Приказ основних података о дисертацији

Model održivog upravljanja električnim i elektronskim otpadom u Srbiji

dc.contributor.advisorBojat, Nenad
dc.contributor.otherCarić, Marko
dc.contributor.otherSpalević, Petar
dc.contributor.otherBojat, Nenad
dc.creatorВучковић, Драган
dc.date.accessioned2019-10-10T14:34:27Z
dc.date.available2019-10-10T14:34:27Z
dc.date.available2020-07-03T18:20:04Z
dc.date.issued2019-10-08
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija156750167074942.pdf?controlNumber=(BISIS)111118&fileName=156750167074942.pdf&id=13350&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11412
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=111118&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije156750168531189.pdf?controlNumber=(BISIS)111118&fileName=156750168531189.pdf&id=13351&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractЕлектрични и електронски отпад (E-отпад), Одрживо управљање е-отпадом, Заштита животне средине, Србија Извод (апстракт или резиме) на језику завршног рада: Око 45 милиона тона електричног и електронског отпада (Oтпад од електричне и електронске опреме = Waste еlectrical and еlectronic еquipment, WEEE), односно е-отпада, производи се у свету на годишњем нивоу. Уколико није саниран/третиран према прописима, е-отпад предстаља озбиљну претњу здрављу људи и квалитету животне средине, због свог сложеног хемијског састава. Е-отпад најчешће садржи читаву палету штетних хемикалија/супстанци, као што су жива, олово, кадмијум, никл, антимон, арсен и хром, као и бројна друга штетна органска једињења, попут полихлорованих бифенила, хлорфлуороугљеника и полицикличних ароматичних угљоводоника. Сходно томе, е-отпад се сматра токсичним за људе и животну средину. У економски и технолошки најразвијенијим државама света, интегрисано управљање овом врстом отпада обично је добро успостављено. Сваки ефикасан систем интегрисаног управљања е-отпадом подразумева једновремену примену бар неколико технолошких/методолошких приступа овој врсти отпада: контролисано одлагање и депоновање е-отпада, смањење његовог генерисања „на извору“, његову поновну употребу и рециклажу и др., а све у циљу смањивања ризика од штетног дејства е-отпада на здравље људи и квалитет животне средине. У економски и технолошки слабије развијеним државама пракса је другачија а веома озбиљни проблеми у вези са е-отпадом су чести и најчешће подразумевају његово неконтролисано одлагање и/или депоновање, као и илегалну и у техничко-технолошком смислу неадекватну рециклажу. Проблем са е-отпадом све је актуелнији пре свега због чињенице да је у питању фракција/ток отпада са највећом годишњом стопом раста од чак 3-5%. За решавање проблема е-отпада усвојени су бројни међународни прописи. Директива 2012/19/ЕУ Европског парламента и Савета о отпаду од електричне и електронске опреме (EU WEEE Directive) и Директива 2011/65/ЕУ Европског парламента и Савета о ограничењу коришћења одређених опасних/штетних супстанци у електричној и електронској опреми (EU RoHS 2 Directive) вероватно су најрелевантнији примери оваквих настојања. Да би се смањили проблеми у управљању е-отпадом спроводе се бројна и опсежна истраживања ове проблематике у оквиру националних и међународних пројеката. До сада је конципирано неколико алата који се примењују у управљању е-отпадом, укључујући LCA (Life Cycle Assessment), MFA (Material Flow Analysis), MCA (Multi Criteria Analysis) и EPR (Extended Producer Responsibility). Сматра се да ови алати у комбинацији са постојећим законима у сектору управљања е-отпадом, могу да побољшају санацију/третман е-отпада широм света, као и да допринесу повећању обима његове поновне употребе/рециклаже, смањујући на тај начин негативан утицај е-отпада на јавно здравље и животну средину. Чињеница је да полимери, керамика и метали, добијени рециклажом е-отпада, имају сасвим извесну економску вредност на тржишту секундарних сировина. Штампане плоче (Printed Circuit Boards, PCBs), које се уграђују практично у сваки е-уређај, у фокусу су компанија које се баве рециклажом е-отапада, јер садрже бакар и племените метале (злато, сребро, паладијум, итд.). Напредак остварен у техничком дизајну е-уређаја и развоју технологија намењених њиховој рециклажи, посебно током последње деценије, учинили су рециклажу е-отпада веома профитабилном. Штавише, тржиште рециклаже е-отпада сматра се кључним фактором у обезбеђивању ретких и скупоцених материјала/супстанци/секундарних сировина. И поред ове чињенице, бројни изазови/проблеми још увек су присутни у готово свим аспектима управљања е-отпадом, укључујући неспремност потрошача да врате искоришћене е-уређаје (или да плате за њихово одлагање), недостатак свести о потенцијалним опасностима од е-отпада међу његовим сакупљачима и рециклерима, недостатак средства и инвестиција за финансирање истраживања намењених побољшавању технологија/методологија рециклаже е-отпада, одсуство инфраструктуре за рециклажу, итд. У систему управљања е-отпадом у Србији уочени су слични проблеми. Према наводима Глобалног извештаја о мониторингу е-отпада за 2017. годину (Global E-Waste Monitor 2017 Report), у Србији је током 2016. године генерисана 51 килотона е-отпада. Нажалост, само мала количина овог отпада правилно се санира/третира у Србији, његовим организованим сакупљањем, рециклажом, итд. Најчешће примењиване методе санације/третирања е-отпада у Србији и даље су инцинерација и затрпавање е-отпада у тело депонија. Иако је у Србији постигнут одређени напредак у систему управљања е-отпадом, неопходна су додатна побољшања овог система, како би се задржао/обезбедио позитиван тренд. Циљ овог рада/докторске дисертације отуда је да анализира институционални и правни оквир Републике Србије у сектору управљања е-отпадом и да понуди смернице/препоруке за креирање једног новог и функционалног система/модела за одрживо управљање е-отпадом у Србији. Анализирана су такође и искуства и примери добре праксе у сектору одрживог управљања е-отпадом пре свега у државама Европске уније у настојању да се утврди под којим условима и на који начин би се ова позитивна искуства и примери добре праксе могли имплементирати у сектору управљања е-отпадом у Србији. На основу поменутих анализа сачињене су смернице/препоруке на основу којих је креиран модеран и ефикасан интегрисани модел одрживог управљања е-отпадом у Србији. Предложени модел подразумева формалнију и ригорознију контролу физичких/правних лица и предузетника, који учествују у сакупљају и рециклажи е-отпада у Србији, као и доследну контролу производње, дистрибуције, увоза и извоза електричних и електронских уређаја (Еlectrical and electronic equipment, ЕЕЕ). Улога јавно-приватног партнерства игра такође значајну улогу у овом моделу. Приватни сектор и јавни сектор (националне/покрајинске/локалне власти) морају блиско да сарађују како би се остварили општи циљеви предложеног модела и побољшало управљање е-отпадом у Србији. Власт на свим нивоима мора да укључује приватни сектор у развој потребне инфраструктуре, како би се постојећи проблеми са е-отпадом могли претворити у (пословну) прилику. Едукација људи о томе како рециклирати, поново користити и одлагати е-уређаје, такође на свим нивоима, осим што ће их учинити одговорнијима према животној средини, побудиће интерес о томе како да се њихове заједнице заштите од негативних утицаја е-отпада на јавно здравље и квалитет животне средине. Као потенцијални носилац ових активности мапиране су бројне еколошке невладине организације са седиштем на територији Републике Србије. Формирање еколошке свести и индукција позитивних промена у понашању предуслов су да се постане еколошки одговоран грађанин и грађанка, трајно опредељен за одрживо коришћење (лимитираних) природних ресурса и имплементацију концепта одрживости и зелене економије у сектору управљања е-отпадом у Србијиsr
dc.description.abstractElektrični i elektronski otpad (E-otpad), Održivo upravljanje e-otpadom, Zaštita životne sredine, Srbija Izvod (apstrakt ili rezime) na jeziku završnog rada: Oko 45 miliona tona električnog i elektronskog otpada (Otpad od električne i elektronske opreme = Waste electrical and electronic equipment, WEEE), odnosno e-otpada, proizvodi se u svetu na godišnjem nivou. Ukoliko nije saniran/tretiran prema propisima, e-otpad predstalja ozbiljnu pretnju zdravlju ljudi i kvalitetu životne sredine, zbog svog složenog hemijskog sastava. E-otpad najčešće sadrži čitavu paletu štetnih hemikalija/supstanci, kao što su živa, olovo, kadmijum, nikl, antimon, arsen i hrom, kao i brojna druga štetna organska jedinjenja, poput polihlorovanih bifenila, hlorfluorougljenika i policikličnih aromatičnih ugljovodonika. Shodno tome, e-otpad se smatra toksičnim za ljude i životnu sredinu. U ekonomski i tehnološki najrazvijenijim državama sveta, integrisano upravljanje ovom vrstom otpada obično je dobro uspostavljeno. Svaki efikasan sistem integrisanog upravljanja e-otpadom podrazumeva jednovremenu primenu bar nekoliko tehnoloških/metodoloških pristupa ovoj vrsti otpada: kontrolisano odlaganje i deponovanje e-otpada, smanjenje njegovog generisanja „na izvoru“, njegovu ponovnu upotrebu i reciklažu i dr., a sve u cilju smanjivanja rizika od štetnog dejstva e-otpada na zdravlje ljudi i kvalitet životne sredine. U ekonomski i tehnološki slabije razvijenim državama praksa je drugačija a veoma ozbiljni problemi u vezi sa e-otpadom su česti i najčešće podrazumevaju njegovo nekontrolisano odlaganje i/ili deponovanje, kao i ilegalnu i u tehničko-tehnološkom smislu neadekvatnu reciklažu. Problem sa e-otpadom sve je aktuelniji pre svega zbog činjenice da je u pitanju frakcija/tok otpada sa najvećom godišnjom stopom rasta od čak 3-5%. Za rešavanje problema e-otpada usvojeni su brojni međunarodni propisi. Direktiva 2012/19/EU Evropskog parlamenta i Saveta o otpadu od električne i elektronske opreme (EU WEEE Directive) i Direktiva 2011/65/EU Evropskog parlamenta i Saveta o ograničenju korišćenja određenih opasnih/štetnih supstanci u električnoj i elektronskoj opremi (EU RoHS 2 Directive) verovatno su najrelevantniji primeri ovakvih nastojanja. Da bi se smanjili problemi u upravljanju e-otpadom sprovode se brojna i opsežna istraživanja ove problematike u okviru nacionalnih i međunarodnih projekata. Do sada je koncipirano nekoliko alata koji se primenjuju u upravljanju e-otpadom, uključujući LCA (Life Cycle Assessment), MFA (Material Flow Analysis), MCA (Multi Criteria Analysis) i EPR (Extended Producer Responsibility). Smatra se da ovi alati u kombinaciji sa postojećim zakonima u sektoru upravljanja e-otpadom, mogu da poboljšaju sanaciju/tretman e-otpada širom sveta, kao i da doprinesu povećanju obima njegove ponovne upotrebe/reciklaže, smanjujući na taj način negativan uticaj e-otpada na javno zdravlje i životnu sredinu. Činjenica je da polimeri, keramika i metali, dobijeni reciklažom e-otpada, imaju sasvim izvesnu ekonomsku vrednost na tržištu sekundarnih sirovina. Štampane ploče (Printed Circuit Boards, PCBs), koje se ugrađuju praktično u svaki e-uređaj, u fokusu su kompanija koje se bave reciklažom e-otapada, jer sadrže bakar i plemenite metale (zlato, srebro, paladijum, itd.). Napredak ostvaren u tehničkom dizajnu e-uređaja i razvoju tehnologija namenjenih njihovoj reciklaži, posebno tokom poslednje decenije, učinili su reciklažu e-otpada veoma profitabilnom. Štaviše, tržište reciklaže e-otpada smatra se ključnim faktorom u obezbeđivanju retkih i skupocenih materijala/supstanci/sekundarnih sirovina. I pored ove činjenice, brojni izazovi/problemi još uvek su prisutni u gotovo svim aspektima upravljanja e-otpadom, uključujući nespremnost potrošača da vrate iskorišćene e-uređaje (ili da plate za njihovo odlaganje), nedostatak svesti o potencijalnim opasnostima od e-otpada među njegovim sakupljačima i reciklerima, nedostatak sredstva i investicija za finansiranje istraživanja namenjenih poboljšavanju tehnologija/metodologija reciklaže e-otpada, odsustvo infrastrukture za reciklažu, itd. U sistemu upravljanja e-otpadom u Srbiji uočeni su slični problemi. Prema navodima Globalnog izveštaja o monitoringu e-otpada za 2017. godinu (Global E-Waste Monitor 2017 Report), u Srbiji je tokom 2016. godine generisana 51 kilotona e-otpada. Nažalost, samo mala količina ovog otpada pravilno se sanira/tretira u Srbiji, njegovim organizovanim sakupljanjem, reciklažom, itd. Najčešće primenjivane metode sanacije/tretiranja e-otpada u Srbiji i dalje su incineracija i zatrpavanje e-otpada u telo deponija. Iako je u Srbiji postignut određeni napredak u sistemu upravljanja e-otpadom, neophodna su dodatna poboljšanja ovog sistema, kako bi se zadržao/obezbedio pozitivan trend. Cilj ovog rada/doktorske disertacije otuda je da analizira institucionalni i pravni okvir Republike Srbije u sektoru upravljanja e-otpadom i da ponudi smernice/preporuke za kreiranje jednog novog i funkcionalnog sistema/modela za održivo upravljanje e-otpadom u Srbiji. Analizirana su takođe i iskustva i primeri dobre prakse u sektoru održivog upravljanja e-otpadom pre svega u državama Evropske unije u nastojanju da se utvrdi pod kojim uslovima i na koji način bi se ova pozitivna iskustva i primeri dobre prakse mogli implementirati u sektoru upravljanja e-otpadom u Srbiji. Na osnovu pomenutih analiza sačinjene su smernice/preporuke na osnovu kojih je kreiran moderan i efikasan integrisani model održivog upravljanja e-otpadom u Srbiji. Predloženi model podrazumeva formalniju i rigorozniju kontrolu fizičkih/pravnih lica i preduzetnika, koji učestvuju u sakupljaju i reciklaži e-otpada u Srbiji, kao i doslednu kontrolu proizvodnje, distribucije, uvoza i izvoza električnih i elektronskih uređaja (Electrical and electronic equipment, EEE). Uloga javno-privatnog partnerstva igra takođe značajnu ulogu u ovom modelu. Privatni sektor i javni sektor (nacionalne/pokrajinske/lokalne vlasti) moraju blisko da sarađuju kako bi se ostvarili opšti ciljevi predloženog modela i poboljšalo upravljanje e-otpadom u Srbiji. Vlast na svim nivoima mora da uključuje privatni sektor u razvoj potrebne infrastrukture, kako bi se postojeći problemi sa e-otpadom mogli pretvoriti u (poslovnu) priliku. Edukacija ljudi o tome kako reciklirati, ponovo koristiti i odlagati e-uređaje, takođe na svim nivoima, osim što će ih učiniti odgovornijima prema životnoj sredini, pobudiće interes o tome kako da se njihove zajednice zaštite od negativnih uticaja e-otpada na javno zdravlje i kvalitet životne sredine. Kao potencijalni nosilac ovih aktivnosti mapirane su brojne ekološke nevladine organizacije sa sedištem na teritoriji Republike Srbije. Formiranje ekološke svesti i indukcija pozitivnih promena u ponašanju preduslov su da se postane ekološki odgovoran građanin i građanka, trajno opredeljen za održivo korišćenje (limitiranih) prirodnih resursa i implementaciju koncepta održivosti i zelene ekonomije u sektoru upravljanja e-otpadom u Srbijisr
dc.description.abstractElectrical and Electronic Waste (WEEE), Sustainable WEEE Management, Environmental Protection, Serbia Abstract (or resume) in the language of the text: About 45 million tons of electrical and electronic waste (also referred as waste electrical and еlectronic еquipment, WEEE) is generated every year worldwide. If not properly treated WEEE may become significant threat to human health and the environment due to its complex chemical composition. It often contains a mixture of hazardous chemicals, such as mercury, lead, cadmium, nickel, antimony, arsenic and chromium, in addition to such organic compounds as polychlorinated biphenyls, chlorofluorocarbons and polycyclic aromatic hydrocarbons, among others. Therefore, WEEE is considered toxic to human health and to the environment. In economically and technologically most developed countries in the world an integrated WEEE management is usually well established. An effective integrated WEEE management employs several WEEE control and disposal methods such as source reduction, recycling, re-use, land filling and the like, all aiming to minimize the adverse health risk and potential environmental impacts. The situation in less economically and technologically developed countries is often entirely the contrary. In their societies, serious problems regarding uncontrolled WEEE dumping/landfilling and illegal and technologically inadequate WEEE recycling are frequently reported. In addition, WEEE represents waste stream with the highest growth rate per year of fantastic 3-5%. Different directives were adopted during the years to solve mentioned WEEE problems. The WEEE Directive (Directive 2012/19/EU) and the RoHS 2 Directive (Directive 2011/65/EU) are the most relevant examples. Extensive research is also undertaken in order to mitigate problems with WEEE management at both national and international levels. Several tools have been developed and applied to WEEE management, including LCA (Life Cycle Assessment), MFA (Material Flow Analysis), MCA (Multi Criteria Analysis), and EPR (Extended Producer Responsibility). These tools in combination with the existing laws are considered to be able to improve disposal of WEEE worldwide, increasing the reuse of certain materials and reduce negative impact of WEEE on public health and the environment. In fact, polymers, ceramics and metals can be recovered from WEEE and they have certain economic value. Printed circuit boards (PCBs), present in all types of electronic equipment, are of major interest because they are considered secondary raw materials that are rich in copper and precious metals such as gold, silver, palladium, etc. In the last decade, advances in product design and recycling technologies have allowed for very profitable WEEE recycling. Furthermore, the WEEE recycling market is considered as one of the key industries able to close the materials loop. In addition, there are still many challenges in all the aspects of proposed WEEE management at the time, including the unwillingness of consumers to return and pay for disposal of used EEE, lack of awareness of the potential hazards of WEEE among collectors and recyclers, lack of funds and investment to finance research and improvements in technologies of WEEE recycling, the absence of recycling infrastructure, etc. Serbia faces similar challenges in WEEE management. In 2016 about 51,000 metric tonnes of WEEE was generated in Serbia according to the Global E-Waste Monitor 2017 Report. Unfortunately, only a small fraction of this waste is properly disposed (e.g., collected and recycled). So far the most common treatment methods in Serbia for WEEE have been incineration and landfilling. Even though some progress in WEEE management in Serbia has been made, further improvements are necessary to maintain the momentum. Thus, the objective of this work/doctoral dissertation is to analyses institutional and legal framework of the Republic of Serbia in the sector of WEEE management and to offer guidelines/recommendations for systemic design of one new and effective sustainable system/model for WEEE management in Serbia. This study especially focuses on experiences/best practices in this sector particularly in the countries of European Union aiming to determine under which conditions and in what way they can be implemented in Serbian WEEE management sector. On the basis of the mentioned analyses, guidelines/recommendations have been made which are intended to help creating modern and effective model for integrated/sustainable WEEE management is Serbia. The proposed model implies more formal and rigorous control of the regulatory authority over the Serbian WEEE collectors, traders, recyclers, manufactures and importers-exporters of electrical and electronic equipment (EEE). The role of public private partnership plays also significant role in this model. The private sector and public sector (national/provincial/local governments) must work closely in order to improve overall model objectives and improve WEEE management in Serbia. Governments require the assistance from the private sector to develop proper infrastructure to turn the growing WEEE problem into an opportunity. Educating people about how to recycle, reuse, and dispose EEE, at all levels, will teach them how to behave more responsibly towards the environment and how to protect their communities from adverse health effects of WEEE and its environmental impact. The numerous environmental NGOs in Serbia have been seen as potential coordinator of these activities. Generating greater environmental awareness and influencing positive behavioural changes is a good way to become more resource efficient and open for implementation of the sustainability and green economy concepts in the WEEE management in Serbiaen
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет Привредна академија у Новом Саду, Факултет за економију и инжењерски менаџментsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет Привредна академија у Новом Садуsr
dc.subjectЕлектрични и електронски отпад (E-отпад)sr
dc.subjectElektrični i elektronski otpad (E-otpad)sr
dc.subjectElectrical and Electronic Waste (WEEE)en
dc.subjectОдрживо управљање е-отпадомsr
dc.subjectЗаштита животне срединеsr
dc.subjectСрбијаsr
dc.subjectOdrživo upravljanje e-otpadomsr
dc.subjectZaštita životne sredinesr
dc.subjectSrbijasr
dc.subjectSustainable WEEE Managementen
dc.subjectEnvironmental Protectionen
dc.subjectSerbiaen
dc.titleМодел одрживог управљања електричним и електронским отпадом у Србијиsr
dc.title.alternativeModel održivog upravljanja električnim i elektronskim otpadom u Srbijisr
dc.title.alternativeA Model for Sustainable Electrical and Electronic Waste Management in Serbiaen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/59316/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/59315/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/59316/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/59315/Disertacija.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_11412


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији