Determinante ponašanja potrošača na tržištu organskih proizvoda
Determinants of Consumers Behavior on the Organic Products Market
Metadata
Show full item recordAbstract
Smatra se da je bezbednost hrane jedno od najvažnijih pitanja u proizvodnji i preradi
prehrambenih proizvoda. Organski proizvodi se proizvode na bazi uravnotežene upotrebe
obnovljivih resursa i očuvanja zemljišta i vode u cilju poboljšanja kvaliteta životne sredine.
Sve veći interes za organsku poljoprivredu podstakao je pojavu brojnih naučno istraživačkih
radova koji upoređuju različite aspekte organske i konvencionalno proizvedene hrane. U
našoj zemlji sve više potrošača spremno je da isproba organske proizvode i da shodno tome,
izdvoji dodatna sredstva za kupovinu istih, jer smatraju da, u odnosu na konvencionalne
proizvode, ovi proizvodi imaju više nutritivne vrednosti, kao i da time umanjuju zdravstvene
rizike.
Cilj doktorske disertacije bio je da se istraži segment potrošača organskih proizvoda u
specifičnom okruženju Republike Srbije. Predmet istraživanja doktorske disertacije bio je da
se identifikuju i analiziraju osnovne determinante koji opredeljuju ponašanje potr...ošača na
tržištu organskih proizvoda. U cilju ostvarenja definisanog cilja istraživanja proces
istraživanja je obuhvatio teorijski i empirijski deo. Kandidat je prvo izvršio pregled naučnih
studija na temu ponašanja potrošača organskih proizvoda. Ovim putem identifikovane su
značajne determinante u okviru modela ponašanja potrošača na tržištu organskih proizvoda.
Istraživanje je završeno 2017. godine na uzorku od 311 ispitanika isključivo na teritoriji
Republike Srbije. Za analizu podataka ove doktorske disertacije upotrebljen je statistički
programski paket SPSS. Za testiranje postavljenih istraživačkih hipoteza korišćeni su
odgovarajući metodi statističke analize: neparametarske tehnike analize (hi-kvadrat test
nezavisnosti), korelaciona analiza i ordinalna logistička regresija.
Na osnovu sprovedenog istraživanja došlo se do zaključaka o karakteristikama profila
potrošača koji preferiraju organske u odnosu na konvencionalne proizvode. Rezultati
istraživanja doktorske disertacije potvdili su da ne postoji statistički značajna veza
sociodemografskih obeležja redovnih i neredovnih potrošača prilikom potrošnje organskih
proizvoda. Posmatrana sociodemografska obeležja ispitanika, tačnije promenljive Starost i
Mesečni prihodi domaćinstva, dala su značajan jedinstven doprinos predikciji Spremnosti da
se plati viša cena za organske proizvode. Utvrđena je statistički značajna veza između
II
Spremnosti potrošača da plati višu cenu za organske proizvode i njegove procene nutritivnih
svojstava. Procena nutritivnih svojstava imala je značajan pozitivan uticaj i opredelila je
spremnost potrošača da izdvoji dodatna sredstva kako bi kupio organski proizvod. Potrošači
koji su zainteresovani za kvalitet konzumirane hrane, spremniji su da plate premiju za
organske proizvode. Na uzorku neredovnih potrošača, utvrđena je statistička značajnost
isključivo za promenljivu Stručna sprema, koja je dala značajan jedinstven doprinos
predikciji Proceni nutritivne vrednosti organskih proizvoda.
Ova doktorska disertacija doprinosi naučnoj literaturi i dolazi do originalnih rezultata
u pogledu faktora koji opredeljuju odluku potrošača prilikom kupovine organskih proizvoda.
Navedene sociodemografske, ekonomske, sociološke, psihološke karakteristike potrošača koji
preferiraju organske proizvode, predstavljaju polaznu osnovu za formiranje marketing
strategije organskih proizvoda na teritoriji Srbije. Razumevanje stavova i motiva potrošača
dodatno doprinosi naučnoj literaturi tako što identifikuje profil potrošača organskih
proizvoda s tržišta organskih proizvoda koje se nalazi u razvoju. Rezultati ove doktorske
disertacije u skladu su sa empirijskim rezultatima istraživanja koja su vršena u drugim
zemaljama, ali se takođe došlo do originalnih zaključaka zasnovanih na profilu srpskih
potrošača organskih proizvoda i shodno tome, ovi rezultati mogu se koristiti kao polazna
tačka prilikom definisanja budućih istraživanja tipologije srpskih potrošača organskih
proizvoda.