Poetika nadrealističkog (anti) romana u srpskoj književnosti i evropskom kontekstu
Poetics of surrealist (anti)novel in Serbian literature and European context ; Поэтика сюрреалистического (анти)романа в сербской литературе и в европейском контексте
Doktorand
Andonovski, Biljana D.Mentor
Jerkov, AleksandarČlanovi komisije
Matović, VesnaPetrović, Predrag
Barać, Stanislava
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Ovo istraživanje posvećeno je specifičnom doprinosu nadrealizma poetici
antiromana, u kontekstu evropske teorije proze i na primeru dva antiromaneskna
ostvarenja srpskog nadrealizma (Koren vida Aleksandra Vuča, Bez mere Marka Ristića).
Da bi se pristupilo određivanju fenomena antiromana, kao relacionog žanra
definisanog strukturom negacije, bilo je neophodno dati opštiji pregled teorije i istorije
romana. Pri tome su od središnjeg značaja dve dominante u viđenju romana – shvatanje
romana kao nenormativnog antižanra, i poistovećenje romana sa modernim građanskorealističkim
romanom (novel). Vezivanje romana za proces konsolidacije modernog
građanskog društva, koje je ujedno i vreme konsolidacije građanske institucije
umetnosti, usloviće reaktiviranje žanra antiromana u epohi istorijskih avangardi.
Antiroman se tu potvrđuje kao optimalna forma za avangardnu kritiku institucije
estetske autonomije i fikcije. U tom kontekstu, nadrealistička kritika realističkog i
afirmacija gotskog romana v...idi se kao povratak ključnoj poetičkoj bifurkaciji žanra u
osamnaestom veku i reaktiviranje dublje dinamike tradicija romance i novel...
This research is dedicated to a specific contribution of surrealism to the poetics
of antinovel, based on the example of two antinovelistic works of Serbian surrealism
(Aleksandar Vučo’s The Root of Sight, Marko Ristić’s Without Measure) and situated in
the context of European theory of prose.
In order to define the phenomenon of antinovel, as a relational genre defined by
its structure of negation, it was necessary to give a more general overview of the theory
and history of the novel. Thereto, two theoretical and poetical features are dominant –
understanding of the novel as non-normative antigenre and its identification with
modern bourgeois realist novel. Linking of the novel with the process of consolidation
of modern bourgeois society, which is also the period marked by the bourgeois
institution of art, will determine the forms of reactivation of the genre of antinovel in
the epoch of historical avant-gardes. Antinovel is there confirmed as an optimal form for
the avant-garde cri...ticism of the institution of aesthetic autonomy and fiction. In that
context, surrealist critique of realist novel and affirmation of gothic romance is seen as a
return to the key poetic bifurcation of the genre in the 18th century and reactivation of
deeper dynamics of the traditions of romance and novel...