Spor oko prosvetiteljstva : istorija i savremenost jedne kontroverze
The enlightenment dispute: history and modernity of a controversy
Metadata
Show full item recordAbstract
Moglo bi se reći da je prosvetiteljstvo (prosvećenost), već od svojih modernih početaka
pa sve do savremenih rasprava o njegovom značaju, u hroničnoj nedoumici oko
vlastitog odreĎenja i razumevanja. Namera ovog rada je da, pre svega, rasvetli
podležeće i produktivne aspekte upotrebe tog naizgled samorazumljivog, a često do
nerazabirljivosti višesmislenog pojma. To će se postići detekcijom smeštanja,
izmeštanja i premeštanja težišta njegovog značenja i dejstva kod različitih autora koji su
ga tematizovali od osamnaestog veka do danas. Kantova definicija prosvećenosti iz
njegovog članka „Odgovor na pitanje: šta je prosvećenost?“ poslužiće pritom kao
osnovni talon na kojem će se iskušavati vizije prosvetiteljstva. Čini se da se ona
pokazala onom nezaobilaznom instancom s obzorom na koju se – priznanjem njene
neprolazne merodavnosti, preadaptacijom ili osporavanjem – i dalje artikulišu ili makar
prikladno prireĎuju i od nje drugačije koncepcije prosvetiteljstva.
Pošto se u uvodnom delu rad...a zadržimo na dilemama odreĎenja sadržaja termina
„prosvetiteljstvo“, drugi deo bi se posvetio izlaganju osnovnih pojmova, slika i metafora
Kantovog razumevanja prosvećenosti i ukazivanju na njihov prijem i preradu. Središnji
deo rada bi se sastojao iz tri osnovna odeljka. U prvom bi se izložile reakcije
predstavnika onog konkurentskog, najšire shvaćeno „romantičkog“ programa
emancipacije, koji se nekada činio radikalizacijom a nekada napuštanjem
prosvetiteljskih ideala individualne slobode, autonomije i dostojanstva. Drugi odreljak
bi se pozabavio konzervativnim osporavanjem i „kontekstualističkom“ kritikom
prosvetiteljskog „projekta“, a treći njegovim klasičnim i revidiranim odbranama. U
završnom delu rada izložiće se anatomija recentnih odbacivanja „ideologije“
prosvetiteljstva i njegove apologije na tragu komunikativno preorijentisanog izvornog
programa.
Verujemo da se ovakvim predstavljanjem ne samo punktiraju tačke spora koje
obeležavaju nastupanje istorijske formacije filozofije prosvetiteljstva, već se ukazuje i
na produktivnost novih konceptualizacija i obrada ideja prosvećenosti s obzirom na
aktuelne izazove. Već preglednost takvog mapiranja bi se mogla smatrati dovoljnim
rezultatom rasprave ali bi se, i preko toga, simptomatski signalizirala uvek iznova
intonirana presudnost onih odgovora na pitanje o prosvećenosti koji već više od dva
veka orijentišu i obrazuju diskurzivne i političke strategije moderne. Autor sugeriše i
celinom rada nastoji da ilustruje uputnost jednog minimalnog i negativnog poimanja
prosvetiteljstva koje bi u najvećoj meri poštovalo širinu hermeneutičkog zahteva
njegovog istorijskog razumevanja i istovremeno omogućilo produktivno promišljanje
aporija njegovog ovovremenog reinstaliranja.
It could be said that the enlightenment, right from its modern beginnings to the
contemporary discussion on its importance, is in continues uncertainty about its
definition and understanding. The intention of this work is, first of all, to cast light on
underlining and productive aspects of usage of this apparently self-explanatory term,
that often hides or obscures many meanings. That will be achieved by detecting how the
gravity centre of its meaning and impact has been located, dislocated, moved by
different authors that have thematised it from the eighteen century until today. Kant's
definition of enlightenment in the article “The Answer to the Question: What is the
Enlightenment?“ will be used as primary measure to test the visions of the
enlightenment. This definition seems to be unavoidable, taking into account that
recognition of its authority, its preadaptation or contention, still articulates or at list
suitably prepare even those concepts of enlightenment which are very diff...erent from
Kant’s own.
In the introduction of this work we will look at the dilemma of defining the content of
the term „enlightenment“. Second part will deal with main notions, images and
metaphors of Kant's understanding of the enlightenment and pointing at their reception
and adaptation. The middle part of the thesis will consist of three sections. First will
show the reactions of the representatives from the competing, „romantic“ programme of
emancipation, that sometimes seems to be the radicalisation and sometime like
abandonment of the enlightenment ideals of individual freedom, autonomy and dignity.
The second section will engage with the conservative contest, and „contextual“ critique
of the enlightenment „project“, and the third will look at its classical and revised
defences. The concluding part of this work will show the anatomy of recent rejections
of the enlightenment „ideology“ and its apology on the trail of the communicatively
reoriented original enlightenment program.
We believe that this presentation will not only show points of contest that mark the
appearance of historical formation of the philosophy of enlightenment, but also points
the productivity of new conceptualisations and elaborations of the idea of the
enlightenment in the face of current challenges. The overview of this kind of mapping
could be considered as sufficient result of the given discussion, but it would also
signalise chronic decisiveness of the answers to the question on the enlightenment,
answers that has been for more than two century orientating and shaping the discourse
and political strategies of modernity. The author suggests, and with this work attempts
to illustrate, the instructiveness of a minimal and negative understanding of the
enlightenment that will respect the breadth of hermeneutic's request of its historical
understanding, and simultaneously enable productive consideration of the antinomies of
its reinstatement in present time.
Faculty:
Универзитет у Београду, Филозофски факултетDate:
11-07-2014Projects:
- Studying climate change and its influence on environment: impacts, adaptation and mitigation (RS-43007)