Приказ основних података о дисертацији

Školsko liderstvo kao determinanta socijalnog ponašanja učenika

dc.creatorНинковић, Стефан
dc.date.accessioned2017-03-26T18:13:42Z
dc.date.available2017-03-26T18:13:42Z
dc.date.available2020-07-03T14:24:18Z
dc.date.issued2016-11-18
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7784
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija147945851487538.pdf?controlNumber=(BISIS)102466&fileName=147945851487538.pdf&id=7053&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=102466&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije147945852107191.pdf?controlNumber=(BISIS)102466&fileName=147945852107191.pdf&id=7054&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractТема лидерства у образовању је интензивно проучавана из различитих теоријских и истраживачких перспектива. За разлику од досадашњих студија чији су циљеви и резултати били посвећени ефектима школског лидерства на образовна постигнућа ученика, основна сврха овог истраживања била је стицање увида у природу односа између трансформационог лидерства и социјалног понашања ученика у образовном контексту Републике Србије. Референтни оквир рада чине социјално-когнитивна теорија и социјални конструктивизам, док је примењен модел трансформационог лидерства у школи који подразумева четири базичне компоненте: креирање праваца развоја школе, развијање људи, редизајнирање организације и унапређење наставе. У истраживању је учествовало 120 наставника и 641 ученика из седам средњих школа на територији општина Нови Сад и Шабац. У истраживању су коришћени следећи инструменти: Упитник за процену трансформационог лидерства, Скала самоефикасности и Скала опажене колективне ефикасности наставника који су адаптирани и преведени на српски језик, као и Скала социјалног понашања ученика креирана за потребе овог истраживања. Резултати истраживања указују да постоји позитивна повезаност између трансформационог лидерства и колективне ефикасности наставника, као и између самоефикасности и колективне ефикасности наставника. Као важан налаз ове студије може се издвојити онај којим се констатује да ученици у школама у којима је трансформационо лидерство присутније у мањој мери испољавају проблеме у понашању. Добијено је да постоји негативна повезаност између самоефикасности наставника у одржавању дисциплине, с једне стране, и проблема у понашању ученика, с друге стране. Установљено је да слабо изражено трансформационо лидерство у школи, у условима неразвијене опажене колективне ефикасности наставника, предвиђа већу учесталост проблема у понашању ученика. Коначно, закључује се да постоји значајан модераторски ефекат самоефикасности на однос колективне ефикасности наставника и изражености проблема у понашању ученика. Реализовано истраживање је прво истраживање у овој области у Србији и као такво оно може имати значајне импликације на будућа истраживања и школску праксу. Развијање трансформационог лидерства и колективне ефикасности наставника омогућило би унапређење квалитета наставе и самим тим утицање на социјално понашање ученика. Овај закључак сугерише потребу за квалитетним образовањем директора и других лидера у школама. Ограничења истраживања се тичу, пре свега, структуре узорка, као и чињенице да су све варијабле мерене путем самоизвештавања испитаника. Такође, истраживањима лонгитудиналног карактера омогућило би се идентификовање промена у односима испитиваних варијабли током времена.sr
dc.description.abstractTema liderstva u obrazovanju je intenzivno proučavana iz različitih teorijskih i istraživačkih perspektiva. Za razliku od dosadašnjih studija čiji su ciljevi i rezultati bili posvećeni efektima školskog liderstva na obrazovna postignuća učenika, osnovna svrha ovog istraživanja bila je sticanje uvida u prirodu odnosa između transformacionog liderstva i socijalnog ponašanja učenika u obrazovnom kontekstu Republike Srbije. Referentni okvir rada čine socijalno-kognitivna teorija i socijalni konstruktivizam, dok je primenjen model transformacionog liderstva u školi koji podrazumeva četiri bazične komponente: kreiranje pravaca razvoja škole, razvijanje ljudi, redizajniranje organizacije i unapređenje nastave. U istraživanju je učestvovalo 120 nastavnika i 641 učenika iz sedam srednjih škola na teritoriji opština Novi Sad i Šabac. U istraživanju su korišćeni sledeći instrumenti: Upitnik za procenu transformacionog liderstva, Skala samoefikasnosti i Skala opažene kolektivne efikasnosti nastavnika koji su adaptirani i prevedeni na srpski jezik, kao i Skala socijalnog ponašanja učenika kreirana za potrebe ovog istraživanja. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji pozitivna povezanost između transformacionog liderstva i kolektivne efikasnosti nastavnika, kao i između samoefikasnosti i kolektivne efikasnosti nastavnika. Kao važan nalaz ove studije može se izdvojiti onaj kojim se konstatuje da učenici u školama u kojima je transformaciono liderstvo prisutnije u manjoj meri ispoljavaju probleme u ponašanju. Dobijeno je da postoji negativna povezanost između samoefikasnosti nastavnika u održavanju discipline, s jedne strane, i problema u ponašanju učenika, s druge strane. Ustanovljeno je da slabo izraženo transformaciono liderstvo u školi, u uslovima nerazvijene opažene kolektivne efikasnosti nastavnika, predviđa veću učestalost problema u ponašanju učenika. Konačno, zaključuje se da postoji značajan moderatorski efekat samoefikasnosti na odnos kolektivne efikasnosti nastavnika i izraženosti problema u ponašanju učenika. Realizovano istraživanje je prvo istraživanje u ovoj oblasti u Srbiji i kao takvo ono može imati značajne implikacije na buduća istraživanja i školsku praksu. Razvijanje transformacionog liderstva i kolektivne efikasnosti nastavnika omogućilo bi unapređenje kvaliteta nastave i samim tim uticanje na socijalno ponašanje učenika. Ovaj zaključak sugeriše potrebu za kvalitetnim obrazovanjem direktora i drugih lidera u školama. Ograničenja istraživanja se tiču, pre svega, strukture uzorka, kao i činjenice da su sve varijable merene putem samoizveštavanja ispitanika. Takođe, istraživanjima longitudinalnog karaktera omogućilo bi se identifikovanje promena u odnosima ispitivanih varijabli tokom vremena.sr
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectлидерство у образовањуsr
dc.subjectliderstvo u obrazovanjusr
dc.subjectсоцијално понашање ученикаsr
dc.subjectколективна ефикасностsr
dc.subjectсамоефикасност наставникаsr
dc.subjectsocijalno ponašanje učenikasr
dc.subjectkolektivna efikasnostsr
dc.subjectsamoefikasnost nastavnikasr
dc.titleШколско лидерство као детерминанта социјалног понашања ученикаsr
dc.title.alternativeŠkolsko liderstvo kao determinanta socijalnog ponašanja učenikasr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractNinković, Stefan; Školsko liderstvo kao determinanta socijalnog ponašanja učenika;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/46272/IzvestajKomisije8104.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/46273/Disertacija8104.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/46272/IzvestajKomisije8104.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/46273/Disertacija8104.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7784


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији