Утицај образовања и професионалног оспособљавања на редукцију ризика рецидивизма код осуђених лица
Influence of education and professional training on reduction of recidivism risks of sentenced persons
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Образовни третман који подразумева основношколско образовање и професионално
оспособљавање представља врло важну карику у ланцу успешно спроведеног
третмана, који значајно доприноси адекватној социјалној реинтеграцији бивших
осуђеника. Научна литература бележи резултате који указују да је управо
учествовање у образовним активностима, као и професионална обука прилагођена
потребама појединца и тржишта рада, снажан фактор који може да редукује
рецидивизам. У светлу кризе затвора, повећања броја затворске популације и све
већег броја оних који се опет у затвор враћају, аутор у овој дисертацији наглашава
важност коју образовни процес има на ефикасност извршења затворске казне. У
циљу свеобухватног сагледавања повезаности и утицаја процеса основношколског
образовања и професионалног оспособљавања на редукцију ризика рецидивизма и
постизање позитивних промена у понашању осуђених, као општи циљеви и задаци
докторске дисертације наводе се: утврђивање разлика у нивоу ризика у зависности од
укљу...чености у образовни процес; утврђивање директних и индиректних веза између
образовног нивоа и ризика од рецидивизма; утврђивање директних и индиректних
веза између укључености у образовни процес и ризика рецидивизма; утврђивање
директних и индиректних веза и утицаја образовних процеса на постизање
позитивних промена у понашању осуђених. Узорак истраживања чине подаци
прикупљени из Упитника за процену ризика и потреба осуђених преко три године,
личних листова и Извештаја стручних служби о понашању и владању осуђених. Из
Упитника за процену ризика и потреба, прикупљани су подаци из свих четрнаест
одељака, примарним и секундарним мерењем, односно, пре укључивања у образовни
процес и након завршеног образовног процеса (образовне групе) групе која је
укључена и приликом рекласификације и ревидирања Упитника групе која није била
укључена у образовни процес (контролна група).
Резултати истраживања указују на постојање разлика у скору ризика рецидивизма у
зависности од укључености у образовни процес. Група испитаника која је
учествовала у образовном процесу, генерално има мањи скор ризика од групе која
није учествовала у образовном процесу. Секундарним мерењем скора ризика
рецидивизма, утврђене су промене код обе групе. Група која је учествовала у
образовном процесу бележи пад скора ризика рецидивизма, док група која није била
укључена у образовни процес бележи благи пораст скора ризика рецидивизма.
Наведене разлике су статистички значајне. У погледу модификације понашања,
утврђено је да образовна група остварила одређени напредак који се огледа у
позитивним променама у понашању према другима, већем залагању током обуке, на
основу чега је више пута награђивана, чешће је рекласификована у повољнији
третман и мање дисциплински кажњавана. Наведени резултати указују да је
образовни процес остварује позитивне ефекте који се огледају у редукцији ризика
рецидивизма и позитивним променама у понашању осуђених.
Educational treatment, comprised of primary education and professional training,
represents a very important link in the chain of a successfully conducted treatment, which
significantly contributes to adequate social reintegration of former convicts. Scientific
literature records show that the participation in educational activities, as well as
professional training customised to fit the needs of an individual and the job market,
represent a powerful factor that could reduce recidivism. In the light of prison crisis, the
increase in numbers of convicted persons, along with the increased number of those who
return to prison, the author of this dissertation emphasizes the importance of the educational
process in effectiveness of a prison sentence. In order to get a full insight into the
connection and the influence of the primary education process and professional training to
the reduction of recidivism risks and accomplishing positive changes in a sentenced
persons' behaviour, the gener...al objectives and goals of the PhD thesis are: ascertaining
differences in a risk level, depending on the inclusion in the educational process;
establishing direct and indirect connections between educational level and risks of
recidivism; establishing direct and indirect influences and connections of educational
processes on positive changes in the behaviour of convicted persons. Research sample is
comprised of data collected from the Questionnaire for Risk and Needs Assessment of
persons convicted to three or more years in prison, personal files and the Report of expert
services regarding behaviour and conduct of the convicts. The Questionnaire for Risk and
Need Assessment served as a source of data from all fourteen departments, and by primary
and secondary measurement, i.e. before the inclusion in the educational process and after
the completion of the educational process (educational groups) of the group
included and during reclassification and revision of the Questionnaire of the group that was
not included in the educational process (control group).
The results of the research indicate that there is a difference in the recidivism risk score,
depending on the inclusion in the educational process. The group of examinees, which
participated in the educational process by and large, has a lower score risk than the group,
which did not participate in the educational process. Secondary measurement of the
recidivism risk score established changes in both groups. The group, which participated in
the educational process, records a decrease of score of recidivism risk, while the group,
which did not participate in the educational process, records a slight increase of score of
recidivism risk. The aforementioned differences are statistically significant. In terms of
behaviour modification, it has been established that the educated group achieved certain
progress visible in the positive changes in the behaviour towards others; greater
commitment during the training, owing to which they were awarded several times; it was
more often reclassified into the more favourable treatment and was less subjected to
disciplinary measures. These results show that the educational process produces positive
effects visible in the reduction of recidivism risk and positive changes in the behaviour of
the convicted persons.