Приказ основних података о дисертацији
Фигуративни бројеви као математички модел за репрезентацију законитости међу природним бројевима и развијање конструктивног мишљења
Figurative numbers as a mathematical model for the representation of legality between natural numbers and development of a constructive opinions
dc.contributor.advisor | Petrović, Milena | |
dc.contributor.other | Ilić, Dejan | |
dc.contributor.other | Denić, Nebojša | |
dc.creator | Михајлов Царевић, Мирослава | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T09:37:28Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T09:37:28Z | |
dc.date.issued | 2020-08-17 | |
dc.identifier.uri | http://www.alfa.edu.rs/O-Univerzitetu/Repozitorijum/FMRN-Miroslava-Carevic-Mihajlov-26.6.2020 | sr |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/17339 | |
dc.description.abstract | Један од основних дидактичких принципа у настави математике је принцип очигледности који подразумева стицање знања визуелизацијом објеката. Визуелизација и репрезентација су од изузетне важности у процесу учења математике и решавања математичких задатака. Још од античког периода датира мишљење чувених филозофа да посредством чула треба доћи до сазнања. Питагорејци су применом очигледности показали да је збир свих непарних бројева од 1 до 2n – 1 једнак n2. Бројни су примери истицања важности очигледности која је само прелазна тачка ка апстрактном мишљењу. У том контексту фигуративни бројеви могу бити одличан апарат за уочавање законитости међу бројевима и развијање визуелно-логичког приступа решавању математичких задатака. Фигуративни бројеви поседују једноставну дефиницију, сликовни приказ и многобројни скуп лако уочљивих законитости између својих чланова. Велики број законитости је установљен у претходном периоду али се стиче утисак да у тој области има још много до сада не откривених веза и релација. Током студијско истраживачког рада обављена су истраживања повезаности фигуративних бројева међусобно као и са природним бројевима, графовима, алгебарским функцијама. Резултати ових истраживања приказани су у 5 научних радова од којих је један публикован у научном часопису међународног значаја. У овој докторској дисертацији изложене су теоријске основе и методолошки оквир истраживања ефикасности увођења фигуративних бројева у наставу математике. Фигуративни бројеви са својим сликовним приказом доприносе визуелизацији и сагледавању законитости међу бројевима, чиме обезбеђују остваривање принципа очигледности. Обављена истраживања су показала да ученици нису у довољној мери навикнути да уочавањем законитости међу бројевима решавају постављене задатке. Такође су показала да након рада са фигуративним бројевима ученици примењују визуелно‒логички приступ проблему и у знатно већој мери успешно решавају задатке са бројним низовима и скуповима. Током истраживања, при раду са ученицима, користили смо савремене технологије што је показало да су ученици у могућности да сврсисходно користе рачунаре и програмске пакете у настави. Такође смо примењивали рад у сарадничким групама. Ученици су током рада на часовима организовани у мале трочлане групе које су састављене од ученика различитог нивоа математичког знања. Такве групе су препоручене од многобројних истраживача ефикасног учења. У дисертацији су описана истраживања која су обављена са ученицима основне и средње школе, њихови резултати и закључци до којих смо дошли. Обавили смо пет истраживања која су обухватила укупно 1148 ученика. Резултати обављених истраживања публиковани су (осим једног који је у процесу рецензије), у домаћим и међународним научним часописима и зборницима научних конференција. Истраживања су показала да фигуративни бројеви могу бити веома добро средство за представљање парадигми и развијање конструктивног мишљења. Дисертација садржи 51 став и 14 теорема у којима су исказане законитости међу природним и фигуративним бројевима, фигуративним бројевима међусобно, фигуративним бројевима и алгебарским функцијама, графовима. Наведене законитости упућују на могућност формирања математичких модела за презентовање разних проблема у области теорије бројева. Наведени су модели који повезују троугаоне бројеве са савршеним бројевима, Питагориним триплетима, Паскаловим троуглом и Фибоначијевим низом бројева. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Универзитет „Алфа БК“, Факултет за математику и рачунарске науке | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.source | Универзитет „Алфа БК“ | en |
dc.subject | фигуративни бројеви | sr |
dc.subject | визуелно‒логички приступ | sr |
dc.subject | конструктивизам | sr |
dc.subject | парадигме | sr |
dc.subject | математички модел | sr |
dc.subject.classification | Математика | sr |
dc.title | Фигуративни бројеви као математички модел за репрезентацију законитости међу природним бројевима и развијање конструктивног мишљења | sr |
dc.title.alternative | Figurative numbers as a mathematical model for the representation of legality between natural numbers and development of a constructive opinions | en |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY-NC-SA | sr |
dcterms.abstract | Петровић, Милена; Денић, Небојша; Илић, Дејан; Mihajlov Carević, Miroslava; Figurativni brojevi kao matematički model za reprezentaciju zakonitosti među prirodnim brojevima i razvijanje konstruktivnog mišljenja; | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/64873/IZVESTAJ+o+oceni+doktorske+disertacije.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/64872/bitstream_64872.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_17339 |