Приказ основних података о дисертацији

Nastanak i razvoj objekata cirkuskog spektakla u periodu od I veka p.n.e. do XXI veka

dc.contributor.advisorKrklješ, Milena
dc.contributor.otherDinulović, Radivoje
dc.contributor.otherReba, Darko
dc.contributor.otherBošković, Živanović, Romana
dc.contributor.otherNedučin, Dejana
dc.contributor.otherĆorović, Dragana
dc.contributor.otherKrklješ, Milena
dc.creatorDivac, Marija
dc.date.accessioned2023-03-20T21:41:14Z
dc.date.available2023-03-20T21:41:14Z
dc.date.issued2023-02-02
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija166928728212254.pdf?controlNumber=(BISIS)127047&fileName=166928728212254.pdf&id=20839&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=127047&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije166928735588992.pdf?controlNumber=(BISIS)127047&fileName=166928735588992.pdf&id=20840&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/21309
dc.description.abstractОсим што представља уметничку извођачку форму, циркуси су и представници објеката културе. Стационарни циркуси су грађени кроз историју, и њихова будућност је неизвесна, али требали би извршити садашњи преглед постојања оваквих објеката. Архитектура је увек била занемарљива поред циркуског спектакла, али заправо грађевине које су изграђене у прошлости за потребе ове уметности чврсто стоје и данас. Некада се велики значај давао циркуским представама, али места на којима се онe одигравају су осталa недовољно анализиранa. Просторни обухват у овом раду је Европа, која као посебан континент има својеврсне специфичности, карактеристике, али и културалне појединости. Континент је проживео бурне историјске и територијалне промене од античког периода до данас што је утицало на све животне сфере на овом континенту, па уједно и на циркуско стваралаштво. Као допринос, у овој докторској дисертацији се истражује настанак, али и промене које су пратиле циркуске објекте до данашњих дана. На самом почетку је дат фокус на тумачењу феномена циркуса из различитих углова посматрања, од циркуса као врсте уметности и спектакла до дефинисања објекта са овом специфичном наменом. Као приказ целокупне ситуације, извршен је преглед циркуских објеката кроз вековна раздобља. Тиме се стиже до коначног циља, где се могу увидети данашњи проблеми код ових објеката. Ситуација се сада доста променила. Постоји доста потешкоћа и проблема за опстанак цирскуских грађевина. Оне су великих габарита, а намена се постепено губи у све већем броју држава на овом континенту. У докторату је приказана типолошка класификација тренутног стања циркуских објеката на овом простору. Ова врста архитектуре се сада трансформише и прилагођава савременом добу на различите начине. Углавном се реконструишу са увођењем додатних функција или се у потпуности мења њихова намена. Истраживање у овом раду је показало развојну путању циркуских објеката. Оно што је кључно, јесте да они још увек постоје у Европи, са мањим или већим архитектонским изменама. Русија је земља која се још увек може похвалити великим бројем грађевина ове врсте, али и ту постоје извесни проблеми. У преосталом делу континента борба за егзистенцијом циркуских објеката траје, али ће они (чак и са промењеним наменама) увек остати део културалног памћења, који сведоче о потреби друштва за једном врстом забаве, која сада претежно одлази у заборав.sr
dc.description.abstractOsim što predstavlja umetničku izvođačku formu, cirkusi su i predstavnici objekata kulture. Stacionarni cirkusi su građeni kroz istoriju, i njihova budućnost je neizvesna, ali trebali bi izvršiti sadašnji pregled postojanja ovakvih objekata. Arhitektura je uvek bila zanemarljiva pored cirkuskog spektakla, ali zapravo građevine koje su izgrađene u prošlosti za potrebe ove umetnosti čvrsto stoje i danas. Nekada se veliki značaj davao cirkuskim predstavama, ali mesta na kojima se one odigravaju su ostala nedovoljno analizirana. Prostorni obuhvat u ovom radu je Evropa, koja kao poseban kontinent ima svojevrsne specifičnosti, karakteristike, ali i kulturalne pojedinosti. Kontinent je proživeo burne istorijske i teritorijalne promene od antičkog perioda do danas što je uticalo na sve životne sfere na ovom kontinentu, pa ujedno i na cirkusko stvaralaštvo. Kao doprinos, u ovoj doktorskoj disertaciji se istražuje nastanak, ali i promene koje su pratile cirkuske objekte do današnjih dana. Na samom početku je dat fokus na tumačenju fenomena cirkusa iz različitih uglova posmatranja, od cirkusa kao vrste umetnosti i spektakla do definisanja objekta sa ovom specifičnom namenom. Kao prikaz celokupne situacije, izvršen je pregled cirkuskih objekata kroz vekovna razdoblja. Time se stiže do konačnog cilja, gde se mogu uvideti današnji problemi kod ovih objekata. Situacija se sada dosta promenila. Postoji dosta poteškoća i problema za opstanak cirskuskih građevina. One su velikih gabarita, a namena se postepeno gubi u sve većem broju država na ovom kontinentu. U doktoratu je prikazana tipološka klasifikacija trenutnog stanja cirkuskih objekata na ovom prostoru. Ova vrsta arhitekture se sada transformiše i prilagođava savremenom dobu na različite načine. Uglavnom se rekonstruišu sa uvođenjem dodatnih funkcija ili se u potpunosti menja njihova namena. Istraživanje u ovom radu je pokazalo razvojnu putanju cirkuskih objekata. Ono što je ključno, jeste da oni još uvek postoje u Evropi, sa manjim ili većim arhitektonskim izmenama. Rusija je zemlja koja se još uvek može pohvaliti velikim brojem građevina ove vrste, ali i tu postoje izvesni problemi. U preostalom delu kontinenta borba za egzistencijom cirkuskih objekata traje, ali će oni (čak i sa promenjenim namenama) uvek ostati deo kulturalnog pamćenja, koji svedoče o potrebi društva za jednom vrstom zabave, koja sada pretežno odlazi u zaborav.sr
dc.description.abstractBeside the fact that it represents artistic performing form, circuses are also the representatives of cultural buildings. Stationary circuses were built through history and their future is unpredictable but we should do the today`s retrospective of existence of these buildings. Architecture has always been neglected comparing to circus spectacles but in fact the buildings constructed in the past for the purpose of this art are solidly standing even in modern times. Long time ago, a great influence was given to circus performances but the places in which were performed remained insignificantly analized. Regional areas in this work includes Europe that, as a separated continent, has its own specific characteristics but also cultural identities. The continent survived turbulent historical and territorial changes, from the ancient era until now, which influenced on all life spheres on the continent and, at the same time on the circus performance. As a contribution to this PhD dissertation, we explore the beginning and the changes that followed circus buildings up to these days. Firstly, the focus is on defining the fenomen of a circus from different perspectives, from the circus as a kind of art and spectacle to defining the buildings with this specific purpose. As a retrospective of the whole situation, the review of circus buildings through centuries was made. At this point, we come to the final goal where we can see today`s problems of these structures. The situation has changed a lot now. There are a lot of difficulties and problems for their survival. The constructions are of huge dimensions but the purpose has been disappearing in great number of countries on this continent. In the PhD dissertation, the typological classification is shown of the up-to-date condition of circus buildings in this region. This kind of architecture is now transforming and adapting to modern era in different ways. Mostly they are reconstructed by implementing additional functions or their usage is completely changing. The research in this work has shown the developing path of circus buildings. What is important, do they still exist in Europe, with smaller or bigger architectural changes? Russia is the country which can still be proud of great number of buildings of this kind but even in Russia there are certain problems. In the rest of the continent, the struggle for existence of circus buildings is continuing but they will (even with the changed purposes) always remain the part of cultural memory that testify about the need of society for that kind of entertainment which is now generally going into oblivion.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Факултет техничких наукаsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectциркусsr
dc.subjectcirkussr
dc.subjectcircusen
dc.subjectсценска уметничка формаsr
dc.subjectобјекат циркуске наменеsr
dc.subjectЕвропаsr
dc.subjectисторија и развојsr
dc.subjectсавремени прегледsr
dc.subjectscenska umetnička formasr
dc.subjectobjekat cirkuske namenesr
dc.subjectEvropasr
dc.subjectistorija i razvojsr
dc.subjectsavremeni pregledsr
dc.subjectscenic artistic formen
dc.subjectpurpose of circus buildingen
dc.subjectEuropeen
dc.subjecthistory and developmenten
dc.subjectmodern reviewen
dc.titleНастанак и развој објеката циркуског спектакла у периоду од I века п.н.е. до XXI векаsr
dc.title.alternativeNastanak i razvoj objekata cirkuskog spektakla u periodu od I veka p.n.e. do XXI vekasr
dc.title.alternativeOccurrence and Development of Circus Spectacle Buildings in the Period of the I Century BC to the XXI Centuryen
dc.typedoctoralThesissr
dc.rights.licenseBY-NC
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/150176/Disertacija_13405.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/150177/Izvestaj_komisije_13405.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_21309


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији