Утицај статичких и динамичких оптерећења на појаву иницијалних оштећења композитних лопатица репног ротора хеликоптера
Effect of the static and dynamic loads on the occurrence of initial damage on composite blades of helicopter tail rotor
Author
Јанковић, ДеспотMentor
Stupar, SlobodanCommittee members
Simonović, AleksandarGrbović, Aleksandar

Maksimović, Stevan
Gvozdenović, Slobodan
Metadata
Show full item recordAbstract
Истраживања у оквиру израде ове дисертације била су примарно усмерена на
технологију израде лопатица репног ротора хеликоптера од композитних материјала с
једне и обезбеђење потребне чврстоће са аспекта замора с друге стране. Истраживања на
замени оригиналних металних лопатица, којима је уједно истекао век употребе, са
лопатицама од композитних материјала су примарно била усмерена, поред саме
технологије израде, и на дефинисање комплетних процедура за обезбеђење потребног века
употребе током експлоатације хеликоптера под дејством одговарајућег спектра
оптерећења. За ту сврху су развијене прорачунске процедуре као и одговарајући „inhouse“
софтвери.
Процена радног века поменутих лопатица репног ротора хеликоптера од
композитних материјала проистекла је примарно на бази експерименталних испитивања
истих и то како у подручју статичке чврстоће тако и са аспекта замора за меродавни
спектар оптерећења. Битан елемент ових истраживања је свакако прецизно дефинисање
оптерећења за шта су коришћен...е CFD нумеричке симулације целог хеликоптера, као и
нумеричке симулације напонских стања метал-композитне лопатице репног ротора
хеликоптера.
Сви ови резултати су верификовани и кроз сопствена земаљска и летна
испитивања, што им обезбеђује велику применљивост на другим сложеним
конструкцијама у овој важној области како за инжењерску праксу тако и за научна
истраживања.
Research in the framework of this doctoral thesis was primarily focused on the
technology of the helicopter tail rotor blades made of composite material on one side and
securing the necessary strength in terms of fatigue on the other side.
Research on the replacement of original metal blades, which is the expired service life,
having blades made of composite materials have been primarily focused, next to the technology
of production, as the definition of the complete procedures to ensure the required lifetime of the
helicopter during the operation under the action of a suitable torque spectrum. For this purpose,
here is developed the computation procedure and appropriate "in-house" software.
Evaluation of the aforementioned helicopter tail rotor blades made of composite materials
stem primarily on the basis of experimental tests of the same both in the static strength and
fatigue in terms of authoritative load spectrum.
An important element of this research is certainly a precise defin...ition of the loads of what
they used CFD numerical simulation of the entire helicopter. All these results are verified
through their own ground and flight tests, making them a great applicability in other complex
structures in this important area both for engineering practice and scientific research.