Specifičnosti radnopravnog položaja državnih službenika u Republici Srbiji i zemljama EU
Specifics of the employment position of civil servants in the Republic of Serbia and EU countries
Докторанд
Petrović, JovanaМентор
Urdarević, BojanЧланови комисије
Brković, RadojeMirović, Dejan
Antić, Aleksandar
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Rezime:
Društveni položaj državnih službenika oduvek se razlikovao od položaja
zaposlenih u privatnom sektoru. Posao koji obavljaju u privatnoj organizaciji tiče
se samo određene organizacije, a rad državnih službenika ima snažan uticaj, jer
javna uprava odlučuje o stvarima koje se tiču cele zajednice. Svaka država u okviru
svog pravnog sistema svrstava državne službenike u različite kategorije, a one su
rezultat razdvajanja privatne i javne sfere. Kao deo opšteg sistema radnih odnosa,
službenički sistem karakteriše niz osobina koje su posledica specifičnog
položaja zaposlenih u državnim organima, koji u ime države vrše javne poslove i
samim tim imaju specifične obaveze i odgovornosti. Predmet ove disertacije
predstavljaju najvažnija pitanja, ali i problemi radnih odnosa u državnim
organima s posebnim akcentom na specifičnosti tih odnosa u odnosu na zaposlene u
opštem režimu radnih odnosa. Predmet interesovanja jeste sagledavanje i bliže
objašnjenje pojma, prirode i osnovnih obeležja r...adnopravnog položaja državnih
službenika, kako sa teorijsko-naučnog i praktičnog aspekta, tako i s normativnopravnog i uporednog gledišta, kao i da se uz pomoć odgovarajućih metoda utvrdi
trenutan radno-pravni položaj državnih službenika u našoj zemlji i pojedinim
zemljama EU (Nemačka, Slovenija i Hrvatska) koje će biti predmet komparativne
analize. Rezultati sprovedenog empirijskog istraživanja na uzorku od N=322
ispitanika, odnosno državnih službenika daju kvalitetnu osnovu za zaključivanje o
karakteristikama postojećeg stanja, problemima, prednostima i nedostacima
zapošljavanja u državnoj službi, kao i mogućnostima unapređenja statusa državnih
službenika i to: 1) Postoje značajni problemi u praksi napredovanja, koja nije u
dovoljnoj meri zasnovana na rezultatima, sposobnostima i zaslugama, uz naznaku
prevelikog značaja neformalnih mreža i slučajnih momenata. 2) Glavne prepreke
dobroj motivaciji za rad su organizacija rada, formalizam i papirologija,
politizacija i nedozvoljeni uticaji, loša atmosfera na poslu, demotivišuće plate,
nedostatak dobrih uslova za rad, nedovoljan kvalitet i profesionalnost
rukovođenja, problemi sa objektivnošću u ocenjivanju. 3) Kao pozitivne reformske
mere poželjne su veće plate, fleksibilnije radno vreme, bolji odmori, smanjenje
ograničenja u napredovanju, obuke u inostranstvu i sl.
Abstract:
The social position of civil servants has always differed from the position of employees in
the private sector. The work they do in a private organization concerns only a certain
organization, and the work of civil servants has a strong influence, because the public
administration decides on matters that concern the whole community. Each state, within its
legal system, classifies civil servants into different categories, and they are the result of the
separation of the private and public spheres. As part of the general system of labor relations,
the civil service system is characterized by characteristics that are a consequence of the
specific position of employees in state bodies, who perform public affairs on behalf of the
state and thus have specific obligations and responsibilities. The subject of this dissertation
is the most important issues, but also the problems of labor relations in state bodies with
special emphasis on the specifics of these relations in relation to... employees in the general
regime of labor relations. The subject of interest is to consider and explain the concept,
nature and basic features of the employment status of civil servants, both from the
theoretical-scientific and practical aspects, as well as from the normative-legal and
comparative point of view, as well as to determine the current employment status of civil
servants. our country and some EU countries (Germany, Slovenia and Croatia) which will
be the subject of comparative analysis. The results of the conducted empirical research on a
sample of N = 322 respondents, ie civil servants provide a quality basis for concluding on
the characteristics of the current situation, problems, advantages and disadvantages of
employment in the civil service, as well as opportunities to improve the status of civil
servants: 1) in the practice of advancement, which is not sufficiently based on results,
abilities and merits, with an indication of the excessive importance of informal networks
and random moments. 2) The main obstacles to good work motivation are work
organization, formalism and paperwork, politicization and illicit influences, bad atmosphere
at work, demotivating salaries, lack of good working conditions, insufficient quality and
professionalism of management, problems with objectivity in assessment. 3) Higher
salaries, more flexible working hours, better vacations, reduction of restrictions on
advancement, trainings abroad, etc. are desirable as positive reform measures.