Приказ основних података о дисертацији

The application of GIS in control strategy of monitoring pollutants total emission in road transport

dc.contributor.advisorVuković, Milovan
dc.contributor.otherNikolić, Đorđe
dc.contributor.otherJovanović, Vojkan
dc.creatorIlić, Ivana Z.
dc.date.accessioned2016-07-16T13:08:50Z
dc.date.available2016-07-16T13:08:50Z
dc.date.available2020-07-03T09:17:09Z
dc.date.issued2014-09-30
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5855
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3253
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:11652/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=47606799
dc.description.abstractLjudi su najveći zagađivači životne sredine, a problemi koji se javljaju zbog zagađenja životne sredine najčešće su povezani sa zagađenjem vazduha. Najčešći i najrasprostranjeniji zagađivači vazduha su vozila u drumskom saobraćaju. Cilj ove doktorske disertacije je razvoj sistema za podršku odlučivanju, koji mogu koristiti nadležni organi za smanjenje zagađenja vazduha koje potiče iz drumskog saobraćaja. Suština ovog sistema sastoji se od matematičkih podmodela zasnovanih na metodologiji kompjuterskog programa za proračun emisije koja potiče iz drumskog saobraćaja (COPERT IV) i CALINE 3 – disperzionog modela za predviđanje nivoa zagađenosti vazduha u blizini autoputeva i ključnih saobraćajnica, u cilju simulacije modela emisije i disperzije zagađivača vazduha u blizini autoputa Beograd – Niš. Ovi podmodeli integrisani su u Geografski informacioni sistem (GIS), koji je korišćen za selektovanje kritičnih oblasti, u kojima su nivoi zagađenosti vazduha bili iznad dozvoljenih granica. U ovoj doktorskoj disertaciji korišćeni su podaci iz pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, zatim podaci iz elektronske publikacije ''Brojanje saobraćaja na putevima Republike Srbije u 2009. godini'', koju je izdalo JP ,,Putevi Srbije”, podaci iz izveštaja Republičkog zavoda za statistiku i podaci iz izveštaja Republičkog Hidrometeorološkog zavoda. Pored toga, korišćeni su i grafički podaci, mapa Republike Srbije – magistralna i regionalna putna mreža i topografska mapa autoputa Beograd – Niš. Ulazni podaci emisionog modela bili su: tok saobraćaja na deonicama autoputa Beograd – Niš, broj vozila prema tehnologiji, emisioni faktori i matematičke operacije COPERT IV metodologije, i podaci o potrošnji goriva. Podaci o vozilima predstavljeni su i u projektu Instituta Saobraćajnog fakulteta, Univerziteta u Beogradu. Rezultati, dobijeni primenom softverskog alata AQRoads pokazali su simulaciju disperzije polutanata kroz dva scenarija. U prvom scenariju, u slučaju najlošijih vremenskih uslova, koncentracije čvrstih čestica (PM) i sumpor-dioksida (SO2) su na...sr
dc.description.abstractHumans are the biggest pollutants of environment, and the problems caused by environmental pollution are mostly connected with air pollution. The most common and spread air pollutants are vehicles in road transport. The aim of this doctoral dissertation is to develop a decision support system, which can be used by authorities to reduce air pollution from road transport. The essence of this system consists of mathematical sub-models based on the computer program methodology for calculation of emissions from road transport (COPERT IV) and CALINE3 - A versatile dispersion model for predicting air pollution levels near highways and arterial streets, in order to simulate the models of air pollutant emission and dispersion in the area along the Belgrade – Niš highway. These sub-models were integrated in Geographic Information System (GIS), which was used for selecting critical areas, where air pollution levels were above limits. The study of this doctoral dissertation was conducted using data from the regulation of classification of motor vehicles and technical conditions for the vehicles in road transport, data from the electronic publication ''Counting motor vehicles on the roads of Republic of Serbia in 2009. '', published by the public enterprise ''Roads of Serbia'', data from the Report of Republic Service of statistics, and the Report of Republic Hydrometeorological Service. The map of Republic of Serbia – magistral and regional road network and topographical map of Belgrade – Niš highway were also used in this study. The inputs for the emission model were: traffic flow on sections of Belgrade - Niš highway, number of vehicles classified by technology, emission factors and mathematical operations of COPERT IV methodology, and fuel consumption. The data about vehicles are also presented in the project of the Institute of Faculty of Traffic and Transport Engineering, University of Belgrade. The results conducted by the application of AQRoads software showed the simulation of pollutant dispersion in two scenarios. In the first scenario, in the worst weather conditions, the concentrations of particulate matter (PM) and sulphur oxides...en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Технички факултет, Борsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectsaobraćajsr
dc.subjecttransporten
dc.subjectzagađujuće materijesr
dc.subjectCOPERT IV metodologijasr
dc.subjectsimulacija distribucijesr
dc.subjectGISsr
dc.subjectair pollutantsen
dc.subjectCOPERT IV methodologyen
dc.subjectsimulation of distributionen
dc.subjectGISen
dc.titlePrimena GIS-a u kontrolnoj strategiji monitoringa ukupne emisije zagađujućih materija u drumskom saobraćajusr
dc.titleThe application of GIS in control strategy of monitoring pollutants total emission in road transporten
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractВуковић, Милован; Николић, Ђорђе; Јовановић, Војкан; Илић, Ивана З.; Примена ГИС-а у контролној стратегији мониторинга укупне емисије загађујућих материја у друмском саобраћају; Примена ГИС-а у контролној стратегији мониторинга укупне емисије загађујућих материја у друмском саобраћају;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/16791/Disertacija3808.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/16791/Disertacija3808.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5855


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији