Barijere i pokretači ženskog preduzetništva u Srbiji
Barriers and drivers of women entrepreneurship in Serbia
Metadata
Show full item recordAbstract
U ovom radu je dat naučni opis postojećih i pretpostavljenih motivacionih faktora i barijera koje stoje pred ženama preduzetnicama, kao i opis i saznanje koji su mogući pokretači za razvoj i stalno unapređenje ženskog preduzetništva u Srbiji. Ovde je prikazano sučeljavanje motivacionih faktora žena preduzetnica i prepreke u kojima mootivacioni faktori deluju, dovodeći ih u uzročno – posledični odnos. Cilj ovog istraživanja postavljen je kao utvrđivanje i empirijsko prepoznavanje grupe pokretača koji će pomoći motivisanim ženama preduzetnicama da otklone postojeće i nove barijere na putu ka razvijanju preduzetničkog poduhvata.
U ovom radu se posebno ističe značaj inovacija, kreacija i evolucije proizvoda i proizvodnje koja je prisutna u malim i srednjim preduzećima. Analiziraju se stavovi različitih autora koji govore o odnosu nauke i preduzetništva.
U teorijskom delu je korišćen analitički i sintetički metod. Dok su u empirijskom delu istraživanja korišće korišćeni instrumenti u vidu... razgovora i upitnika (anketa); klasifikacija i merenje (skaliranje); statistička analiza; analiza sadržaja dokumenata i uporedna analiza. Istraživanje je sprovedeno u Srbiji na primeru preduzeća koja su u vlasništvu žena (mala i srednja preduzeća).
Istraživanje ukazuje na nekoliko problema pred kojima se nalazi žensko preduzetništvo u Srbiji. Motivacioni faktori postoje u izvesnoj meri, ali su oni usko usmereni prema egzictencijalnim pitanjima (zaposlenje, izlazak iz zone siromaštva, stres na postojećem poslu, loši uslovi rada i niske plate). Postoje brojne barijere koje se čine skoro nepremostivim u postojećim poslovnim i privrednim uslovima u Srbiji. Posebno su izražene finasijske i infrastrukturne prepreke koje stoje pred ženama preduzetnicima. Velika je dominacija muškaraca u privatnom biznisu. Nedostatak preduzetničke edukacije.
Zaključujemo da je potrebno značajno unapređenje poslovne i preduzetničke klime, kako u Srbiji, tako i u neposrednom okruženju, koje podrazumeva promenu poslovne kulture i sistema vrednosti.