Utopija u delu Herberta Džordža Velsa i Gabrijela Kosteljnika
Utopia in the Works by Herbert George Wellsand Gabriel Kosteljnik
Докторанд
Кирда-Болхорвес, ВладимирМентор
Tamaš, JulijanЧланови комисије
Konstantinović, StevanFejsa, Mihajlo
Koković, Dragan
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
U ovoj disertaciji istražuju se mnogobrojni oblici utopije u nekolikim, prvenstveno u književnim segmentima složenog i obimnog opusa H. Dž. Velsa, kao i u nekolikim, prvenstveno u književnim segmentima ne tako obimnog, ali takođe složenog opusa G. Kosteljnika. Studiju čine trinaest poglavlja. Prvo je uvodno, te se u njemu najpre objašnjavaju predmet, cilj i metodologija istraživanja, a potom se razmatraju najfrekventniji pojmovi: opšta i naučna fantastika, i, iznad svih, glavni pojam, utopija. Osvetljavaju se i njena geneza, i njene karakteristike, i njene funkcije. U drugom poglavlju su najpre izloženi faktori nastajanja, postojanja i nestajanja utopija, a u nastavku je prezentirana iscrpna tipologija utopija. U trećem i četvrtom poglavlju govori se o formiranju stvaralačkih ličnosti H. Dž. Velsa i G. Kosteljnika. Narednih šest poglavlja ispunjeno je odeljcima putem kojih se osvetljava romaneskno, pripovedačko i diskurzivno (esejističko, sociološko, politikološko, naučnopopularno i pu...blicističko) stvaralaštvo H. Dž. Velsa, kao i poetsko, pripovedačko, dramsko i diskurzivno (esejističko, teološko, književnokritičko, lingvističko i publicističko) stvaralaštvo G. Kosteljnika. Jedanaesto poglavlje je zaključno. U njemu je još jednom razmotren značaj utopije uopšte, a naročito u delu dvojice protagonista ove disertacije: H. Dž. Velsa i G. Kosteljnika.
This thesis researches numerous forms of utopia in several, primarily literary segments from complex and comprehensive opus of H. G. Wells, as well as in several, primarily literary segments of not so comprehensive, but also complex opus of G. Kosteljnik. The study consists of thirteen chapters. The first chapter is introductory, where the subject matter, aim and methodology of the research are explained, and the most frequent notions are considered: general fantasy and science fiction, and, above all, the main notion, utopia. Some light is being shed on its genesis, its characteristics and its functions. In the second chapter, the factors for its emergence, existence and disappearance are presented, along with exhaustive typology of utopias. The tird and fourth chapter deals with formation of creative personalities of H. G. Wells and G. Kosteljnik. The following six chapters include the extracts through which I throw light on romanesque, narrative and discursive (essayistic, sociologi...cal, politicological, popular scientific and publicistic) artistic creation of H. G. Wells, as well as poetic, narrative, dramatic and discursive (essayistic, theological, literary-critical, linguistic and publicistic) artistic creation of G. Kosteljnik. The eleventh chapter is conclusion. It once again considers the notion of utopia in general, and particularly in the works of the two protagonists of this thesis: H. G. Wells and G. Kosteljnik.