Приказ основних података о дисертацији

Unapređivanje pismenog izražavanja u starijim razredima osnovne škole

dc.contributor.advisorRadulović, Olivera
dc.contributor.otherPesikan-Ljustanovic, Ljiljana
dc.contributor.otherJakšić-Provči, Branka
dc.contributor.otherMrkalj, Zona
dc.contributor.otherRadulović, Olivera
dc.creatorТокин, Марина
dc.date.accessioned2020-02-24T10:11:27Z
dc.date.available2020-02-24T10:11:27Z
dc.date.available2020-07-03T14:18:31Z
dc.date.issued2019-09-16
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija154417673241510.pdf?controlNumber=(BISIS)108931&fileName=154417673241510.pdf&id=12403&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11964
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=108931&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije154417673871285.pdf?controlNumber=(BISIS)108931&fileName=154417673871285.pdf&id=12404&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractPredmet istraživanja rada jeste pismeno izražavanje u starijim razredima osnovne škole; mesto pismenog izražavanja u nastavi srpskog jezika u okviru programskih zahteva (aktuelnih nastavnih programa i planova); nivo zahteva i očekivanih postignuća u odnosu na uzrast učenika; oblici pismenog izražavanja u nastavi maternjeg jezika; tehnika izrade pismenih radova; sadržaj i kompozicija pismenih radova; raspored detalja i izražajnost upotrebljene leksike i stilskih postupaka; izgrađivanje celokupne kulture pismenog izražavanja. Pismeno izražavanje u starijim razredima osnovne škole formalno je zadržalo vrlo visoko mesto. Međutim, u praktičnoj nastavi srpskog jezika ono je marginalizovano. U okviru programskih zahteva (aktuelnih Nastavnih programa i planova) u oblasti jezičke kulture neprecizno su definisani obavezni i preporučeni sadržaji, postoji terminološka neusaglašenost na više nivoa, a načelne preporuke o načinu izvođenja programskih sadržaja jednake su za sve starije razrede. Iako pojedinačno gledano konsultovana domaća literatura ne nudi sveobuhvatna konkretna rešenja i nije usaglašena sa aktuelnim planovima i programima, sveukupni dometi istraživanja na polju pismenog izražavanja vrlo su visoki. Nažalost, usko stručna dela iskusnih metodičara nisu doživela nova izdanja, a u udžbenicima metodike iznose se samo elementarne činjenice o pojedinim temama, pa tako i pismenom izražavanju. Savremena dela koja se bave kreativnim pisanjem prikazuju strategije i tehnike koje bi trebalo prilagoditi osnovnoškolskom uzrastu. Radovi na temu pismenog izražavanja objavljuju se u časopisima, a za širu javnost ostaju nevidljivi, jer su časopisi sve manje prisutni u školskim bibliotekama, a elektronske baze podataka se ne ažuriraju redovno. Novih domaćih priručnika na temu nastave pismenog izražavanja nema, a u onim priručnicima, koji se bave celokupnom nastavom srpskog jezika, nastalim u skorije vreme, pismeno izražavanje se ne obrađuje. Za razliku od domaće svetska literatura na temu nastave pismenosti veoma je bogata stručnim monografijama, studijama, priručnicima, vodičima, uputstvima za nastavnike, kao i priručnicima, udžbenicima i radnim sveskama za učenike. Gotovo sve što se izvodi u praksi, istraženo je, provereno, eksperimentalno potvrđeno nizom istraživanja čiji su rezultati dostupni u naučnim publikacijama. Rezultati se konstantno sumiraju, a na osnovu njih modeli menjaju ili ukidaju. U aktuelnim akreditovanim udžbenicima većinom se formalno prelazi preko oblasti pismenog izražavanja. U velikom broju udžbenika pojedini sadržaji nedostaju, a pojavljuje se čak i izdanje u kome jezičke kulture uopšte nema. Ocenjivanje pismenog izražavanja je neujednačeno, neprecizno i proizvoljno, jer u sam način ocenjivanja pismenog izražavanja učenika nisu (ili nisu u potpunosti) uključnjni ishodi, standardi i opisnici/deskriptori. U starijim razredima glavno mesto u nastavi pismenog izražavanja imaju pismeni zadaci – sastavi, dok su na završnom ispitu to ekspozitorni i argumentativni tekstovi. Neusaglašenost obrađenih sadržaja i zahteva na završnom ispitu u osmom razredu direktno vodi ka niskim postignućima učenika. Svi pomenuti problemi deo su obraznovne strategije koja se mora rešavati na nacionalnom nivou. Slabo pismeno izražavanje učenika u starijim razredima osnovne škole rezultat je mnoštva faktora i reflektuje opšti odnos društva prema kulturi i obrazovanju, ali dobrim delom i svih navedenih nedostataka u nastavnom procesu. Pa ipak, postoje koraci koji mogu doprineti poboljšanju kvaliteta pismenog izražavanja učenika u starijim razredima osnovne škole. Takvi koraci predloženi u radu su: 1) određivanje polazne tačke – nivoa pismenog izražavanja na kome se učenici nalaze; 2) utvrđivanje programskih zahteva za odgovarajući razred i postavljanje bližih i daljih ciljeva; 3) planiranje (na nivou kraćeg vremenskog perioda, kvartalno) i određivanje mesta na kojima se bavimo pismenim izražavanjem; 4) osmišljavanje učenicima bliskih, zanimljivih i provokativnih tema kojima se kombinuju predmetni sadržaji; 5) pregledanje i ocenjivanje unutar unapred osmišljenih skala; 6) analiza rezultata – ustanovljavanje slabih i jakih mesta učeničkog pismenog izražavanja; 7) ponovno postavljanje ciljeva i pravljenje plana rada pismenog izražavanja. Međutim, svi ovi postupci odnose se isključivo na nastavnika i podrazumevaju njegovu stručnost, upućenost u program kojim se bavi, poznavanje programskih ciljeva, kreativnost i angažovanost na dnevnom nivou. Pošto je praksa daleko od svakodnevnog i sveprisutnog bavljenja jezičkim stvaralaštvom učenika, u ovom radu se svaki od predloženih koraka prikazuje i analizira. Izdvajaju se i klasifikuju programski sadržaji i standardi postignuća koji se odnose na pismeno izražavanje, utvrđuju ciljevi, predlažu mesta i načini rada na određenim oblicima i vrstama pismenog izražavanja. Akcenat je stavljen na inventivniji pristup različitim vrstama pismenog izražavanja, na nove teme i modele pisanja koji vode ka kvalitetnijim radovima učenika kroz podsticanje njihove kreativnosti. Na samom kraju, sagledavaju se i mogućnosti objektivnijeg ocenjivanja. Zaključak koji se nameće jeste da ukoliko se učenici kontinuirano podstiču na pisanje o njima bliskim, zanimljivim i provokativnim temama, koje su osmišljene kombinovanjem programskih sadržaja, dolazi do podizanja nivoa pismenog izražavanja. Uspešnost ovakve metode rada dokazuje se navođenjem primera iz prakse (datim u prilozima), ali o njenim sveukupnim mogućnostima moglo bi se govoriti tek ukoliko bi se primenila na širem nivou.sr
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectpismeno izražavanjesr
dc.subjectsrpski jeziksr
dc.subjectjezička kulturasr
dc.subjectnastavni programsr
dc.subjectobrazovni standardisr
dc.subjectishodisr
dc.subjectpismena vežbasr
dc.subjectpismeni zadataksr
dc.subjectsastavsr
dc.subjectstvaralačka pismenostsr
dc.subjectkreativno pisanjesr
dc.subjectocenjivanjesr
dc.titleУнапређивање писменог изражавања у старијим разредима основне школеsr
dc.title.alternativeUnapređivanje pismenog izražavanja u starijim razredima osnovne školesr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44624/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44625/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44624/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44625/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_11964


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији