Унапређење пословања у јавним предузећима шумарства и заштите природе у Србији, кроз подстицање интрапредузетништва запослених
Intrapreneurship as a model for business improvement in state owned forestry and nature protection enterprises in Serbia
Author
Poduška, Zoran B.
Mentor
Nonić, Dragan
Committee members
Ranković, NenadDragović, Nada

Čudanov, Mladen

Nedeljković, Jelena

Metadata
Show full item recordAbstract
Интрапредузетништво представља стручни и практични феномен за
унапређење пословања углавном у великим предузећима. Дефиниција
интрапредузетништва указује на процес који се одвија унутар постојећег
предузећа и утиче, на појаву не само нових пословних делатности и активности,
већ и на унапређење постојећих производа и услуга, технологија и
организационих процеса и административних процедура, као и пословних
стратегија и конкурентског положаја предузећа у оквиру привредне гране.
Феномен интрапредузетништва подразумева да сваки запослени поседује
одређену креативност, коју је потребно подстаћи како би предузеће имало користи
од нових пословних активности. Подстицај и развој интрапредузетништва зависи
од међусобне усаглашености организационих елемената, од индивидуалних
предузетничких ставова, мотива запослених и пословног окружења.
Интрапредузетништво је афирмацију у јавном сектору стекло када је примећено
да државна предузећа добро обављају своју основну делатност − обезбеђивање
роизвода ...и услуга из јавних добара − поштујући трајност и одрживост ресурса
повереног на управљање. Концепт интрапредузетништва временом је еволуирао,
па се у савременој литератури користе термини „интра-корпоративно
предузетништво, предузетничка оријентација, као и корпоративно
предузетништво“.
Први покушаји развоја интрапредузетништва у шумарству, везују се за
1994. годину и пројекте унапређења пословања у америчкој државној шумарској
агенцији, што је омогућило већу продуктивност запослених. Основна идеја
интрапредузетништва садржана је у потреби да се задовоље захтеви друштва и
обезбеди доступност и трајност производа и услуга из јавних добара. Унапређење
пословања предузећа заснованог на интрапредузетништву више се не посматра
само кроз финансијске показатеље, већ и путем понуде нових или унапређених
производа и услуга из шумских екосистема, који често немају тржишну вредност...
Intrapreneurship is a professional and practical phenomenon of business
improvement mainly in large enterprises. The definition of intrapreneurship indicates
that it is a process that takes place within an existing enterprise and affects not only the
emergence of new business activities and practices, but also the improvement of
existing products and services, technologies, organizational processes and
administrative procedures, as well as business strategies and a competitive position of
the company within a certain industry. The phenomenon of intrapreneurship implies
that every employee has a certain creativity, which needs to be encouraged in order for
the company to benefit from new business activities. The encouragement and
development of intrapreneurship depend on the compliance of organizational elements,
while they are also influenced by individual employee entrepreneurial attitudes and
motives and the business environment. Intrapreneurship gained affirmation in the public
sect...or, when it was observed that state-owned enterprises, whose main activity is to
provide goods and services of public resources, perform their activities well, respecting
the continuity and sustainability of resources entrusted to them for management. The
concept of intrapreneurship has evolved over time, so the terms intra-corporate
entrepreneurship, entrepreneurial orientation, and corporate entrepreneurship are now
used in literature.
The first attempts of intrapreneurship development in forestr sector date back to
1994 and project Enterprise Team System in United States Forest Service, which
increased the productivity of employees. The basic idea of intrapreneurship is reflected
in the need to meet the demands of society and ensure the availability and sustainability
of goods and services from public resources. The improvement of business practices
based on intrapreneurship is no longer seen only through financial indicators, but also
through the offer of new or improved products and services of forest ecosystems, which
often has no market value...