Приказ основних података о дисертацији

dc.contributor.advisorMarinković, Sonja
dc.contributor.otherŠuvaković, Miodrag
dc.contributor.otherMarković, Predrag
dc.creatorSpasić, Vanja
dc.date.accessioned2022-03-28T10:51:54Z
dc.date.available2022-03-28T10:51:54Z
dc.date.issued2022-03-22
dc.identifier.urihttps://singipedia.singidunum.ac.rs/izdanje/43899-samoupravljanje-u-kulturi-opera-narodnog-pozorista-u-beogradu-19701990sr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18978
dc.description.abstractTemeljna polazišta ovog rada oslanjaju se na istraživanja, analizu i interpretaciju samoupravljanja u kulturi u kontekstu rada i delovanja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu od 1970. do 1990. godine. Osnovna hipoteza, koja nameće više pojedinačnih pretpostavki, jeste neadekvatnost ideje samoupravnog sistema i njenog željenog cilja. U ovom smislu, sagledava se pitanje uvođenja samoupravljanja na svim nivoima jugoslovenskog socijalističkog društva, a posebno u oblasti kulture. U strukturi sadržaja ovog rada, ova hipoteza analizira se i sagledava kroz poglavlja koja se odnose na predstavljanje idejnih okvira samoupravljanja u kulturi; na zapažene paradokse između željenog modela socijalističkog samoupravnog sistema u polju kulture i prakse, koja je posebno analizirana na studiji slučaja, odnosno, implementiranja ovakvog sistema u rad Opere Narodnog pozorišta u Beogradu u periodu od 1970. do 1990. godine. Međusobna neadekvatnost ideje i prakse ispituje se, tumači i interpretira uvođenjem pojmova subjekta i prostora i njihovih relacija, što predstavlja teorijsko metodološki okvir rada. Za potrebe tumačenja ovih odnosa, socijalistički čovek razmatra se kao adekvatan subjekt, a elitna kultura/„kultura ugledanja“ kao adekvatan prostor za kreiranje svestrane, aktivne i stvaralačke ličnosti. Diskrepanca između ovih pojmova i njihovih odnosa primećuje se na primeru rada beogradske Opere. U studiji slučaja detektuju se referentni parametri koji izmiču postavci idealnog modela, a to su: Opera kao institucija, opera kao žanr, kao i tri vrste subjekata koji su u relaciji sa Operom/operom (subjekt-radnik u privredi, subjekt-radnik u kulturi, subjekt-umetnik). U tom smislu, cilj rada u celini jeste da ukaže na hibridan model samoupravljanja u kulturi i konkretno, na moguće posledice uvođenja takvog modela u instituciju kulture kao što je Opera. Sledstveno tome, te posledice se mogu identifikovati u njenoj organizacionoj strukturi, u sagledavanju statusa umetnika i u oblikovanju repertoarske politike.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherУниверзитет Сингидунум, Факултет за медије и комуникацију (ФМК)sr
dc.rightsopenAccessen
dc.sourceУниверзитет Сингидунумen
dc.subjectsamoupravljanjesr
dc.subjectsocijalistički čoveksr
dc.subjectkulturasr
dc.subject„kultura ugledanja“sr
dc.subjectOpera Narodnog pozorišta u Beogradusr
dc.subjectodnos (ne)adekvatnostisr
dc.subjectsubjektsr
dc.subjectprostorsr
dc.subjectumetniksr
dc.subjectrepertoarsr
dc.subject.classificationUmetnost i medijisr
dc.titleSamoupravljanje u kulturi: opera Narodnog Pozorišta u Beogradu (1970–1990)sr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseARRsr
dcterms.abstractМаринковић, Соња; Шуваковић, Миодраг; Марковић, Предраг; Спасић, Вања; Самоуправљање у култури: опера Народног Позоришта у Београду (1970–1990); Самоуправљање у култури: опера Народног Позоришта у Београду (1970–1990);
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/142478/bitstream_142478.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/142479/bitstream_142479.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18978


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији