Теорија деконструкције и афирмација нихилизма у роману Зли дуси Ф. М. Достојевског
Theory of deconstruction and affirmation of nihilism in Dostoevsky`s Devils ; Теория деконструкции и проблема нигилизма в романе "Бесы" Ф.М. Достоевского
Докторанд
Malešević, NovakМентор
Vladić Јovanov, MilenaЧланови комисије
Popov, JovanJerkov, Aleksandar
Teodorski, Marko
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
У дисертацији можемо да издвојимо два референтна упоришта који представљају предмет научне анализе:
1. Теорија деконструкције
2. Роман Ф. М. Достојевског Зли дуси
Први дио истраживања фокусира се на испитивање Деридиних (Jacques Derrida) теоријских разматрања о критици Западне интелектуалне традиције, оличене у појму логоцентризма, који, у домену те традиције, представља (неупитно) средиште (присуство) око чијег постојања је (било) могуће градити митове о идентитету, значењу, рационалности, истини и сл. Са тим у вези, термину деконструкције, посвећена је посебна пажња у нашој анализи као могућности измјештања, нарушавања и допуне оних дијелова структуре који су сматрани средиштима, тј. референтним упориштима нужним за успостављањем одређене аксиологије (етичке, естетичке и сл.). Стабилно упориште, или деридијански речено, неструктурирани дио структуре, показује се као илузија. Теоријска претпоставка да центар структуре подлијеже структурисању деконструише а) логику бинарних опозиција и... б) изворност или самоидентичност појмова који у логоцентричном систему вриједности имају јасно дефинисано значење...
In dissertation, two referent bases can be distinguished, which represent the subject of analysis:
3. The theory of deconstruction
4. The novel by F. M. Dostoevsky Devils
The first part of the research focuses on the examination of Jacques Derrida’s theoretical considerations of the critique of Western intellectual tradition, embodied in the concept of logocentrism, which, in the domain of that tradition, represents (unquestionable) center (presence) around whose existence it (was) possible to build myths about identity, meaning, rationality, truth, etc. Regarding this, in our analysis, a special attention was dedicated to the term of deconstruction as a possibility of displacement, violation and complementing those parts of the structure which are considered centers, i.e. referent bases essential for the establishment of a certain axiology (ethical, esthetical and others). A stable center, or the unstructured part of the structure, is manifested as an illusion. A theoretical assumptio...n that the center of the structure is subject to structuring deconstructs a) the logic of binary oppositions and b) the originality or self-identity of the concepts which in the logocentric system of values have clearly defined meaning...