  три  групе. Једну  групу,  контролну,  чинили  су  ученици  са којима  је  реализован  традиционалан  метод. Другу  групу,  експерименталну  Е1,  чинили  су ученици  са  којима  је  реализован  метод коришћења  експеримента.  Трећу  групу, експерименталну  Е2,  чинили  су  ученици  са којима је реализован мултимедијални метод. Резултати  су  показали  да  ...су  ученици експерименталних  група  постигли  веће  постигнуће  на  финалном  тесту  него  ученици контролне групе. Ученици Е1 групе су остварили веће  постигнуће  на  финалном  тестирању  него ученици Е2 групе.  Ученици  експерименталних  група  су перципирали  мање  когнитивно  оптерећење  него ученици  контролне  групе.  Ученици  Е1  групе  су перципирали  мање  когнитивно  оптерећење  него ученици Е2 групе.   У  ово  истраживању  је,  такође,  добијено  да  су ученици  који  су  перципирали  мање  оптерећење одговорили тачно на питања финалног теста.  Графичким  одређивањем  ефикасности  наставне методе,  добијено  је  да  је  метод  коришћења експеримента  ефикаснији  од  друга  два испитивана  метода.  Такође  је  добијено  да  је мултимедијални  метод  ефикаснији  од традиционалног метода. Резултати  овог  истраживања  су  од  значаја наставницима физике јер  дају  потпунији  увид  у ефикасност примењеног наставног метода, али и методици  наставе  физике  јер  даје  објективну слику  и  смернице  развоја  средњошколског образовања са посебним акцентом на когнитивно оптерећење.

U  radu  je  ispitano  kognitivno  opterećenje učenika pri različitim nastavim metodama koje se  najčešće  primenjuju  u  nastavi  fizike (tradicionalni, multimedijalni metod i  metod korišćenja  eksperimenta)  i  kako  kognitivno  opterećenje  utiče na postignuće učenika.  Da bi ispitao traženi uticaj, primenjen je pedagoški eksperiment  sa  paralelnim  grupama.  U  ovom istraživanju je učestvovalo 187 učenika drugog razreda gimnazija prirodno-matematičkog smera (četiri  odeljenja  gimnazije  „J.J.Zmaj“  i  dva  odeljenja gimnazije „Isidora Sekulić“) u Novom Sadu.  Učenici  su,  na  osnovu  postignuća  na inicijalnom  testiranju,  podeljeni  u  tri  grupe. Jednu  grupu,  kontrolnu,  činili  su  učenici  sa kojima  je  realizovan  tradicionalan  metod. Drugu  grupu,  eksperimentalnu  E1,  činili  su učenici  sa  kojima  je  realizovan  metod korišćenja  eksperimenta.  Treću  grupu, eksperimentalnu  E2,  činili  su  učenici  sa kojima je realizovan multimedijalni metod. Rezultati  su  p...okazali  da  su  učenici eksperimentalnih  grupa  postigli  veće  postignuće  na  finalnom  testu  nego  učenici kontrolne grupe. Učenici E1 grupe su ostvarili veće  postignuće  na  finalnom  testiranju  nego učenici E2 grupe.  Učenici  eksperimentalnih  grupa  su percipirali  manje  kognitivno  opterećenje  nego učenici  kontrolne  grupe.  Učenici  E1  grupe  su percipirali  manje  kognitivno  opterećenje  nego učenici E2 grupe.   U  ovo  istraživanju  je,  takođe,  dobijeno  da  su učenici  koji  su  percipirali  manje  opterećenje odgovorili tačno na pitanja finalnog testa.  Grafičkim  određivanjem  efikasnosti  nastavne metode,  dobijeno  je  da  je  metod  korišćenja eksperimenta  efikasniji  od  druga  dva ispitivana  metoda.  Takođe  je  dobijeno  da  je multimedijalni  metod  efikasniji  od tradicionalnog metoda. Rezultati  ovog  istraživanja  su  od  značaja nastavnicima fizike jer  daju  potpuniji  uvid  u efikasnost primenjenog nastavnog metoda, ali i metodici  nastave  fizike  jer  daje  objektivnu sliku  i  smernice  razvoja  srednjoškolskog obrazovanja sa posebnim akcentom na kognitivno opterećenje.

The  paper  examines  the  cognitive  load  of students  at  different  methods  continue  to  be commonly  used  in  physics  (traditional, multimedia method and the method of using the experiment),  and  how  cognitive  load  affects student achievement.  To investigate the desired effect,  applied  a  pedagogical  experiment  with parallel groups. This study included 187 second grade  students  in  high  school  sciences  and mathematics course (four classes  of high school "J.J.Zmaj"  and  two  classes  of  high  school, "Isidora Sekulic") in Novi Sad. Students, based on the achievement of the initial testing, divided into  three  groups.  One  group,  the  control, consisted of students with whom he realized the traditional  method.  The  second  group,  the experimental E1, made  the students with whom he realized the method of using the experiment. The third group, the experimental E2, consisted of students with  whom implemented multimedia method. The  results  showed  that  th...e  students  of  the experimental  group  achieved  higher achievement  on  the  final  test  than  students  of the  control  group.  Students  E1 group  have achieved  major  achievement  in  the  final  test than students E2 group. Students  in  the  experimental  groups  were perceived  less  cognitive  load  than  the  control group  students.  Students  E1 groups  are perceived  less  cognitive  load  than  students  E2 group. In  this  study,  also  obtained  that  students  who perceive  less  load  answer  correctly  questions the final test. Graphing the determination of the efficiency of the teaching methods, it is obtained by a method more  efficient  than  the  use  of  experiments examined  the  other  two  methods.  It  is  also obtained that the method of multimedia efficient than the raditional method. The results of this study are important because they  give  physics  teachers  a  better  insight  into the  effectiveness  of  the  applied  teaching methods, but also the methodology of teaching physics because it provides an objective picture and  guidelines  for  the  development  of secondary  education  with  an  emphasis  on cognitive load.

Факултет:
Универзитет у Новом Саду, Природно-математички факултет
Датум одбране:
09-02-2015
Пројекти:
  • Квалитет образовног система Србије у европској перспективи (КОССЕП) (RS-179010)
  • Трансформације геопростора Србије - прошлост, савремени проблеми и предлози решења (RS-176020)
Кључне речи:
когнитивно оптерећење / kognitivno opterećenje / cognitive load / ученици другог разреда гимназије / настава физике / učenici drugog razreda gimnazije / nastava fizike / the students of the second grade / teaching physics
[ Google Scholar ]
Остали линкови:
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija142425705161570.pdf?controlNumber=(BISIS)91877&fileName=142425705161570.pdf&id=3295&source=NaRDuS&language=sr
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/1746
http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=91877&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije141641045587574.pdf?controlNumber=(BISIS)91877&fileName=141641045587574.pdf&id=3016&source=NaRDuS&language=sr

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О НаРДуС порталу | Пошаљите запажања

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Преглед

Све дисертацијеУниверзитети и факултетиДокторандиМенториЧланови комисијаТемеФакултетДокторандиМенториЧланови комисијаТеме

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О НаРДуС порталу | Пошаљите запажања

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS