Приказ основних података о дисертацији

Lirske narodne pesme u školskim programima

dc.contributor.advisorRadulović, Olivera
dc.contributor.otherPešikan-Ljuštanović, Ljiljana
dc.contributor.otherMrkalj, Zona
dc.creatorПивнички, Јасмина
dc.date.accessioned2018-05-28T12:18:37Z
dc.date.available2018-05-28T12:18:37Z
dc.date.available2020-07-03T14:18:55Z
dc.date.issued2016-09-30
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/9489
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija146590374505253.pdf?controlNumber=(BISIS)101228&fileName=146590374505253.pdf&id=6008&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=101228&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146590377416781.pdf?controlNumber=(BISIS)101228&fileName=146590377416781.pdf&id=6009&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractЦиљ ове докторске дисертације је да допринесе ученичким компетенцијама у основној и средњој школи при читању, доживљавању и тумачењу лирских народних песама. Тема је актуелна јер садржај ове поезије сублимира све аспекте културе омогућавајући сагледавање и разумевање традицијског и културолошког контекста српске књижевности; пружа теоријски оквир; критичку анализу, истраживања научног и уметничког садржаја и иновативна решења пренесена на дидактичко–педагошку праксу. Полазећи од савремених научних достигнућа, интердисциплинарности и актуелних методичких приступа настави, сагледане су специфичности ове врсте народног стваралаштва. Очекује се унапређивање наставе у области изучавања народних лирских песама кроз боље разумевање обредног и обичајног слоја, историјског и социјалног слоја у песмама. Инсистирањем на претпоставкама савремене наставе отвара се могућност да се „придобије“ ученик за читање, доживљавање и тумачење, као и креативно стварање засновано на пулсиру синкретичности, формулативности, функционалности и животворности народних лирских песама. Акценат је стављен на значењској димензији текста чији се вишеслојни и вишезначни поетски свет доживљава и критички вреднуј кроз истраживачко и стваралачко приступање наставном процесу. У раду су представљена свеобухватна методолошка полазишта и осмишљени су методички поступци који сведоче о целовитости народне лирске поезије и њеном сагласју које онемогућава чврсту класификацију. На конкретним примерима песама заснивају се методичке интерпретације с коментарима који показују како се са ученицима основношколског и средњошколског узраста може засновати савремена, научно заснована наставна и ваннаставна интерпретација народних лирских песама. Технички рад се састоји из шест целина.sr
dc.description.abstractCilj ove doktorske disertacije je da doprinese učeničkim kompetencijama u osnovnoj i srednjoj školi pri čitanju, doživljavanju i tumačenju lirskih narodnih pesama. Tema je aktuelna jer sadržaj ove poezije sublimira sve aspekte kulture omogućavajući sagledavanje i razumevanje tradicijskog i kulturološkog konteksta srpske književnosti; pruža teorijski okvir; kritičku analizu, istraživanja naučnog i umetničkog sadržaja i inovativna rešenja prenesena na didaktičko–pedagošku praksu. Polazeći od savremenih naučnih dostignuća, interdisciplinarnosti i aktuelnih metodičkih pristupa nastavi, sagledane su specifičnosti ove vrste narodnog stvaralaštva. Očekuje se unapređivanje nastave u oblasti izučavanja narodnih lirskih pesama kroz bolje razumevanje obrednog i običajnog sloja, istorijskog i socijalnog sloja u pesmama. Insistiranjem na pretpostavkama savremene nastave otvara se mogućnost da se „pridobije“ učenik za čitanje, doživljavanje i tumačenje, kao i kreativno stvaranje zasnovano na pulsiru sinkretičnosti, formulativnosti, funkcionalnosti i životvornosti narodnih lirskih pesama. Akcenat je stavljen na značenjskoj dimenziji teksta čiji se višeslojni i višeznačni poetski svet doživljava i kritički vrednuj kroz istraživačko i stvaralačko pristupanje nastavnom procesu. U radu su predstavljena sveobuhvatna metodološka polazišta i osmišljeni su metodički postupci koji svedoče o celovitosti narodne lirske poezije i njenom saglasju koje onemogućava čvrstu klasifikaciju. Na konkretnim primerima pesama zasnivaju se metodičke interpretacije s komentarima koji pokazuju kako se sa učenicima osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta može zasnovati savremena, naučno zasnovana nastavna i vannastavna interpretacija narodnih lirskih pesama. Tehnički rad se sastoji iz šest celina.sr
dc.description.abstractThe aim of this doctoral thesis is to contribution to student competence in elementary and secondary school when reading, experiencing and interpreting lyrical folk poems. The topic is current because the content of this poetry sublimates all cultural aspects, making it possible to assess and understand the traditional and cultural context of Serbian literature, and it provides a theoretical framework, as well as a critical analysis, of the exploration of the scientific and artistic content and the innovative solutions applied in didactic and pedagogical practices. The specifics of this kind of folk creativity are analyzed, taking modern scientific achievements, interdisciplinary and contemporary methodical approaches to teaching as the starting point. The expectation is that an improvement of teaching will be achieved in the field of the study of lyrical folk poems through a better understanding of the ritual and customary layer, and the historical and social layer in poems. By insisting on assumptions of modern teaching methods the possibility is created to “win over“ the student to reading, experiencing and interpreting, and creativity based on the pulsating of syncretism, formativeness, functionality and life–giving quality of lyrical folk poems. The emphasis is placed on the semantic dimension of the text whose poetic world, with multiple layers and multiple meanings, is experienced and critically evaluated through an exploratory and creative approach to the teaching process. The paper presents comprehensive methodological starting points and designed methodical procedures, testifying to the comprehensiveness of lyrical folk poetry and its harmony, which renders hard classification impossible. The methodical interpretations are based on concrete examples of poems, with comments that show how a modern, scientifically based teaching and extracurricular interpretation of lyrical folk poems can be established with elementary and secondary school students. Technically the paper consists of six sections.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectНародне лирске песмеsr
dc.subjectNarodne lirske pesmesr
dc.subjectlyrical folk poetryen
dc.subjectосновно школска исредњошколска наставаsr
dc.subjectтрадицијски икултуролошки контекст методички приступиsr
dc.subjectиновативни модели интерпретацијаsr
dc.subjectelementary andsecondary school teachingen
dc.subjecttraditional andcultural context of methodological approachesen
dc.subjectinnovative interpretation models.en
dc.subjectosnovno školska isrednjoškolska nastavasr
dc.subjecttradicijski ikulturološki kontekst metodički pristupisr
dc.subjectinovativni modeli interpretacijasr
dc.titleЛирске народне песме у школским програмимаsr
dc.title.alternativeLirske narodne pesme u školskim programimasr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractРадуловић, Оливера; Мркаљ, Зона; Пешикан-Љуштановић, Љиљана; Pivnički, Jasmina; Lirske narodne pesme u školskim programima;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44736/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44737/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44736/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/44737/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_9489


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији