Тумачење егзистенције и уметности у делу Драгана Стојановића
The interpretation of existence, literature and art in the works of Dragan Stojanović ; Толкование существования и искусства в произведении Драгана Стояновича
Author
Roringer-Vešović, Katarina M.Mentor
Pantić, MihajloCommittee members
Mikić, RadivojeRadojčić, Saša
Metadata
Show full item recordAbstract
Предмет ове дисертације је целокупно дело српског песника, романописца,
приповедача, есејисте, преводиоца, теоретичара и тумача књижевности Драгана
Стојановића. У истраживању се поставља и доказује теза да Стојановићево дело,
узето у целини, показује хомоген раст из истог извора, концентрацију сличних
особина и висок степен смисаоног и стилског јединства. Ауторов опус посматра
се као својеврстан кабинет са огледалима, при чему се успоставља идејна,
поетичка, тематска, мотивска и стилска премреженост литерарног и теоријског
дела, и тумаче различите фасете значења настале њиховим међусобним
огледањем.
Предмет истраживања су три најзначајније Стојановићеве теме – лепота,
срећа и љубав – а у средишту интересовања је пишчево схватање љубави,
изражено у теоријској форми, назначено у поезији и мотивски конкретизовано у
прозном делу. На основу форми љубави Верене Каст, теоријски заснованих у
аналитичкој психологији, у дисертацији се поставља теза да Стојановићево
схватање љубави одговара типу ...„љубави без речи“, односно љубави као „вечном
загрљају“. Наглашено је да аутор љубав не разуме само као осећање, већ пре свега
као однос према свету и начин живота, у чијем средишту је доживљај
сједињавања естетских и етичких вредности лепог и доброг. Такође је истакнута
кључна улога чулне љубави за постизање тренутака „егзистенцијалне
засићености“...
The subject of this doctoral dissertation are the complete works of Dragan
Stojanović, the Serbian poet, novelist, author of short stories and novellas, essayist,
translator, theoretician and interpreter of literature. The research sets out to prove the
thesis that Stojanović’s works, taken as a whole, show a homogeneous development
from the same root, a concentration of similar features and a high degree of ideational
and stylistic unity. Stojanović’s oeuvre is seen as a specific kind of hall of mirrors: the
dissertation demonstrates the network of different themes, motifs, poetics and concepts
in the writer’s literary and theoretical works, and analyses different facets of meaning
generated from mirroring effect.
The research treats the three most relevant themes in the writer’s oeuvre –
beauty, happiness and love – with the primary focus on his understanding of love,
which is defined in theoretical form, expressed in poetry and concretized in prose
fiction. Based on Verena Kast’s th...eory of love patterns, which applies analytical
psychology, the dissertation argues that Stojanović’s understanding of love corresponds
with the type of “the love without words”, that is, love as “eternal embrace”. The study
stresses that Stojanović understands love not only as a feeling but rather as an attitude
towards the world and a way to live, the essential element of which is the experience of
unity of aesthetic and ethic values of the beautiful and the good. The crucial role of
physical love for the achievement of the moment of “existential intensity” is also
explained...