Uticaj menadžmenta ukupnog kvaliteta na performanse poslovanja preduzeća
Author
Milovanović, Vesna S.Mentor
Janošević, Stevo
Committee members
Domanović, Violeta
Paunović, Blagoje
Metadata
Show full item recordAbstract
Menadžment ukupnog kvaliteta predstavlja savremenu paradigmu upravljanja kvalitetom
koju karakteriše holistički pristup kvalitetu i težnja za njegovim kontinuiranim
unapređenjem. Ova doktorska disertacija se na sveobuhvatan način bavi analizom
koncepta menadžmenta ukupnog kvaliteta i njegovog uticaja na performanse poslovanja
preduzeća nastojeći da upotpuni dosadašnje studije zaključcima proisteklim iz
empirijskog istraživanja sprovedenog u Republici Srbiji. Polazište istraživanja je da
je savremena organizacija vođena strategijom, kao i da menadžment ukupnog kvaliteta
predstavlja podsistem strategijskog menadžmenta, čiji je glavni rezultat strategija. U
fokusu strategije je konkurentska prednost koja za rezultat ima superiorne performanse
poslovanja i, posledično, stvaranje vrednosti za kupce i vlasnike preduzeća. Osnovni cilj
istraživanja je sagledavanje uticaja implementacije menadžmenta ukupnog kvaliteta na
performanse poslovanja preduzeća. Opsežna analiza domaće i stran...e literature
omogućila je koncipiranje istraživačkog modela koji je testiran i primenjen u praksi.
Definisane istraživačke hipoteze su testirane na uzorku od 141 preduzeća koja poseduju
sertifikat usaglašenosti sistema menadžmenta kvaliteta sa zahtevima standarda ISO
9001. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji doprinos menadžmenta ukupnog
kvaliteta unapređenju poslovnih performansi, s tim da se taj doprinos po intenzitetu
razlikuje u zavisnosti od vrste performansi i korišćenih merila. Usaglašavanje sistema
menadžmenta kvaliteta sa zahtevima standarda ISO 9001, koji se baziraju na principima
filozofije menadžmenta ukupnog kvaliteta, pozitivno utiče na operativne i tržišne
performanse poslovanja preduzeća, s tim da je intenzitet uticaja uslovljen veličinom
preduzeća i vrstom industrije. Uticaj sertifikacije na finansijske performanse nije
dokazan, što je u suprotnosti sa percepcijom anketiranih menadžera. Preduzeća koja su
sistem menadžmenta kvaliteta usaglasila sa zahtevima standarda ISO 9001 iz težnje da
unaprede kvalitet poslovanja pokazuju viši nivo implementacije menadžmenta ukupnog
kvaliteta i ostvaruju veću korist od sertifikacije za razliku od preduzeća koja su
motivisana prvenstveno marketinškim interesima i pritiskom tržišta.
Total quality management is a contemporary quality management paradigm characterised by a
holistic approach to quality and a pursuit for its continual improvement. This doctoral thesis deals
comprehensively with the analysis of the total quality management concept and its impact on the
companies’ business performance, contributing to the up-to-date research with its conclusions
resulting from the empirical research carried out in the Republic of Serbia. The research is based
on the premise that a contemporary organisation is a strategy-focused entity whilst total quality
management is viewed as a strategic management subsystem with strategy being its main result.
Competitive advantage is in the focus of strategy, which results in superior business performance
and, consequently, creates value for customers and business owners alike. The main objective of the
research is assessing the extent to which adequate implementation of total quality management
affects companies’ busines...s performance. The extensive analysis of the literature published both in
Serbia and abroad made it possible to develop a research model that was tested and applied in
practice.
The defined research hypotheses were tested on a sample of 141 companies awarded ISO 9001
quality management system certifications. The research results reveal that there is a positive impact
of total quality management on business performance, but the intensity of this impact varies
depending on the type of performance and the used measurements. The harmonisation of the quality
management system with the ISO 9001 standard requirements, based on the principles of total
quality management philosophy, positively influences companies’ operational and market
performances, with the impact intensity being dependent upon the size of company and industry.
The impact of certification on financial performance was not confirmed, which is contrary to the
perception of the surveyed managers. Compared to the companies motivated primarily by
marketing interests and market pressure, those that have complied their quality management system
with the ISO 9001 requirements in order to improve the quality of business show a higher level of
implementation of the total quality management and gain a greater benefit from certification.