Приказ основних података о дисертацији

Institutional mechanisms of the European Union in the combating of organized crime and the obligations of the Republic of Serbia in the accession process

dc.contributor.advisorМилошевић, Милан
dc.contributor.otherРадосављевић, Живота
dc.contributor.otherДашић, Давид
dc.contributor.otherСимић, Жељко
dc.creatorСтанковић, Владан
dc.date.accessioned2023-02-27T10:25:39Z
dc.date.available2023-02-27T10:25:39Z
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/21254
dc.description.abstractКрајем прошлог века концепт организованог криминала је на простору Европске уније задобио је потпуни политички и научни легитимитет. На наведено указује чињеница да је већина домаћих европских влада као и готово све велике међународне организације донеле одређене ад хоц законе, конвенције и планови који се посебно баве организованим криминалом. Укупна политика ЕУ о организованом криминалу развијала из помало нејасногодноса коју државе чланице деле о потенцијалном утицају организованог криминала на унутрашње тржиште ЕУ, да би у међувремену постала свеобухватан и кохерентан скуп законских, институционалних, оперативних и техничких мера за које државе чланице и институције ЕУ имају заједничку одговорност, не само у дефинисању таквих мера већ и у њиховом спровођењу. Своју политику сузбијања организованог криминала ЕУ је водила у контексту најважнијијих вредности, „слободе, безбедности и правде“, и углавном се односила на институционализацију сарадње у кривичној материји. Упоредо са наведеним учињен јенајзначајнији искорак у стварању правног оквира унутар којих државе чланице могу лако и ефикасно осигурати директну међусобну сарадњу у кривичним стварима на различите начине. Колико год било потребно да се правилно организује сарадња у кривичним стварима у циљу сузбијања различитих облика и случајева прекограничног организованог криминала у Европској унији, сигурно је побољшана правосудна сарадња није довољно за ефикасну контролу ове врсте криминала. С друге стране, не треба заборавити да Европска унија у сузбијању организованог криминала учествује и у изради међународних докумената, као и кроз хармонизацију законодавства унутар Уније. Хармонизација законодавства је од посебног значаја јер представља одраз потребе за усклађивање и приближавање националног законодавства у циљу већег степена ефикасности. С тим у вези приступ Европске уније се првенствено огледа кроз дефинисање стандарда у облику конвенција, резолуција, препорука и других документа као и кроз праћење њихове имплементације у национално законодавство. Са аспекта нормативног оквира по питању организованог криминала најзаначајнији је део који обухвата тематику прања новца, кријумчарење наркотика, високотехнолошки криминал и трговину људима. Поред наведеног, утицај Европске уније се остварује и кроз различите облике повезивања у оквиру институција које су по својој природе наднационалног карактера али које омогућавају учешће држава чланица у заједничкој борби против организованог криминала. То је од посебне важности јер предметни облик криминала захтева међународну реакцију у циљу ефикаснијег сузбијања. Погрешно би било посматрати нормативну и институционалну реакцију на организовани криминалу као непроменљиве вредности. Наиме стално прилагођавање организованог криминала новонасталим друштвеним околностима и ефикасност међудржавне сарадње утиче на иновирање нормативног и институционалног оквира Европске уније. Као што је то случај са државама чланицама Европске уније, и Република Србија је суочена са израженом претњом организованог криминала. Продужени период транзиције, уз последице економских санкција, урушених друштвених вредности и оружаних сукоба у непосредном окружењу 90-их година ХХ века, допринели су појачаном испољавању и етаблирању организованог криминала на простору Републике Србије. С друге стране, недостатак политичке воље, те одсуство нормативног и организационог аспекта супротстављању организованом криминалу, обележили су крај прошлог века на нашем простору. Безбедносни изазов који представља организовани криминал и спољнополитичко опредељење Србије за чланство у Европској унији, утицали су на започињање усклађивања националног законодавства са правом ЕУ. У оквиру процеса европских интеграција, Република Србија је прихватила бројне међународне обавезе што је, између осталог, за 4 последицу имало и усклађивање националног законодавства, као и доношење одговарајућих стратегија које су се на посредан или директан начин односиле на проблематику организованог криминала. Поред тога, хармонизација законодавства у ЕУ захтева и изградњу адекватних институција задужених за сузбијање организованог криминала. Од Републике Србије се, као државе кандидата за чланство у Унији, очекује стално унапређење националног законодавног и административног оквира, као и развијање свеобухватног стратешког прегледа организованог криминала у земљи. Поред развоја и усклађивања нормативног оквира, неопходно је јачање националних оперативних капацитета који морају бити усклађени са постојећим европским стандардима као што су заштита података, стандарди људских права и слично. Oд Републике Србије сe очекује да успостави адекватне оперативне капацитете, да ојача људске ресурсе и да реализује оперативне споразуме са надлежним органима и институцијама ЕУ у борби против организованог криминала. Паралелно са наведеним, у Србији се развијају и мере за унапређење борбе против прања новца и финансијског криминала као сегмента активности организованог криминал. И у овом сегменту Република Србија имплементира препоруке међународних и европских институција, усклађује национални правни оквир, као и статегијски приступ у циљу спречавања прања новца и финансирања тероризмаsr
dc.language.isosrsr
dc.publisherУниверзитет Унион Никола Тесла, Факултет за пословне студије и право (ФПСП)sr
dc.rightsopenAccessen
dc.sourceУниверзитет Унион Никола Теслаen
dc.subjectорганизовани криминалsr
dc.subjectинституције ЕУsr
dc.subjectконвенцијеsr
dc.subjectдирективеsr
dc.subjectпрање новцаsr
dc.subjectхармонизација законодавстваsr
dc.subjectРепублика Србијаsr
dc.subject.classificationДруштвено - хуманистичко поље, правно-економске наукеsr
dc.titleИнституционални механизми Европске Уније у сузбијању организованог криминала и обавезе Републике Србије у процесу придруживањаsr
dc.title.alternativeInstitutional mechanisms of the European Union in the combating of organized crime and the obligations of the Republic of Serbia in the accession processsr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseARRsr
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/149909/bitstream_149909.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/149906/bitstream_149906.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/149908/bitstream_149908.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_21254


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији