Приказ основних података о дисертацији

The EU accession process influence on creation of environmental policy in Serbia

dc.contributor.advisorĐorđević, Snežana
dc.contributor.otherNadić, Darko
dc.contributor.otherMiltojević, Vesna
dc.creatorTodorović, Jelena B.
dc.date.accessioned2016-11-06T15:20:20Z
dc.date.available2016-11-06T15:20:20Z
dc.date.available2020-07-03T09:42:11Z
dc.date.issued2016-09-24
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6933
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=4035
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13567/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13632/bdef:Izvestaj/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48333583
dc.description.abstractОснову предмета дисертације представља анализа креирања еколошке политике у Србији под утицајем Европске уније, односно сложеног и захтевног процеса приступања ЕУ у коме се Србија налази. Процес приступања Европској унији недвосмислено утиче на јавне политике, како у државама које имају статус кандидата, тако и у онима које се налазе степеницу испод у чекаоници за чланство у европском клубу (државе потенцијални кандидати). Крај Хладног рата и пад берлинског зида, означили су почетак новог периода у развоју Европске уније. Од тог тренутка, проширење, које је до тада било спорадичан догађај, почиње да представља важан и континуиран политички процес који је у годинама које следе довео до удвостручења броја чланица ЕУ. Један од концепата који служи као помоћно средство у објашњавању домаћих промена које се током процеса приступања дешавају у државама кандидатима јесте концепт европеизације. Државе кандидати и потенцијални кандидати немају могућност коју имају државе чланице да утичу на формулисање јавних политика, већ се њихова улога испољава кроз преузимање заједничких тековина – acquis communautaire и његову примену у националном законодавству. Често се дешава да преузимање acquis-а не прати и адекватна примена европских политика што ствара значајне потешкоће у процесу усклађивања јавних политика. Европеизација јавних политика сусреће се у пракси са вишеструком хетерогеношћу с обзиром да европске јавне политике често нису у складу са домаћим структурама у државама које се налазе у процесу приступања. Она је успешнија уколико су европске јавне политике компатибилне са социјалним, политичким, економским, културним и историјским условима у земљама које поменуте јавне политике преузимају. У супротном, теже ће се остварити институционалне адаптације и промене домаће политике. Прилагођавање националних јавних политика европским, схвата се као прилагођавање институционалних оквира у најширем смислу (правила, процедуре, норме), на различитим нивоима власти а паралелно са тим дешавају се промене у дискурсу, које утичу на стил и начин креирања јавних политика. У уводном делу дисертације најпре се приступа теоријско-епистемолошком одређењу појма јавне политике а затим се врши разграничење са неким сродним феноменима као што су политика, влада, процес одлучивања. Након тога, представљају се актери јавне политике, како формални тако и неформални. Разматрају се и врсте и инструменти јавних политика, а завршни део првог поглавља посвећен је процесу примене јавних политика. V У следећем поглављу анализирају се теоријски приступи проучавању јавних политика Европске уније: управљање на више нивоа (multi-level governance) и приступ компаративне политике. Потом следи проучавања актера јавних политика у ЕУ, а на то се надовезује истраживање институционалне архитектуре ЕУ и процеса доношења одлука. Наредно поглавље обухвата историјски преглед настанка и развоја европске еколошке политике која данас представља једну од најобимнијих и најуспешнијих јавних политика. Централни део другог поглавља посматра процес креирања европске еколошке политике, актере, инструменте и њену имплементацију. У петом поглављу нагласак је на процесу европеизације у коме учествују две врсте актера – ЕУ и националне државе. Посебна пажња усмерава се на европеизацијu јавних политика, како у државама чланицама тако и у државама кандидатима и потенцијалним кандидатима. Стога логички следи да се један део поглавља бави процесом приступања као једним од важних елемената политике проширења. Следеће поглавље анализира настанак и еволуцију еколошке политике у Србији. Кроз поглавље се истражују актери, процес креирања еколошке политике у Србији, заједно са инструментима. Завршни део поглавља, одговара на питање колико су правила у домену екологије у Србији усклађена са европском еколошком политиком. Претпоследње поглавље бави се повезаношћу еколошке и енергетске политике, при чему се даје пример енергетске политика ЕУ, представљају се њени актери, процес креирања и инструменти, као и степен усклађености правила у домену енергетике у Србији у односу на европску енергетску политику. Завршно поглавље анализира како је процес приступања ЕУ утицао на креирање еколошке политике на примеру искустава држава централне и источне Европе. Ово поглавље садржи и препоруке за потенцијално унапређење еколошке политике у Србији. На самом крају дисертације у закључним разматрањима даје се синтеза стања еколошке политике у Србији, односно нуде се одговори на питање да ли је она и у коликој мери европеизованаsr
dc.description.abstractThe subject of this dissertation is to analyze the creation of environmental policy in Serbia under the influence of the complex and demanding EU accession process. The EU accession process undoubtedly affect public policy, both in the EU candidate countries, as well as potential candidates. The end of the Cold War and the fall of the Berlin Wall marked the beginning of new period in the development of the European Union. From that point, the EU enlargement became an important and ongoing political process that led to the doubling of the number of EU Member States in the following years. Europeanisation is auxiliary concepts that is used for explaining the local changes that occur during the EU accession process in the candidate countries. Candidate countries and potential candidates have no possibility to influence the formulation of public policies but their role is expressed through overtaking the acquis communautaire and its implementation in national legislation. Often the transposition of EU acquis is not accompanied by adequate implementation of European public policies which creates significant difficulties in the harmonization process. Europeanisation of public policies faces multiple heterogeneity having in mind that european public policies usually are not in accordance with domestic structures in the EU accession countries. Europeanisation is more successful if european public policies are compatible with social, political, economic, cultural and historical conditions in the countries that download public policies. Otherwise, it will be harder to achieve institutional adaptation and change in domestic policy. Harmonization of national public policies is interpreted broadly as adaptation of institutional frameworks (rules, procedures, standards) at various levels of government, together with changes that occur in the discourse, which influence the style and manner of creating the public policy. Introductory part of the thesis begins with the theoretical and epistemological approach to the definition of the concept of public policy pointing out clear demarcation with some related phenomena such as politics, governmental decision-making. After that, the public policy actors, both formal and informal, are being analyzed. Also, this chapter disscuss the types and instruments of public policy, and the final part is related to the implementation process. The next chapter analyzes the theoretical s to the study of EU public policies: multi-level governance and comparative politics approache. This section is followed by the study of EU public policy actors, and their role in the EU institutional architecture and decision making process. VII The following section includes historical overview of the origins and development of EU environmental policy, one of the most comprehensive and successful EU public policies. The central part of the chapter analyzes the process of creating the EU environmental policy, its actors, instruments and implementation. In the fifth chapter, the emphasis is on the Europeanisation process which involves two types of actors - the EU and the national state. Special attention must be paid to the Europeanisation of the public policies, both in the Member States and the candidate countries and potential candidates. Therefore, logically continues the part dealing with the EU accession process as one of the important elements of the EU enlargement policy. The next chapter analyzes the origins and evolution of environmental policy in Serbia. Throughout the chapter we explore the actors, the process of creating environmental policy in Serbia, together with instruments. The final part answers the question to what extent environmental rules in Serbia are harmonized with EU environmental policy. Seventh chapter relates connection of environmental and energy policy presenting the example of EU energy policy, its stakeholders, the formulation process and instruments, as well as the degree of harmonization of the rules in the field of energy in Serbia with European energy policy. The final chapter analyzes the EU accession process influence on the environmental policy creation in the case of the Central and Eastern Europe. This section contains recommendations for potential improvement of environmental policy in Serbia. At the end of the dissertation there are concluding observations concerning actual environmental policy in Serbia and answers the question of whether and to what extent it is europeanised so faren
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Факултет политичких наукаsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectјавне политикеsr
dc.subjectpublic policyen
dc.subjectenvironmental policyen
dc.subjectEU accession process. European Unionen
dc.subjecteuropeanizationen
dc.subjectactorsen
dc.subjectinstrumentsen
dc.subjectadministrative capacitiesen
dc.subjectimplementationen
dc.subjectеколошка политикаsr
dc.subjectпроцес приступањаsr
dc.subjectЕвропска унијаsr
dc.subjectевропеизацијаsr
dc.subjectактериsr
dc.subjectинструментиsr
dc.subjectадминистративни капацитетsr
dc.subjectимплементацијаsr
dc.titleУтицај процеса приступања Европској унији на креирање еколошке политике у Србијиsr
dc.title.alternativeThe EU accession process influence on creation of environmental policy in Serbiaen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractЂорђевић, Снежана; Надић, Дарко; Милтојевић, Весна; Тодоровић, Јелена Б.; Uticaj procesa pristupanja Evropskoj uniji na kreiranje ekološke politike u Srbiji;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/22834/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/22833/Disertacija.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/22834/IzvestajKomisije.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/22833/Disertacija.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_6933


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији