Приказ основних података о дисертацији

Efikasnost primene obrazovno računarskog softvera u nastavi biologije u gimnaziji

dc.contributor.advisorMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherĐan (Davidović), Mihajla
dc.contributor.otherMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherBudić, Spomenka
dc.contributor.otherŽupanec, Vera
dc.contributor.otherMandić, Danimir
dc.creatorОдаџић, Весна
dc.date.accessioned2016-11-18T17:03:22Z
dc.date.accessioned2020-07-03T13:48:04Z
dc.date.available2016-11-18T17:03:22Z
dc.date.available2016-11-20T10:48:22Z
dc.date.available2020-07-03T13:48:04Z
dc.date.issued2016-09-28
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7058
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija146705522843675.pdf?controlNumber=(BISIS)101348&fileName=146705522843675.pdf&id=6174&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=101348&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146705523987310.pdf?controlNumber=(BISIS)101348&fileName=146705523987310.pdf&id=6175&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractУ докторској дисертацији је најпре сагледана теоријска основа примене  образовно рачунарског софтвера и проучена његова заступљеност у настави природних наука.     За потребе истраживања креиран је образовно рачунарски софтвер Механизми наслеђивања за IV разред гимназије општег смера, а затим анализирана ефикасност његове примене у поређењу са традиционалном наставом. Педагошки експеримент је спроведен на узорку од 173 ученика (87 ученика у експерименталној и 86 ученика у контролној групи). Ученици Е групе су  наставне садржаје наставне теме обрађивали применом образовно рачунарског софтвера (ОРС), индивидуалним начином рада, док су ученици К групе исте наставне садржаје обрадили традиционалном наставом.     Инструменти  примењени у истраживању су: иницијални тест,  финални тест и ретест. Сва три теста су обухватала питања из три когнитивна домена (нивоа знања): ниво познавања чињеница (ниво I), ниво разумевања појмова (ниво II) и ниво анализе и резоновања (ниво III). Осим тестова знања инструмент коришћен у истраживању  је анкета за ученике Е групе о примени ОРС-а у настави  биологије у гимназији. Статистичка обрада података добијених на тестовима знања и анкети извршена је применом програмског пакета SPSS 19.0.     На  почетку  истраживања  експериментална  и  контролна  група  ученика  уједначене  су  на основу  општег  успеха  ученика, успеха из биологије  на  крају трећег разреда гимназије ,  као  и  на основу  резултата  иницијалног  теста  знања  из   биологије.  Након  обраде  наставне  теме  Механизми наслеђивања  применом различитих наставних  модела  у  Е  и  К  групи  извршено  је  финално   тестирање,  а затим и  ретестирање  ученика  обе  групе.     Ученици  Е  групе  су  остварили  знатно  бољи  успех  на  финалном  тесту  (просечно  постигнуће 79,85  поена)  и  на  ретесту  (просечно  постигнуће  75,44  поена)  од  ученика  К  групе  (просечно постигнуће  70,34  поена  на  финалном  тесту  и  62,58   поена  на  ретесту).  Анализа резултата финалног теста и ретеста је показала да су остварене разлике у постигнућу ученика Е и К групе на финалном тесту и ретесту на сва три когнитивна домена и на тестовима у целини у корист Е групе статистички значајне. Од посебног је значаја знатно бољи резултат ученика Е групе у решавању сложенијих питања и задатака у односу на ученике К групе.    Остварени резултати ученика експерименталне групе  на  финалном  тесту  и  ретесту  у  односу  на резултате  ученика  контролне  групе, као и позитивни ставови ученика експерименталне групе о примењеном моделу наставе,  указују на потребу веће заступљености примене образовних мултимедијалних софтвера  у савременој настави биологије и других природних и друштвених наука на свим нивоима образовања.sr
dc.description.abstractU doktorskoj disertaciji je najpre sagledana teorijska osnova primene  obrazovno računarskog softvera i proučena njegova zastupljenost u nastavi prirodnih nauka.     Za potrebe istraživanja kreiran je obrazovno računarski softver Mehanizmi nasleđivanja za IV razred gimnazije opšteg smera, a zatim analizirana efikasnost njegove primene u poređenju sa tradicionalnom nastavom. Pedagoški eksperiment je sproveden na uzorku od 173 učenika (87 učenika u eksperimentalnoj i 86 učenika u kontrolnoj grupi). Učenici E grupe su  nastavne sadržaje nastavne teme obrađivali primenom obrazovno računarskog softvera (ORS), individualnim načinom rada, dok su učenici K grupe iste nastavne sadržaje obradili tradicionalnom nastavom.     Instrumenti  primenjeni u istraživanju su: inicijalni test,  finalni test i retest. Sva tri testa su obuhvatala pitanja iz tri kognitivna domena (nivoa znanja): nivo poznavanja činjenica (nivo I), nivo razumevanja pojmova (nivo II) i nivo analize i rezonovanja (nivo III). Osim testova znanja instrument korišćen u istraživanju  je anketa za učenike E grupe o primeni ORS-a u nastavi  biologije u gimnaziji. Statistička obrada podataka dobijenih na testovima znanja i anketi izvršena je primenom programskog paketa SPSS 19.0.     Na  početku  istraživanja  eksperimentalna  i  kontrolna  grupa  učenika  ujednačene  su  na osnovu  opšteg  uspeha  učenika, uspeha iz biologije  na  kraju trećeg razreda gimnazije ,  kao  i  na osnovu  rezultata  inicijalnog  testa  znanja  iz   biologije.  Nakon  obrade  nastavne  teme  Mehanizmi nasleđivanja  primenom različitih nastavnih  modela  u  E  i  K  grupi  izvršeno  je  finalno   testiranje,  a zatim i  retestiranje  učenika  obe  grupe.     Učenici  E  grupe  su  ostvarili  znatno  bolji  uspeh  na  finalnom  testu  (prosečno  postignuće 79,85  poena)  i  na  retestu  (prosečno  postignuće  75,44  poena)  od  učenika  K  grupe  (prosečno postignuće  70,34  poena  na  finalnom  testu  i  62,58   poena  na  retestu).  Analiza rezultata finalnog testa i retesta je pokazala da su ostvarene razlike u postignuću učenika E i K grupe na finalnom testu i retestu na sva tri kognitivna domena i na testovima u celini u korist E grupe statistički značajne. Od posebnog je značaja znatno bolji rezultat učenika E grupe u rešavanju složenijih pitanja i zadataka u odnosu na učenike K grupe.    Ostvareni rezultati učenika eksperimentalne grupe  na  finalnom  testu  i  retestu  u  odnosu  na rezultate  učenika  kontrolne  grupe, kao i pozitivni stavovi učenika eksperimentalne grupe o primenjenom modelu nastave,  ukazuju na potrebu veće zastupljenosti primene obrazovnih multimedijalnih softvera  u savremenoj nastavi biologije i drugih prirodnih i društvenih nauka na svim nivoima obrazovanja.sr
dc.description.abstractIn  the  doctoral  dissertation was  first  analyses  the  theoretical  foundation  of  application of educational computer software and analyzed its representation in natural sciences.    For  the  use  of  the  issue  was  developed  educational  computer software  Mechanism of  Heredity for  biology  IV  grade grammar school  of  the  general  stream,  and  then  analyzed  the  effici ency  of  its  use  in relation  to  traditional   teaching.  Pedagogical  research  was  conducted  on  a  sample  of  173  students  (87 students in  the experimental and 86 students in  the control  group). The unit  was done in the E group through the application of educational computer software (ECS),  individual  form  of  work,  while  students  of  the  C  group the same content processed  using a tradit ional approach.    Instruments used in the research were: initial test, final test and retest. All three tests included questions from three cognitive domains (levels of knowledge): the level of knowing the facts (level I), the  level of understanding notions (level II) and the level of analysis and reasoning (level III). Apart from tests, questionnaires for the students from the experimental group on application of ECS in teaching biology in grammar school were used as another research instrument. Statistical processing of  data obtained from  the tests and questionnaire was done by using SPSS 19.0 software package.     At  the  beginning  of  the  research  the  experimental  and  control  groups  were   equal  in  terms  of students’  general  success  at  the  end  of  the  III grade,  grades  in biology  and  the results  of the  initial biology test. After  the  unit  Mechanism of Heredity  was  done  in  different  ways  in  the  E  and  C  groups,  students  in  both groups  were given a final test and then retested.     Students  from  the  E  group  achieved  better  results  in  the  final  test  (79.85  points  average)  and  retest (75.44  points  average)  than  students  from  the  C  group  (70.34  points  average  in  the  final  test  and  62.58  points in  the  retest).  The analysis of the results from the final test and retest has shown that the students from the experimental group achieved higher quality and quantity of knowledge in all three cognitive domains and on the tests as a whole, in relation to the students fro m the control group. The differences in achievement are statistically significant in favor of the experimental group.     The students from the  experimental group showed greater competence in solving complex questions and tasks in relation to the students from the control group. The  results  achieved  by  the E  group  students  in  the  final  test  and  retest  compared  to  the C  group,  as well as the results of questionnaires for students of the experimental group, recommend greater presence of educational computer software in  contemporar y  Bi ol ogy  classes  and  ot her  natural sciences and humanities on all levels of education.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectБиологијаsr
dc.subjectBiologijasr
dc.subjectBiologyen
dc.subjectгимназијаsr
dc.subjectобразовно рачунарски софтверsr
dc.subjectтрадиционална наставаsr
dc.subjectефикасност наставе.sr
dc.subjectGrammar Schoolen
dc.subjectEducational computer softwareen
dc.subjectTraditional teachingen
dc.subjectEfficiency of teachingen
dc.subjectgimnazijasr
dc.subjectobrazovno računarski softversr
dc.subjecttradicionalna nastavasr
dc.subjectefikasnost nastave.sr
dc.titleЕфикасност примене образовно рачунарског софтвера у настави биологије у гимназијиsr
dc.title.alternativeEfikasnost primene obrazovno računarskog softvera u nastavi biologije u gimnazijisr
dc.title.alternativeEfficiency of The Use of Educational Computer Software in Teaching Biology in The Grammar Schoolen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractМиљановић, Томка; Будић, Споменка; Миљановић, Томка; Мандић, Данимир; Жупанец, Вера; Ђан (Давидовић), Михајла; Odadžić, Vesna; Efikasnost primene obrazovno računarskog softvera u nastavi biologije u gimnaziji;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39362/Disertacija6438.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39363/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39363/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39362/Disertacija6438.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_7058


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији