Праћење развоја репетитивне снаге мишића трупа под утицајем два различита метода вежбања код ученика старијих разреда основне школе
Monitoring the development of the repetitive strength of core muscles influenced by two different training methods with students in upper primary grades
Докторанд
Marković, Miroslav P.Ментор
Dopsaj, MilivojЧланови комисије
Višnjić, DragoljubObradović, Jelena
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Развој снаге код ученика на часовима физичког васпитања, заједно са осталим
моторичким способностима, има велики значај за правилан раст и развој ученика и
утицај на телесни састав тј. структуру тела. У овом раду извршена је евалуација ефекта
експерименталног метода под називом – функционални метод, за развој снаге код
ученика старијих разреда основе школе и могућност његове примене у школским
условима.
Предмет овог истраживања је била репетативна снага мишића леђа, трбушне
мускулатуре и грудно-раменог појаса и њено развијање под утицајем контролисане
примене експерименталног метода. Развој снаге праћен је одговарајућим тестовима.
Циљ истраживања је била евалуација утицаја експерименталног –
функционалног метода за развој репетитивне снаге мишића трупа код ученика средњег
школског узраста и његова предност у односу на постојеће, класично примењиване
методе. За утврђивање датог ефекта коришћана је метода експеримента рада са
паралелним групама, а истраживање је реализовано као једногоди...шње лонгитудинално.
Од варијабли коришћене су изабране вариабле из простора снаге и морфолошке
варијабле. Добијени резултати обрађени су дескриптивном и мултиваријатном и
униваријатном компаративном статистиком.
Узорак испитаника је износио 1202 ученика и ученица који су били подељени у
две групе, експерименталну и контролну, а обе групе су подељене на подгрупе по полу
у функцији узраста тј. од петог до осмог разреда.
Након завршеног експеримента утврђено је да експериментални метод
статистички значајно утиче на побољшање репетитивне снаге мерене тестовима:
Лежање сед за 30 секунди, прираст репетативне снаге трбушне мускулатуре код
ученика био је већи за 93.3%, а код ученица за 142.9% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест динамичке екстензије трупа (PRC-DTE), прираст репетативне
снаге леђне мускулатуре код ученика био је већи за 195.4%, а код ученица за 186.6% у
односу на класични тј. контролни програм; Склекови на столици за 30 секунди,
прираст репетативне снаге мускулатуре грудног и раменог појаса и опружача руку код
ученика био је већи за 175.7%, а код ученица за 255.3% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест дизања трупа, прираст изометријиске силе леђне мускулатуре
код ученика била већа за 162.9%, а код ученица за 147.6% већа у односу на класични тј.
контролни програм.
Спроведеним експериментом утврђено је да примена вежби снаге из
експерименталног – функционалног програма даје статистички значијније резултате у
побољшању снаге ученика оба пола у односу на програм вежбања контролне групе и
као такав може наћи своје место у настави физичког васпитања у основим и средњим
школама.
Кључне речи: физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности.