Моделовање фактора који одређују ставове и понашање у области оралног здравља
Modelovanje faktora koji određuju stavove i ponašanje u oblasti oralnog zdravlja
Author
Калевски, Катарина
Mentor
Milić, Jasmina
Committee members
Gajić, MihajloMatijević, Dušanka
Jovičić, Olivera

Metadata
Show full item recordAbstract
Студентска омладина из више разлога представља репрезентативну групу испитаника за истрживање понашања и ставова који утичу на орално здравље. Предстаљају хомогену групацију, једнаког су образовног нивоа, узраста у којем је естетски моменат условљен здравим устима и зубима и има доминантну улогу. Студенти стоматологије су посебно интересантни, јер се очекује да поседују већи ниво знања, вештина и позитивних ставова, у односу на орално здравље. Исто тако очекује се да у већој мери воде бригу о оралном здрављу, као и да могу имати већи утицај на околину, породицу и друштво у целини, при чему се њихово знање и понашање као и ставови о оралном здрављу, мењају током година студирања. Из доступне литературе, откривено је да се ставови и понашања разликују међу студентима различитих година студија, односно између студената са претклиничких и клиничких година студија. Мушкарци и жене, имају различиту социо-психолошку и физиолошку основу понашања и навика уопште, па је очекивано да и њихово пон...ашање у вези са оралним здрављем исто тако буде другачије. Сопствена перцепција оралног оралног здравља уско је повезана са социо–културалним обрасцима понашања као и социо–економским статусом тј. тзв. социо–економским детерминантама здравља. Недовољно се зна о утицају клиничке обуке о развоју оралног здравља на понашање студената стоматологије. Ипак, интересовање за квалитет оралног здравља и тежња да се исти процени, мери, обезбеди, унапреди, и пореди, стално је у значајном порасту. ЦИЉ: Основни циљ овог истраживања је дефинисање фактора који утичу на ставове и безбедно понашање студентске омладине у односу на орално здравље као основе за дефинисање модела здравствено васпитног интервентног програма за спречавање развоја тих фактора. МЕТОД: У овом истраживању, које је спроведено као лонгитудинална, интервентна студија пресека, за тестирање изабраних параметара, коришћен је епидемиолошки и социјално-медицински метод. Истраживање је спроведено на Стоматолошком факултету у Панчеву у три етапе током 2017. и 2018. год. Прва етапа је спроведена пре здравствено-васпитне интервенције, током септембра и октобра месеца школске 2017.год. У овој фази су учествовали сви студенти и односила се на: - анкетно истраживање, урађено путем интервјуа које је спроведено током октобра и новембра месеца 2017. год. - мерење стања оралног здравља, путем стоматолошког прегледа, обављено је у амбулантама Стоматолошког факултета у Панчеву током новембра и децембра месеца 2017.год. Друга етапа спроведена је пре здравствено-васпитне интервенције, почев од октобра месеца школске 2017.год. У истраживању у овој фази били су укључени сви студенти прве и четврте године студија, а односила се на : - спровођење циљане здравствено-васпитне интервенције, чије је трајање било временски орочено на шест месеци; спроводила се одмах након спроведеног првог дела анкетног истраживања и стоматолошког прегледа. Трећа етапа: спроводила се са свим студентима истраживачког узорка, након здравствено-васпитне интервенције, као: - анкетно истраживање промене ставова и понашања и клиничко мерење промена оралног здравља; спроведено је у марту месецу 2018.г. Узорак истраживања чинили су студенти прве и четврте године стоматологије на Стоматолошком факултету у Панчеву, укупно 119 студената, од којих 65 студената прве године и 54 студента четврте године студија. Као истрживачки инструменти дефинисани су: истрживачки картон, анкетни упитници ( оригинални анкетни упитник, Hiroshima University dental Behavioral Inventory ( HU – DBI ) упитник), здравствено васпитна интервенција за моделовање фактора који одређују ставове и понашање у односу на орално здравље. За оцену одабраних параметара оралног здравља коришћени су показатељи: За процену стања тврдих зубних ткива ( КИП и КЕП индекси) За процену стања оралне хигијене (Grin – Vermilionov индекс, Plaq indeks po Silness – Loe). За процену стања гингиве ( Loe – Silness- ov gingivalni indeks). За процену стања потпорног ткива зуба (CPITN индекс ). РЕЗУЛТАТИ: У истраживању смо пошли од претпоставке да студенти праћењем својих студијских програма током наставе, временом стичу одређена знања, навике, ставове и понашање у односу на сопствено орално здравље. Са једне стране су обучени да самопроцену ураде, а са друге стране су свесни значаја ове самопроцене и осећају задовољство постигнутим у тој области. У ту сврху питали смо студенте: “да ли мисле да је стање њихових уста и зуба добро“, супротно нашем очекивању добили смо одговор да 20% студената прве године, и 80% студената четврте године не зна одговор. Просечан број здравих зуба је 20,5%. Просечан КЕП индекс код истрживане групе износио је 7,361 Утврђено је да 58,30% студената прве године и 41,70% студената четврте године има наслаге на зубима. Такође 51,70% студената прве године и 48,30% студената четврте године има зубни каменац. Резултати показују 51,40% студената прве године и 48,60% студената четврте године има промене на гингиви које захтевају стоматолошки третман. Исто тако, 59,70% студената прве године има промене на пародонцијуму које захтевају стоматолошку терапију. Што се тиче фреквенце одржавања оралне хигијене 50% студената обе групе своје зубе не пере сваки дан. 53,1% студената прве године и 46,9% студената четврте године има позитивно мишљење да једном у 6 месеци треба отићи на контролни преглед код стоматолога, ипак у свакодневној пракси студенти се понашају супротно, 83% студената прве године не сећа се када је била последњи пут код стоматолога. Измерени ставови студената у односу на постављене тврдње указују да: 75% студената прве године и 25 % студената четврте године нема сигуран став у вези значаја оралне хигијене. Након спроведене здравствено васпитне интервенције измерене су промене оралног здраља код свих студената обуваћених истраживањем. Број каријесних зуба се након циљане здравствено васпитне интервенције смањио, а број пломбираних зуба повећао. КЕП индекс се такође смањио. Дентални плак је у испитиваној групи студената и поред здравствено васпитне интервенције одржао на нивоу вредности пре спроведеног програма. Утврђено је да је здравствено васпитна интервенција утицала и на промену стања гингиве, као и на позитивне промене стања пародонцијума као резултат примењеног програма. ЗАКЉУЧАК: На основу добијених резултата истраживања може се закључити да студенти стоматологије немају у довољној мери јасне ставове и безбедно понашање у односу на орално здравље. Циљана едукација са здравствено – васпитном интервенцијом представља метод избора за преузимање бриге о сопственом оралном здрављу.
Studentska omladina iz više razloga predstavlja reprezentativnu grupu ispitanika za istrživanje ponašanja i stavova koji utiču na oralno zdravlje. Predstaljaju homogenu grupaciju, jednakog su obrazovnog nivoa, uzrasta u kojem je estetski momenat uslovljen zdravim ustima i zubima i ima dominantnu ulogu. Studenti stomatologije su posebno interesantni, jer se očekuje da poseduju veći nivo znanja, veština i pozitivnih stavova, u odnosu na oralno zdravlje. Isto tako očekuje se da u većoj meri vode brigu o oralnom zdravlju, kao i da mogu imati veći uticaj na okolinu, porodicu i društvo u celini, pri čemu se njihovo znanje i ponašanje kao i stavovi o oralnom zdravlju, menjaju tokom godina studiranja. Iz dostupne literature, otkriveno je da se stavovi i ponašanja razlikuju među studentima različitih godina studija, odnosno između studenata sa pretkliničkih i kliničkih godina studija. Muškarci i žene, imaju različitu socio-psihološku i fiziološku osnovu ponašanja i navika uopšte, pa je očekivan...o da i njihovo ponašanje u vezi sa oralnim zdravljem isto tako bude drugačije. Sopstvena percepcija oralnog oralnog zdravlja usko je povezana sa socio–kulturalnim obrascima ponašanja kao i socio–ekonomskim statusom tj. tzv. socio–ekonomskim determinantama zdravlja. Nedovoljno se zna o uticaju kliničke obuke o razvoju oralnog zdravlja na ponašanje studenata stomatologije. Ipak, interesovanje za kvalitet oralnog zdravlja i težnja da se isti proceni, meri, obezbedi, unapredi, i poredi, stalno je u značajnom porastu. CILJ: Osnovni cilj ovog istraživanja je definisanje faktora koji utiču na stavove i bezbedno ponašanje studentske omladine u odnosu na oralno zdravlje kao osnove za definisanje modela zdravstveno vaspitnog interventnog programa za sprečavanje razvoja tih faktora. METOD: U ovom istraživanju, koje je sprovedeno kao longitudinalna, interventna studija preseka, za testiranje izabranih parametara, korišćen je epidemiološki i socijalno-medicinski metod. Istraživanje je sprovedeno na Stomatološkom fakultetu u Pančevu u tri etape tokom 2017. i 2018. god. Prva etapa je sprovedena pre zdravstveno-vaspitne intervencije, tokom septembra i oktobra meseca školske 2017.god. U ovoj fazi su učestvovali svi studenti i odnosila se na: - anketno istraživanje, urađeno putem intervjua koje je sprovedeno tokom oktobra i novembra meseca 2017. god. - merenje stanja oralnog zdravlja, putem stomatološkog pregleda, obavljeno je u ambulantama Stomatološkog fakulteta u Pančevu tokom novembra i decembra meseca 2017.god. Druga etapa sprovedena je pre zdravstveno-vaspitne intervencije, počev od oktobra meseca školske 2017.god. U istraživanju u ovoj fazi bili su uključeni svi studenti prve i četvrte godine studija, a odnosila se na : - sprovođenje ciljane zdravstveno-vaspitne intervencije, čije je trajanje bilo vremenski oročeno na šest meseci; sprovodila se odmah nakon sprovedenog prvog dela anketnog istraživanja i stomatološkog pregleda. Treća etapa: sprovodila se sa svim studentima istraživačkog uzorka, nakon zdravstveno-vaspitne intervencije, kao: - anketno istraživanje promene stavova i ponašanja i kliničko merenje promena oralnog zdravlja; sprovedeno je u martu mesecu 2018.g. Uzorak istraživanja činili su studenti prve i četvrte godine stomatologije na Stomatološkom fakultetu u Pančevu, ukupno 119 studenata, od kojih 65 studenata prve godine i 54 studenta četvrte godine studija. Kao istrživački instrumenti definisani su: istrživački karton, anketni upitnici ( originalni anketni upitnik, Hiroshima University dental Behavioral Inventory ( HU – DBI ) upitnik), zdravstveno vaspitna intervencija za modelovanje faktora koji određuju stavove i ponašanje u odnosu na oralno zdravlje. Za ocenu odabranih parametara oralnog zdravlja korišćeni su pokazatelji: Za procenu stanja tvrdih zubnih tkiva ( KIP i KEP indeksi) Za procenu stanja oralne higijene (Grin – Vermilionov indeks, Plaq indeks po Silness – Loe). Za procenu stanja gingive ( Loe – Silness- ov gingivalni indeks). Za procenu stanja potpornog tkiva zuba (CPITN indeks ). REZULTATI: U istraživanju smo pošli od pretpostavke da studenti praćenjem svojih studijskih programa tokom nastave, vremenom stiču određena znanja, navike, stavove i ponašanje u odnosu na sopstveno oralno zdravlje. Sa jedne strane su obučeni da samoprocenu urade, a sa druge strane su svesni značaja ove samoprocene i osećaju zadovoljstvo postignutim u toj oblasti. U tu svrhu pitali smo studente: “da li misle da je stanje njihovih usta i zuba dobro“, suprotno našem očekivanju dobili smo odgovor da 20% studenata prve godine, i 80% studenata četvrte godine ne zna odgovor. Prosečan broj zdravih zuba je 20,5%. Prosečan KEP indeks kod istrživane grupe iznosio je 7,361 Utvrđeno je da 58,30% studenata prve godine i 41,70% studenata četvrte godine ima naslage na zubima. Takođe 51,70% studenata prve godine i 48,30% studenata četvrte godine ima zubni kamenac. Rezultati pokazuju 51,40% studenata prve godine i 48,60% studenata četvrte godine ima promene na gingivi koje zahtevaju stomatološki tretman. Isto tako, 59,70% studenata prve godine ima promene na parodoncijumu koje zahtevaju stomatološku terapiju. Što se tiče frekvence održavanja oralne higijene 50% studenata obe grupe svoje zube ne pere svaki dan. 53,1% studenata prve godine i 46,9% studenata četvrte godine ima pozitivno mišljenje da jednom u 6 meseci treba otići na kontrolni pregled kod stomatologa, ipak u svakodnevnoj praksi studenti se ponašaju suprotno, 83% studenata prve godine ne seća se kada je bila poslednji put kod stomatologa. Izmereni stavovi studenata u odnosu na postavljene tvrdnje ukazuju da: 75% studenata prve godine i 25 % studenata četvrte godine nema siguran stav u vezi značaja oralne higijene. Nakon sprovedene zdravstveno vaspitne intervencije izmerene su promene oralnog zdralja kod svih studenata obuvaćenih istraživanjem. Broj karijesnih zuba se nakon ciljane zdravstveno vaspitne intervencije smanjio, a broj plombiranih zuba povećao. KEP indeks se takođe smanjio. Dentalni plak je u ispitivanoj grupi studenata i pored zdravstveno vaspitne intervencije održao na nivou vrednosti pre sprovedenog programa. Utvrđeno je da je zdravstveno vaspitna intervencija uticala i na promenu stanja gingive, kao i na pozitivne promene stanja parodoncijuma kao rezultat primenjenog programa. ZAKLJUČAK: Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja može se zaključiti da studenti stomatologije nemaju u dovoljnoj meri jasne stavove i bezbedno ponašanje u odnosu na oralno zdravlje. Ciljana edukacija sa zdravstveno – vaspitnom intervencijom predstavlja metod izbora za preuzimanje brige o sopstvenom oralnom zdravlju.