Улога туристичих агенција у пласману геопростора Србије на туристичком тржишту
The role of travel agencies in the placement of Serbian geospace in the tourism market
Author
Stanić Jovanović, Sara D.Mentor
Jovičić, Dobrica
Committee members
Stanković, StevanStankov, Uglješa

Metadata
Show full item recordAbstract
Савремени туризам захтева развијен научни прилаз дефинисан кроз
детаљну анализу економских, социо-културних, еколошких и других ефеката као
последица његовог динамичног развоја по геопростор у коме се одвијају
туристичка кретања. Туристичке агенције као привредна предузећа која
представљају посредника између понуде и тражње, својим пословањем на
туристичком тржишту доприносе стварању различитих односа који настају као
последица развоја туризма унутар одређених геопростора. Геопростор Србије
могуће је у форми туристичких аранжмана као унапред припремљених паушалних
или пакет путовања успешно пласирати у оквирима домаћег и међународног
туристичког тржишта посредством туристичких агенција које послују у земљи. У
оквиру докторске дисертације посебна пажња је усмерена ка идентификацији
улоге туристичких агенција у пласману атрактивних садржаја геопростора Србије
на туристичком тржишту и утврђивању значаја пласмана геопростора Србије
посредством туристичких агенција на туристичком тржишту, к...ао дела укупних
туристичких кретања и њихов допринос развоју туризма на подручју геопростора
Србије, као циљевима рада; као и идентификовању њихове улоге као фактора
унапређења рецептивног пословања у пласману атрактивних садржаја
геопростора Србије на туристичком тржишту. Методе истраживања примењене у
докторској дисертацији чине метод анализе прикупљених података, дедуктивни
метод, метод техничке анализе, синтеза прикупљених података, метод
субјективних ставова и историјско-генетски метод, док у оквиру метода
прикупљених података значајну улогу имају дескриптивни метод који се заснива
на описним објашњењима и компаративни метод путем којег се упоређују
прикупљени подаци. У докторској дисертацији су истражене организационо-
кадровске и квалитативне карактеристике пословања туристичких агенција у
Србији, у односу на ниво и стање техничке опремљености и људских ресурса, као
и начини пословања на туристичком тржишту.
Modern tourism demands developed scientific approach defined through a
detailed analysis of the economic, socio-cultural, environmental and other effects as a
result of its dynamic development by geospace where tourism trends occur. Travel
agencies, as the commercial enterprises which are intermediaries between supply and
demand, contribute, through its operations in the tourism market, to the formation of
different relationships that arise as a consequence of the development of tourism within
certain geospace. Serbian geospace can exist in the form of holiday packages prepared
in advance, as a lump or travel package successfully placed within the domestic and
international tourism market by tourist agencies operating in the country. In this
dissertation, special attention was directed towards the identification of the role of travel
agencies in the placement of Serbian geospace attractive content in the tourism market
and the importance of determining the placement of Serbian geospace... through travel
agencies in the tourism market, as a part of the overall tourism trends and their
contribution to the development of tourism in the geospace of Serbia, as working
objectives; as well as identifying their role as a factor in improving receptive business in
the placement of Serbian geospace attractive content in the tourism market. Research
methods applied in this doctoral dissertation consist of a method of analysis of the
collected data, deductive method, method of technical analysis, synthesis of the data
collected, the method of subjective attitudes and historical and genetic method, while
under the method of collected data, descriptive method has a significant role and it is
based on descriptive explanations and a comparative method using which the collected
data can be compared. This doctoral dissertation examines the organizational, staffing
and qualitative characteristics of travel agencies in Serbia, in relation to the level and
condition of their technical equipment and human resources, and the ways of doing
business in the tourism market. Particular attention is focused on exploring forms of
tourism that dominate the supply of travel agencies in Serbia, as well as the inclusion of
certain tourist motives and values in the travel package offer for domestic destinations,
regarding the existence of the reasons why travel agencies do not include domestic
destinations in the offer of travel arrangements.