Nosivost i stepen iskorišćenja cilindričnih zupčastih parova u uslovima višestruke sprege
Load capacity and degree of efficiency of cylindrical gear pairs in multiple mesh conditions
Author
Dobratić, Predrag S.Mentor
Ristivojević, MiletaCommittee members
Rosić, BožidarMitrović, Radivoje

Ognjanović, Milosav
Stamenić, Zoran
Metadata
Show full item recordAbstract
U domenu prenosa i transformacije snage od pogonske do radne mašine zupčasti
parovi zbog kompaktnosti konstrukcije, velike pouzdanosti i nosivosti imaju najveću
primenu u poređenju sa drugim prenosnicima snage koji obavljaju istu elementarnu
funkciju. Saglasno tome, istraživanja u oblasti zupčastih parova imaju značajan
doprinos u razvoju savremenih mašinskih konstrukcija.
Predmet istraživanja ove doktorske disertacije je razvoj preciznijih matematičkih
modela raspodele opterećenja na istovremeno spregnute parove zubaca, kada se u toku
dodirnog perioda zubaca smenjuju dvostruka i trostruka sprega, kao i razvoj preciznijih
matematičkih modela za analizu uticaja raspodele opterećenja na nosivost korena
zubaca i energetsku efikasnost cilindričnih zupčastih parova.
Sprovedena istraživanja u ovoj doktorskoj disertaciji su dovela do sledećih
rezultata:
Razjašnjenje fenomena raspodele opterećenja na istovremeno spregnute parove zubaca
u uslovima dvostruke i trostruke sprege, kao i formiranje ...tačnijih modela za
sagledavanje istovremenog uticaja tačnosti izrade, krutosti zubaca i intenziteta
opterećenja na karakter raspodele opterećenja.
Definisanje tačnijeg kriterijuma za određivanje napona u korenu zupca merodavnog za
proveru radne sposobnosti zubaca sa aspekta zapreminske čvrstoće. Njegovom
implementacijom u konvencionalne postupke proračuna ISO/DIN standarda, značajno
bi se povećao nivo pouzdanosti podataka o radnim i kritičnim vrednostima napona u
korenu zupca.
Razvijanje tačnijih modela za analizu energetske efikasnosti zupčastih parova na osnovu
stepena iskorišćenja.
In the field of transmission and transformation of power from the drive to the
working machine, due to the compact construction, high reliability and load capacity,
the gear pairs have the greatest application compared to other power transmissions that
perform the same elementary function. Accordingly, research in the field of gear pairs
has a significant contribution to the development of modern machine constructions.
The research topic of this doctoral dissertation is the development of more precise
mathematical models of load distribution in simultaneously meshed teeth pairs, when
during the contact period of the teeth the double and triple mesh take turns, as well as
the development of more precise mathematical models for analyzing the influence of the
load distribution on the teeth root load capacity and the energy efficiency of the
cylindrical gear pairs.
The research carried out in this doctoral dissertation led to the following results:
Clarification of the load distribution ph...enomenon in simultaneously meshed teeth pairs
in double and triple mesh conditions, as well as the formation of more accurate models
for examining the simultaneous effect of the accuracy of production, stiffness of the
teeth and load intensity on the load distribution character.
Defining a more precise criterion for determining the tooth root stress relevant for
checking the working ability of the teeth rating from the aspect of bending strength. It
implementing in the conventional procedures of the ISO/DIN standard calculation, the
level of reliability of data on the working and critical values of the tooth root stress
would be significantly increased.
Developing more accurate models for the analysis of the energy efficiency of gear pairs
based on the degree of efficiency.