National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филозофски факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Филозофски факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Уметност у окупираној Србији

Art in occupied Serbia 1941-1945

Thumbnail
2019
Disertacija.pdf (17.13Mb)
IzvestajKomisije20015.pdf (129.7Kb)
Author
Томић, Ирина
Mentor
Merenik, Lidija
Committee members
Čubrilo, Jasmina
Dragojević, Predrag
Brozan, Igor
Šuica, Nikola
Metadata
Show full item record
Abstract
После слома Краљевине Југославије априла 1941, територија Србије је подвргнута непосредној немачкој војној окупационој управи, што је у пресудној мери одредило уметничко стваралаштво током неколико наредних година. По групама се уметници могу поделити на оне који су били оформљени и пре рата, затим оне који су се формирали током или непосредно по ослобођењу и, коначно, на људе који се не би посветили уметничком стваралаштву да до рата и окупације није дошло. Друга врста поделе уметника, па и уметности, може се извршити према (не)припадности одређеној политичкој страни. Једна од доминантних била је уметност окупаторске власти, која је желела што брже успостављање свих институција како би се становништво што пре навикло на новонасталу ситуацију и било обесхрабрено да пружа отпор, при чему је посебна пажња поклањана установама културе (дневна штампа, Музеј Кнеза Павла, организовање изложби, успостављање биоскопа, јавних предавања и сл). Осим тога, окупациона политика обухватала је и врло ...разрађену пропагандну уметност, нарочито кроз медиј плаката, са сељаштвом као највећом циљном групом. Са окупаротом је сарађивала влада Милана Недића, као продужетак екстремне деснице која се појавила у међуратном периоду...

After the collapse of Yugoslavia in April 1941, the territory of Serbia was subject to immediate German military occupation, which to a crucial extent determined the artistic creativity during the next few years. In fact, artists are classified into those that were acclaimed before the war, those who were formed as artists during or immediately after liberation and, finally, those individuals who would not be dedicated to artistic creativity had the war and occupation not occurred. Another kind of classification of artists, and even art, can be carried out according to the (non-)affiliation to a particular political party. One of the dominant art forms was the art of the occupying authorities which endeavored to establish institutions as quickly as possible so that the local population would become accustomed to the new state of affairs and be dissuaded from defiance, with special attention focused on cultural institutions (the daily press, Prince Paul‘s Museum, organizing exhibitions,... establishing cinemas, public lectures, etc.). In addition, the occupation politics included well-developed propaganda art, especially by way of the poster medium, with the peasantry being the major target group. The government of Milan Nedić, as an extension of the extreme right that appeared during the interim period, collaborated with the occupier...

Faculty:
Универзитет у Београду, Филозофски факултет
Date:
01-03-2019
Keywords:
Србија / Serbia / World War II / occupation / art / concentration camps / National liberation movement / class of citizens / Други светски рат / окупација / уметност / логори / народноослободилачки покрет / грађанска класа
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_11056
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=6740
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11056
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:19588/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=51342095

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS