Улога уџбеника у процесу музичког описмењавања ученика млађих разреда основне школе
The role of the textbooks in the process of acquiring music literacy in lower grades of primary school students
Author
Stojanović, Radmila N.Mentor
Trebješanin, BiljanaCommittee members
Đurđanović, Miomira M.Lelea, Jon
Banđur, Veljko

Ivanuš Grmek, Ivana
Metadata
Show full item recordAbstract
Циљ овог рада представља добијање конкретних сазнања о заступљеним мето-
дичким приступима и о квалитету садржаја у савременим уџбеницима музичке културе
различитих издавача (Едука, Завод за уџбенике, Клет и Креативни центар) намењених
музичком описмењавању ученика млађег школског узраста ради стварања основе за
унапређивање уџбеничких комплета за наставу музичке културе.
До одређених сазнања дошли смо помоћу формираних критеријума (систем
категорија) за процену квалитета уџбеника музичке културе од првог до четвртог разреда
општеобразовне школе у дефинисаној области почетна музичка писменост. Конкретни
резултати добијени су спровођењем два истраживања: 1) анализа уџбеничких комплета
различитих издавача помоћу конструисаних инструмената за две супстанцијалне уџбе-
ничке јединице у процесу музичког описмењавања – уџбеник и носач звука (CD) и 2)
испитивање мишљења учитеља (N = 340) о корисности компонената уџбеника за процес
музичког описмењавања које смо реализовали помоћу к...онструисаног анкетног упитника
(УМО 016).
У раду се примењује дескриптивна метода, метода теоријске анализе, квантита-
тивна и квалитативна анализа. При обради података коришћени су поступци и показате-
љи дескриптивне статистике: дистрибуција учесталости, мере учесталости (фреквенције и
проценти), мере просека (аритметичка средина) и процена варијабилности (стандардна
девијација). Подаци анализе јединица садржаја уџбеничког комплета обрађени су фре-
квенцијски и процентуално.
На основу добијених резултата анализе уџбеничких комплета сазнајемо да сви
издавачи примењују принцип рада од звука ка нотној слици, да примењују различите
методичке приступе у реализацији потребних садржаја и да су заступљени садржаји у
уџбенику из угла музичког описмењавања неуједначеног квалитета. Налази истраживања
мишљења учитеља о квалитету, односно о степену корисности одређених компонената
уџбеника за музичко описмењавање добијених посредством анкетног упитника у потпу-
ности се подударају са нашим теоријским разматрањем проблема...
The aim of this thesis is gaining thorough knowledge about the applied methodological
approaches in the quality of contents in the contemporary Music culture textbooks of different
publishers (Еduka, Zavod za udzbenike, Klet and Kretaivni centar), aimed at musical literacy of
the lower grades primary school students, for the purpose of making a solid foundation for
improving resource packs for teaching Musical culture.
Certain knowledge was gained by the formed criteria (category system) for evaluation
the quality of the Music culture textbooks in the lower grades (1st-4th) of the primary school in
the defined field of the initial musical literacy. The definite results were gained by conducting
two types of the research: 1) analysis of different textbooks with resource packs of different
publishers by the aid of constructed instruments for two substantial textbook units in the process
of obtaining musical literacy – text book with the audio recording (CD) and 2) examining the...
teachers' attitudes (N = 340) about the usefulness of the units of the course book for the process
of obtaining musical literacy, realised by the constructed questionnaire (UMO 016).
In the paper, we are applying descriptive method, method of theoretical analysis,
quantitative and qualitative analysis. Data processing included the procedures and descriptors of
descriptive statistics: distribution of the frequency, measures of frequency (frequencies and
percentage), arithmetical mean and estimation of variability (standard deviation). Data of the
analysis of the units of the contents are processed in frequency and percentage.
Based on the given results of the analysis of the textbooks with recourse packs, we
learnt that the authors of the stated publishers applied the principle of work from sound to the
note picture, different methodological approaches in realisation of the needed contents, and that
the applied contents in the textbooks from the angle of musical gaining literacy, and of an
unequal quality. Findings of the research of thoughts of teachers about the quality, i.e. the
degree of usefulness of certain textbook of Musical gaining literacy components were obtained
by the means of the questionnaire and fully match our theoretical discussion of the problem.
Results of the teachers' replies about the textbooks they mostly choose and use in their
teaching and the results of the quantitative-qualitative research of the textbook from the aspect
of musical gaining literacy of students do not rank the four publishers in the same order.
Results of the systematically organised and scientifically founded analysis of substantial
textbook units for work with sound (textbook and a CD) are not in accordance with the results
gathered about teachers' attititudes and they are in favour of two publishers' resource packs
which are not very frequently used in teaching...
Faculty:
Универзитет у Београду, Учитељски факултетDate:
11-07-2011Keywords:
musical literacy / initial musical literacy / the process of musical gaining literacy / lower primary school age / textbook / resource pack / particularities of the Musical culture textbook / subject Musical culture / teachers / Завод за уџбеникеRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Друштвена теорија језика и стилских форми популарне музике у контексту српске културе краја XX века / The social theory of language and stylistic forms of Serbian popular music in the late XXth century
Matović, Mirjana (Универзитет у Београду, Филолошки факултет, 02-12-2014) -
Music between philosophy and science: the applicability of scientific results to the philosophy of music / Muzika između filozofije i nauke: primenljivost rezultata naučnih istraživanja u filozofiji muzike
Srećković, Sanja (Универзитет у Београду, Филозофски факултет, 09-12-2019) -
Procena muzičkih sposobnosti u procesu identifikacije muzički talentovanih učenika mlađeg školskog uzrasta
Nikolić, Igor M. (Универзитет у Нишу, Учитељски факултет, Врање, 19-09-2016)