Естетичка свест и креативни процес у савременој српској архитектури на примеру Булевара ослобођења у Новом Саду
Aesthetic consciousness and the creative process in contemporary serbian architecture shown on the "Bulevar oslobođenja" Boulevard in Novi Sad, Serbia
Author
Radusinović, Nemanja B.Mentor
Mako, VladimirCommittee members
Lazović, ZoranŠuvaković, Miodrag
Metadata
Show full item recordAbstract
У овој дисертацији се полази од става да присуство естетичке свести у
архитектури анализираних објеката значи и постојање естетичке свести
самог аутора, а тиме и постојање креативног процеса код аутора-ствараоца
архитектонског дела. Након тога, претпоставља се да постојање креативног
процеса значи артикулисану употребу одређених (циљаних) естетских
елемената. Из овога даље следи да се, ако постоје, а)системска употреба
циљаних естетских елемената, б)креативни процес и в)естетичка свест, увек
налазе у нераздвојивој узрочно-последичној вези.
У дисертацији се затим даје приказ и анализа препознате, узрочно
-последичне везе тј., уз осврт на естетске елементе опажајног нивоа,
фокусира се на естетске елементе доживљајног нивоа, чија заступљеност
значи и постојање естетичке свести аутора и креативног процеса код аутора
-стваралаца објеката анализиране целине. Детаљније, овим истраживањем
се, преко приказа и систематизације свих 31 објекта јавне намене на
Булевару ослобођења у Но...вом Саду, анализира заступљеност доживљајних
естетских елемената: а)естетичка намера, б)интуиција, в)имагинација и
г)спекулативно размишљање, у архитектури објеката архитектонске целине.
Приказ и анализа објеката из архитектонско - урбанистичке
аналитичке целине, а затим и вредновање употребе (доживљајних)
естетских аспеката, омогућава не само сагледавање заступљености естетичке
свести, већ и постављање објеката у хијерархијски низ којим се приказује и
ниво естетске свести аутора, а тиме и ниво архитектуре тог временског
периода.Истраживањем ове теме, потенцира се на високој одговорности
архитеката и уметника као градитеља друштва, а са циљем да обухват и
систематизација садржаја ове теме дају допринос целовитијем и
документованом истраживању теорије и праксе естетичке свести и
креативног процеса у архитектури (који су у овом случају приказани на
конкретном примеру архитектуре објеката Булевара ослобођења у Новом
Саду), као и научном описивању и научном објашњењу савремене
архитектуре друге половине двадесетог века и прве декаде двадесет првог
века у Србији.
Starting point of this dissertation is in hypothesis that the presence of
aesthetic consciousness in the architecture of analyzed objects means the existence
of aesthetic consciousness of the authors and thus the existence of creative
processes in the authors-creators of the architectural work. This is followed by the
assumption that the existence of creative processes means an articulated use of
certain (targeted) aesthetic elements indicating the presence of aesthetic
consciousness. It follows from the above that, if present, a) the articulated use of
targeted aesthetic elements, b) the creative process and c) aesthetic consciousness
are always in an inseparable causal connection.
Further, this dissertation analyzes and presents a recognized causal link:
after an overview of observational aesthetic elements, it focuses on experiential
aesthetic elements, the existence of which implicates the presence of the author’s
aesthetic consciousness, as well as the existence of cre...ative process within the
author (creator of the object from the analytical architectural sample). More
specifically, this dissertation explores and presents the use of experiential
aesthetic elements: 1) aesthetic intent, 2) intuition, 3) imagination and 4)
speculative thinking through the display, systematization and evaluation of all 31
public buildings of the “Bulevar oslobodjenja” Boulevard in Novi Sad, Serbia.
The analysis of the mentioned architectural/urban sample, along with an
evaluation of employed (experiential) aesthetic aspects, demonstrate not only the presence of aesthetic consciousness, but also its level in the author and thus the
quality level of the architecture from this period of time.
By emphasizing the great responsibility of architects/artists and
professionals as creators of society, this dissertation is expected to contribute to
the theoretical and practical comprehensive study of aesthetics, aesthetic
conciseness and creative processes in architecture (in the case at hand shown
through the aesthetical analysis of the architecture of the “Bulevar oslobodjenja”
Boulevard in Novi Sad, Serbia), as well as to the scientific description and
explanation of contemporary architecture of the second half of the twentieth
century and the first decade of the twenty-first century in Serbia.