Безбедносна процена као чинилац стратегије националне безбедности Републике Србије
Safety assessment as a factor of national security strategy of the Republic of Serbia
Author
Milosavljević, Branislav S.Mentor
Putnik, Nenad
Committee members
Stajić, LjubomirJeftić, Zoran S.

Metadata
Show full item recordAbstract
У новијој историји неизвесност је постала норма понашања, а човечанство је под
све већим притиском да пронађе ефикасније механизме заштите и успостављања
безбеднијег света. Чини се да параметри глобалне структуре постају турбулентнији него
икада, а нови облици међузависности све озбиљније мењају стереотипе у међународним
односима. Праћење, разумевање и процењивање савремених трендова у међународним
односима и геополитичких нужности, не само у релацијама одређеног простора, већ и у
оквиру ширег окружења, важне су претпоставке безбедности државе.
У процесу процењивања потребно је обухватити сва кључна питања која се
рефлектују на безбедност државе, али и на остваривање националних циљева и интереса.
Одувек је било присутно настојање држава да процене даљи развој цивилизације, односно
релевантних међународних субјеката и њихово рефлектовање на националну безбедност.
Адекватним процењивањем стварани су услови за превентивно деловање, одабир
спољнополитичких инструмената и националних полит...ика у циљу онемогућавања и
спречавања изненађења односно ублажавања последица будућих догађаја.
На нивоу државе врше се различите процене као што су економске, политичке,
безбедносне, са циљем успешног развоја у свим областима друштвеног живота. При томе
безбедносне процене имају примарни карактер јер се спроводе ради благовременог
планирања, организовања и предузимања мера против разноврсних облика угрожавања
безбедности државе. Међутим, погрешна је перцепција да се безбедносна процена бави
искључиво безбедносним феноменом остављајући остале по страни. Управо безбедносна
процена на нивоу државе повезује низ чињеница на економском, политичком, војном,
међународном и другим подручјима људске делатности.
Процењивање на нивоу државе није само себи циљ већ је у функцији планирања, и
то свеобухватног, у процесном, просторном и временском смислу. Планирање и
процењивање су активности које иду заједно јер се планирањем, уз коришћење резултата
процењивања, и обратно, сагледавају унутрашњи и спољни токови, чиниоци и промене, а
потом осмишљава најбољи одговор како би се превентивно ишло у сусрет догађајима и
усмеравала активност државних органа на испуњењу одређених циљева. Поред тога,
процењивање на нивоу државе има за циљ између осталог и усклађивање доктрине и
стратегије безбедности са објективним условима угрожавања безбедности што се
одражава и на дефинисање потребних мера на заштити имовине, људи, друштва и државе
у целини. И поред неспорне чињенице да је свако предвиђање повезано са неизвесношћу и
ризиком, то ни у ком случају не сме да буде препрека за развијање научног истраживања у
овом домену. Евидентно је да се у домаћим научним и стручним радовима веома мало
пажње посвећује безбедносном процењивању уопште. Међутим, предикција будућих
догађаја је потребна многим субјектима националне безбедности који се у остваривању
постављених циљава ослањају на предвиђање будућег развоја. То је уједно и потреба да се
адекватно предвиди будући развој ситуације, а све у циљу планирања и преузимања
одговорајућих мера
In recent history, uncertainty has become a norm of behavior, and humanity is under
increasing pressure to find more effective mechanisms of protection and the establishment of a
safer world. It seems that the parameters of the global structure are more turbulent than ever, and
new forms of interdependence are more and more seriously changing stereotypes in international
relations. Monitoring, understanding and assessment of contemporary trends in international
relations and geopolitical necessity is an important assumption of state security, not just in the
relations of a certain space, but also within the broader environment. The assessment process is
necessary to include all the key issues that reflect on the security of the state, but also the
accomplishment of national goals and interests.
States’ efforts to assess the further development of civilization, relevant international
subjects and their reflection on national security, have always been present. Adequate estimating
create...d conditions for preventive action, appropriate selection of foreign policy tools and
national policies in order to disable surprises and prevent or mitigate the effects of future events.
At the state level are implemented various assessments such as economic, political and
security with the aim of successful development in all spheres of social life. Security assessments
have a primary character because they are untimely conducted for the planning, organization and
implementation of measures against various forms of endangering state security. However, it is
wrong perception that the security assessment deals only with security phenomenon, leaving the
rest aside. Exactly security assessment on the state level connects a series of facts on the
economic, political, military, international and other areas of human activities. It is precisely the
security assessment at the state level that connects a number of facts in the economic, political,
military, international and other areas of human activity. Assessing the level of the state is not
a goal itself but in the function of comprehensive planning in the process, spatial and temporal
terms, as well. Planning and assessment are activities which go together because the planning,
using the assessment results and vice versa, perceives the internal and external flows, factors and
changes, and then develops the best response to the preventively facing the events and directs
activities of state organizations to fulfil certain goals. In addition, assessment at the state level
aims inter alia the harmonization of doctrines and security strategy with the objective conditions
of endangering the security which affects defining of the measures necessary to protect property,
people, society and the state in total.
IV
Despite the indisputable fact that any prediction is associated with uncertainty and risk,
this should in no case be an obstacle to the development of scientific research in this domain. It
is obvious that in domestic scientific and professional papers, very little attention is devoted to
security assessment in general.
Yet, the prediction of future events is needed by many national security entities rely on
anticipating future developments in achieving set goals. This is also the need to adequately
anticipate the future development of the situation, all for the purpose of planning and taking the
appropriate measures