Приказ основних података о дисертацији

Figurative numbers as a mathematical model for the representation of legality between natural numbers and development of a constructive opinions

dc.contributor.advisorPetrović, Milena
dc.contributor.otherIlić, Dejan
dc.contributor.otherDenić, Nebojša
dc.creatorМихајлов Царевић, Мирослава
dc.date.accessioned2020-08-25T09:37:28Z
dc.date.available2020-08-25T09:37:28Z
dc.date.issued2020-08-17
dc.identifier.urihttp://www.alfa.edu.rs/O-Univerzitetu/Repozitorijum/FMRN-Miroslava-Carevic-Mihajlov-26.6.2020sr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/17339
dc.description.abstractЈедан од основних дидактичких принципа у настави математике је принцип очигледности који подразумева стицање знања визуелизацијом објеката. Визуелизација и репрезентација су од изузетне важности у процесу учења математике и решавања математичких задатака. Још од античког периода датира мишљење чувених филозофа да посредством чула треба доћи до сазнања. Питагорејци су применом очигледности показали да је збир свих непарних бројева од 1 до 2n – 1 једнак n2. Бројни су примери истицања важности очигледности која је само прелазна тачка ка апстрактном мишљењу. У том контексту фигуративни бројеви могу бити одличан апарат за уочавање законитости међу бројевима и развијање визуелно-логичког приступа решавању математичких задатака. Фигуративни бројеви поседују једноставну дефиницију, сликовни приказ и многобројни скуп лако уочљивих законитости између својих чланова. Велики број законитости је установљен у претходном периоду али се стиче утисак да у тој области има још много до сада не откривених веза и релација. Током студијско истраживачког рада обављена су истраживања повезаности фигуративних бројева међусобно као и са природним бројевима, графовима, алгебарским функцијама. Резултати ових истраживања приказани су у 5 научних радова од којих је један публикован у научном часопису међународног значаја. У овој докторској дисертацији изложене су теоријске основе и методолошки оквир истраживања ефикасности увођења фигуративних бројева у наставу математике. Фигуративни бројеви са својим сликовним приказом доприносе визуелизацији и сагледавању законитости међу бројевима, чиме обезбеђују остваривање принципа очигледности. Обављена истраживања су показала да ученици нису у довољној мери навикнути да уочавањем законитости међу бројевима решавају постављене задатке. Такође су показала да након рада са фигуративним бројевима ученици примењују визуелно‒логички приступ проблему и у знатно већој мери успешно решавају задатке са бројним низовима и скуповима. Током истраживања, при раду са ученицима, користили смо савремене технологије што је показало да су ученици у могућности да сврсисходно користе рачунаре и програмске пакете у настави. Такође смо примењивали рад у сарадничким групама. Ученици су током рада на часовима организовани у мале трочлане групе које су састављене од ученика различитог нивоа математичког знања. Такве групе су препоручене од многобројних истраживача ефикасног учења. У дисертацији су описана истраживања која су обављена са ученицима основне и средње школе, њихови резултати и закључци до којих смо дошли. Обавили смо пет истраживања која су обухватила укупно 1148 ученика. Резултати обављених истраживања публиковани су (осим једног који је у процесу рецензије), у домаћим и међународним научним часописима и зборницима научних конференција. Истраживања су показала да фигуративни бројеви могу бити веома добро средство за представљање парадигми и развијање конструктивног мишљења. Дисертација садржи 51 став и 14 теорема у којима су исказане законитости међу природним и фигуративним бројевима, фигуративним бројевима међусобно, фигуративним бројевима и алгебарским функцијама, графовима. Наведене законитости упућују на могућност формирања математичких модела за презентовање разних проблема у области теорије бројева. Наведени су модели који повезују троугаоне бројеве са савршеним бројевима, Питагориним триплетима, Паскаловим троуглом и Фибоначијевим низом бројева.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherУниверзитет „Алфа БК“, Факултет за математику и рачунарске наукеsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceУниверзитет „Алфа БК“en
dc.subjectфигуративни бројевиsr
dc.subjectвизуелно‒логички приступsr
dc.subjectконструктивизамsr
dc.subjectпарадигмеsr
dc.subjectматематички моделsr
dc.subject.classificationМатематикаsr
dc.titleФигуративни бројеви као математички модел за репрезентацију законитости међу природним бројевима и развијање конструктивног мишљењаsr
dc.title.alternativeFigurative numbers as a mathematical model for the representation of legality between natural numbers and development of a constructive opinionsen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-SAsr
dcterms.abstractПетровић, Милена; Денић, Небојша; Илић, Дејан; Mihajlov Carević, Miroslava; Figurativni brojevi kao matematički model za reprezentaciju zakonitosti među prirodnim brojevima i razvijanje konstruktivnog mišljenja;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/64873/IZVESTAJ+o+oceni+doktorske+disertacije.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/64872/bitstream_64872.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_17339


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији