Пригодна драма у српској књижевности
Occasional drama in serbian literature in 18th and 19th century Подходящая драма в сербская литература в 18-м и 19-м веке
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Предмет нашег научног истраживања јесу пригодне драме у српској књижевности.
Овим радом смо осветлили њихов постанак, развој, и ауторе који су писали ову врсту
драмске књижевности, а који су у највећем броју заборављени или мало знани.
Истакли смо у раду и то, да упркос различитости прилика које су условиле њихов
настанак, у српској књижевности 18. и 19. века, пригодне драме имају једну заједничку
особину. На основу оних драма које смо у раду анализирали дошли смо до закључка да су
пригодне драме најчешће извођене као драмске алегорије, невезано за повод њиховог
настанка као драмског дела. Тај повод је могао да буде догађај из културноисторијског,
политичког, научног или уметничког живота одређене заједнице. Пригодне драме су своја
основна значења утемељивала на симболичкој повезаности тренутка свог настанка и
прошлости. Овај тип драме писао се и да би био изведен поводом одређеног церемонијала
као саставног дела прослављања неког догађаја, те самим тим структура догађаја из...води
дело из књижевно-позоришног аспекта, а дело добија посебан, свечарски карактер.
Потребно је напоменути и важност поруке коју текст одређене врсте пригодне
драме има за средину или тренутак у коме се она први пут пише или изводи. Трајање и
успех неких облика пригодне драме зависи такође и од актуелности њиховог идеолошког
садржаја, али и од премоћи сценског и извођачког елемента над текстуалним. Некада је
вредност идеолошке садржине важнија од њиховог уметничког квалитета, и оцене су се
драстично мењале у зависности од промена у животу читалишта и гледалишта.
У раду је пажња посвећена и историјској драми, јер је пригодна драма само један
њен облик, а то смо овим радом желели да покажемо и докажемо.У оквиру драме као
књижевног рода, и театра као феномена, који у себи уједињује литерарни и извођачки
елеменат, историјска драма се богатила додиром са многим другим драмским врстама.
Циљ нашег истраживања је да у истражимо и дефинишемо појам пригодне драме у
српској књижевности.Такође, желимо радом да покажемо због чега је вредност идеолошке
садржине ових драма у неким моментима био далеко важнији од њиховог уметничког
квалитета. Исто тако, важно је истаћи да су текстови пригодних драма били намењени
управо за пригодне свечаности, прославе или школске приредбе. Аутор пригодне драме
директно се обраћао постојећем снажном осећају у публици, и јасно дефинисаном саставу
гледалаца, те нам је од великог значаја и повезаност историјских и политичких прилика са
моментом настанка ових дела. Намера нам је била да осветлимо мање познате или готово
непознате текстове оних аутора који су се бавили стварањем пригодних драма попут
Јована Стерије Поповића, Јована Ђорђевића, Атанасија Николића, Милоша Цветића...
The subject of our scientific research is the occasional drama in Serbian literature. We
wish that this work highlights its origin, development, and authors who have written this type of
plays, which are mostly forgotten or lesser-known.
Despite the diversity of occasions that caused their beginning, in the Serbian literature of the
18th and 19th century, occasional plays have one thing in common. No matter what the occasion
was, occasional plays were usually played as dramatic allegories.
The basic meanings of Occasional drama were established in the symbolic connection
between the moment of their beginning and the history, in favour of the experience for the new,
future generations. Allegorization followed the forms of occasional drama from its beginning,
and with the change of the epoch, its range of features was wider. So, we can usually distinguish
between national and historical, political, edificatory and religious context of the occasional play
development.
We empha...size that this type of drama has been written to be performed on the occasion of a
certain ceremony as a part of an event celebration, and therefore the structure of the event has
taken the work out of literary-theatrical approach.
The duration and success of some forms of occasional drama depend also on the actuality
of their ideological content, as well as on the power of the scenic or performing element over the
textual. Sometimes the value of the ideological content is more important than the artistic
quality, and the ratings have drastically changed depending on the changes in life of the readers
and the audience.
We will give thought to historical drama, because occasional drama is only one of its
types, and we would like to use this paper to show and prove that. Within drama as a literature
genre and theatre as a phenomenon that unites literary and performing element, the historical
drama has been enriched by contact with many other types of drama.
The aim of our research is to explore and define the concept of occasional drama in
Serbian literature. We also want to show why the value of the ideological content of these plays
at times was far more important than their artistic quality.
Furthermore it is important to point out that the texts of occasional play were intended
specifically for the festivities, celebrations or school events. Author of the occasional drama
directly addressed the existing strong feeling in the audience, and a clearly defined party of
viewers, so the connection of the historical and political circumstances to the moment these plays
were created. Our intention is to highlight lesser-known or almost unknown texts of the authors
who have written occasional play as Jovan Sterija Popović, Jovan Đordjević, Atanasije Nikolić,
Miloš Cvetić...