Svojstva pepela iz termoelektrana značajna za odlaganje i primenu
Characteristics of ash from thermal power plants important for disposalund utilization
Author
Karličić, NikolaMentor
Radić, DejanCommittee members
Stevanović, Vladimir
Jovović, Aleksandar

Obradović, Marko

Janaćković, Đorđe

Metadata
Show full item recordAbstract
Velika količina pepela nastaje kao nusproizvod sagorevanja uglja u termoenergetskim
postrojenjima, čiji pravilan rad zahteva sistem pneumatskog transporta za njegovo
efikasno odvođenje. Odlaganje pepela na deponije predstavlja teret za životnu sredinu.
Poznavanje fizičko-hemijskih i aeracionih karakteristika pepela je preduslov za precizno
predviđanje ponašanja sistema pneumatskog transporta pepela iz termoelektrana velikog
kapaciteta i ocene moguće primene ovog nusproizvoda u različitim industrijskim
granama. U okviru ove disertacije razmatrane su karakteristike pepela lignita Kolubara iz
termoelektrane snage 620 MWe. Ispitivanjima fizičko-hemijskih karakteristika uzoraka
zaključeno je da postoji izrazita heterogenost pepela, što naročito utiče na njegove
aeracione karakteristike. Međusobne zavisnosti fizičkih i aeracionih karakteristika
pokazale su da za ispitivani pepeo nije moguće jednoznačno definisati režim
pneumatskog transporta. S obzirom na činjenicu da je ispitivani pepeo na ...granici
ugušćene i razređene faze, peremabilnost pepela, koja je značajan parametar za
definisanje pneumatskog transporta, pokazuje da su neophodne brzine transporta u
granicama od 10 do 15 m/s. Razvijen je programski kod za dva numerička modela
proračuna pada pritiska pri pneumatskom transportu pepela velikog kapaciteta i velike
dužine. Verifikacija modela izvedena je na osnovu eksperimentalnih ispitivanja
pneumatskog transporta pepela kapaciteta 120 t/h i dužine 600 m. Model zasnovan na
korelaciji Dogina i Lebedeva, gde je parametar A=1,4∙10-6, daje odlično slaganje sa
eksperimentalnim podacima, uz korelacioni odnos 93,99% i srednje kvadratno odstupanje
9,58%. Rezultati ove doktorske disertacije imaju veliki naučni i praktični značaj.
Predstavljaju dobru osnovu za dalja istraživanja, razmatranje moguće primene ispitivanog
pepela, kao i za definisanje optimalnog režima i projektovanje sistema pneumatskog
transporta ovog ili sličnog materijala.
Large volumes of ash are generated as byproduct of coal combustion process in
thermoenergetic plants, and their proper operation depends upon efficient pneumatic
conveying system to dispose it continuously. Disposing the ash to landfills creates huge
environmental burden. Both physico-chemical and aeration characteristics of ash are
prerequisite for accurate and reliable behaviour prediction of long distance large capacity
pneumatic conveying system as well as for possible utilization consideration. This
doctoral dissertation analyzed characteristics of Kolubara lignite ash from a 620 MWe
thermal power plant. Physico-chemical characteristics investigation of samples led to
conclusion that this ash is extremely heterogeneous material, and that significantly affects
its aeration characteristics. Relationship between physical and aeration characteristics of
ash showed that unambiguous defining of pneumatic conveying mode is not possible.
Considering the fact that this ash belongs to bound...ary area of dilute and dense phase, ash
permeability, as important parameter of pneumatic conveying defining, indicated
required transport velocities between 10 to 15 m/s. A computer program code was
developed for two numerical models to estimate pressure drop for large capacity long
distance ash pneumatic conveying. Model verification was undertaken using
experimental data obtained by examination of 120 t/h and 600 m pneumatic conveying of
ash. Model based on correlation of Dogin and Lebedev, for parameter A=1,4∙10-6, is in
excellent agreement with experimental data, having correlation ratio 93,99% and rootmean-
square deviation 9,58%. This doctoral dissertation results are of scientific and
practical importance. They offer a good basis for further investigations, considering
possible utilization of this ash as well as for defining optimal mode and designing
pneumatic conveying system of this or similar material.