Приказ основних података о дисертацији

Efikasnost programirane nastave biologije uz pomoć kompjutera u osnovnoj školi

dc.contributor.advisorMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherSegedinac, Mirjana
dc.contributor.otherMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherKostić, Desanka
dc.contributor.otherGajić, Olivera
dc.contributor.otherMandić, Danimir
dc.creatorЖупанец, Вера
dc.date.accessioned2016-05-28T14:47:32Z
dc.date.available2016-05-28T14:47:32Z
dc.date.available2020-07-03T13:45:29Z
dc.date.issued2013-09-13
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5414
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija139505913011128.pdf?controlNumber=(BISIS)85721&fileName=139505913011128.pdf&id=1575&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=85721&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractУ  докторској  дисертацији  је  најпре  сагледана  теоријска  основа  програмиране  наставе  и проучена  њена  заступљеност  у  настави  природних  наука.  Након  тога  је  реализовано  педагошко истраживање  са  паралелним  групама(експерименталном  и  контролном)  током  кога  је  сагледана ефикасност  примене  програмиране  наставе  уз  помоћ  компјутера(ПУПК)  у  настави  биологије  у односу  на  традиционалну  наставу.  Експеримент  је  реализован  на  узорку  од214  ученика(106 ученика  у  Е  групи  и108  ученика  у  К  групи).  Ученици  Е  групе  су  садржаје  наставне  подтеме Хордати  према  програму  биологије  у6.  разреду  основне  школе  током19  часова  реализовали применом  програмиране  наставе  уз  помоћ  компјутера,  док  су  ученици  контролнe  групе  исте садржаје у исто време обрадили традиционалном наставом.  Инструменти  примењени  у  истраживању  су  иницијални  тест,  финални  тест  и  ретест.  Свa три  теста су обухваталa питања из три когнитивна домена(нивоа знања):  ниво  познавања чињеница (нивоI), ниво разумевања појмова(нивоII) и ниво анализе и резоновања− примене знања(нивоIII). Осим тестова знања инструмент коришћен у истраживању је анкета за ученике Е групе и наставнике биологије  о  примени  ПУПК  у  настави  биологије  у  основној  школи.  Статистичка  обрада  података добијених на тестовима знања и анкетама извршена је применом програмског пакетаSPSS 14.0.  Експериментална  и  контролна  група  ученика  су  уједначене  на  почетку  истраживања  према општем  успеху, оцени из биологије и резултатима иницијалног теста. Просечно постигнуће  ученика Е групе на иницијалном тесту било је68,18 поена, а ученика К групе68,80 поена. Остварена разлика између  две  групе  на  иницијалном  тесту  није  статистички  значајна.  Након   реализације  наставне подтеме  Хордати  применом  различитих  одела  наставе  у  Е  и  К  групи  ученици  обе  групе  су тестирани  финалним  тестом  знања.  На  финалном  тесту  ученици  Е  групе  имали  су  просечно постигнуће85,82 поена, а ученици К групе68,87 поена. Након90 дана ученици обе групе тестирани су истим тестом(ретестом). Ученици Е групе имали су на ретесту просечно остигнуће85,16 поена, а  ученици  К  групе67,71  поена.  Анализа  резултата  финалног  теста  и  ретеста  је  показала  да  су ученици  Е  групе  остварили  већи  квантитет  и  квалитет  знања  на  сва  три  когнитивна  домена  и  на тестовима знања  у  целини,  у односу  на  ученике  К групе. Остварене разлике  у  постигнућу  ученика Е и  К  групе  на  финалном  тесту  и  ретесту  на  сва  три  когнитивна  домена  и  на  тестовима  у  целини  у корист  Е  групе  су  статистички  значајне.  Од  посебног  је  значаја  знатно  бољи  резултат  ученика  Е групе  у  односу  на  К  групу,  у  решавању  тежих  питања  и  задатака(нивоII  иIII)  и  на  финалном  тесту и  ретесту  у  целини  у  односу  на  иницијални  тест,  односно  испољена  већа  способност  ученика  Е групе у решавању комплекснијих питања и задатака у односу на ученике К групе. Експериментално  доказани,  статистички  знатно  бољи  резултати  ученика  Е  групе  на тестовима знања(финалном тесту  и ретесту)  у односу  на ученике К групе, као и резултати анкета за ученике  Е  групе  и  наставнике  биологије  препоручују  већу  заступљеност  програмиране  наставе  уз помоћ  компјутера  у  настави  биологије  и  других  природних  и  друштвених  наука  на  свим  нивоима образовања, са циљем повећања њиховог квалитета и ефикасности.sr
dc.description.abstractU  doktorskoj  disertaciji  je  najpre  sagledana  teorijska  osnova  programirane  nastave  i proučena  njena  zastupljenost  u  nastavi  prirodnih  nauka.  Nakon  toga  je  realizovano  pedagoško istraživanje  sa  paralelnim  grupama(eksperimentalnom  i  kontrolnom)  tokom  koga  je  sagledana efikasnost  primene  programirane  nastave  uz  pomoć  kompjutera(PUPK)  u  nastavi  biologije  u odnosu  na  tradicionalnu  nastavu.  Eksperiment  je  realizovan  na  uzorku  od214  učenika(106 učenika  u  E  grupi  i108  učenika  u  K  grupi).  Učenici  E  grupe  su  sadržaje  nastavne  podteme Hordati  prema  programu  biologije  u6.  razredu  osnovne  škole  tokom19  časova  realizovali primenom  programirane  nastave  uz  pomoć  kompjutera,  dok  su  učenici  kontrolne  grupe  iste sadržaje u isto vreme obradili tradicionalnom nastavom.  Instrumenti  primenjeni  u  istraživanju  su  inicijalni  test,  finalni  test  i  retest.  Sva tri  testa su obuhvatala pitanja iz tri kognitivna domena(nivoa znanja):  nivo  poznavanja činjenica (nivoI), nivo razumevanja pojmova(nivoII) i nivo analize i rezonovanja− primene znanja(nivoIII). Osim testova znanja instrument korišćen u istraživanju je anketa za učenike E grupe i nastavnike biologije  o  primeni  PUPK  u  nastavi  biologije  u  osnovnoj  školi.  Statistička  obrada  podataka dobijenih na testovima znanja i anketama izvršena je primenom programskog paketaSPSS 14.0.  Eksperimentalna  i  kontrolna  grupa  učenika  su  ujednačene  na  početku  istraživanja  prema opštem  uspehu, oceni iz biologije i rezultatima inicijalnog testa. Prosečno postignuće  učenika E grupe na inicijalnom testu bilo je68,18 poena, a učenika K grupe68,80 poena. Ostvarena razlika između  dve  grupe  na  inicijalnom  testu  nije  statistički  značajna.  Nakon   realizacije  nastavne podteme  Hordati  primenom  različitih  odela  nastave  u  E  i  K  grupi  učenici  obe  grupe  su testirani  finalnim  testom  znanja.  Na  finalnom  testu  učenici  E  grupe  imali  su  prosečno postignuće85,82 poena, a učenici K grupe68,87 poena. Nakon90 dana učenici obe grupe testirani su istim testom(retestom). Učenici E grupe imali su na retestu prosečno ostignuće85,16 poena, a  učenici  K  grupe67,71  poena.  Analiza  rezultata  finalnog  testa  i  retesta  je  pokazala  da  su učenici  E  grupe  ostvarili  veći  kvantitet  i  kvalitet  znanja  na  sva  tri  kognitivna  domena  i  na testovima znanja  u  celini,  u odnosu  na  učenike  K grupe. Ostvarene razlike  u  postignuću  učenika E i  K  grupe  na  finalnom  testu  i  retestu  na  sva  tri  kognitivna  domena  i  na  testovima  u  celini  u korist  E  grupe  su  statistički  značajne.  Od  posebnog  je  značaja  znatno  bolji  rezultat  učenika  E grupe  u  odnosu  na  K  grupu,  u  rešavanju  težih  pitanja  i  zadataka(nivoII  iIII)  i  na  finalnom  testu i  retestu  u  celini  u  odnosu  na  inicijalni  test,  odnosno  ispoljena  veća  sposobnost  učenika  E grupe u rešavanju kompleksnijih pitanja i zadataka u odnosu na učenike K grupe. Eksperimentalno  dokazani,  statistički  znatno  bolji  rezultati  učenika  E  grupe  na testovima znanja(finalnom testu  i retestu)  u odnosu  na učenike K grupe, kao i rezultati anketa za učenike  E  grupe  i  nastavnike  biologije  preporučuju  veću  zastupljenost  programirane  nastave  uz pomoć  kompjutera  u  nastavi  biologije  i  drugih  prirodnih  i  društvenih  nauka  na  svim  nivoima obrazovanja, sa ciljem povećanja njihovog kvaliteta i efikasnosti.sr
dc.description.abstractThe first part of doctoral thesis gives a theoretical basis for programmed classes and studies the presence of such classes in teaching of natural sciences. After that, pedagogical research was conducted with parallel groups (an experimental one and a control one) during which the efficiency of applying computer assisted programmed learning (CAPL) in biology classes was analysed in relation to the traditional classes. The experiment was realised onthe sample of 214 students (of which 106 were in the experimental group and 108 in the control group). With the students from the experimental group, 19 lessons of  Chordates  teaching subunit, placed in the 6th grade of primary school according to the programme for biology, was done by using computer assisted programmed learning, while the students form the control group covered the same content in a traditional way. Instruments used in the research were: initial test, final test and retest. All three tests included questions from three cognitive domains (levels of knowledge): the level of knowing the facts (level I), the level of understanding concepts (level II) and the  level of analysis and reasoning – applying knowledge (level III). Apart from tests,  questionnaires for the students from the experimental group and for biology teachers  on application of CAPL in teaching biologyin primary schools were used as another research instrument. Statistical processing of data obtainedfrom the tests and questionnaires was done by using SPSS 14.0 software package.  Both experimental and control student groups were balanced at the beginning of research according to overall success in school, grade from  Biology and the results of the initial test. The average score of students from the experimental group on the initial test was 68.18 points, while the average  score of students from control group was 68.80 points. The difference in results from the initial test for the two groups is not statistically significant. After realisation of the Chordates teaching subunit, by  pplying different teaching methods in experimental and control groups, the students from both groups were tested in the final test. The average score of students from the experimental group on the final test was 85.82 points, while the average score of students from control group was 68.87 points. After 90 days, the students of both groups were tested with the same test (retest). Theaverage score of students from the experimental group on the retest was 85.16 points, while the average score of students from control group was 67.71 points. The analysis of the results from the final test andretest has shown that the students from the experimental group achieved higher quality and quantity of knowledge in all three cognitive domains and on the tests as a whole, in relation to the students from the control group. The differences in achievement of the students from experimental and control groups on final test  and retest in all three cognitive domains and on tests as whole are statistically significant in favour of the experimental group. It is also important to observe the significantly better result of the students from the experimental group in relation to the control group, in answering harder questions (levels II and III), both on the final tests and retest as a whole, in relation to the initial test, i.e. students from the experimental group showed greater competence in solving complex questions and tasks in relation to the students from the control group. Experimentally proved, statistically significant better results of the students from the experimental group on tests (final test and retest) in relation to the students from the control group, as well as  the results of questionnaires for students of the experimental group and biology teachers, recommend greater presence of computer assisted programmed learning and classes of other natural sciences and humanities on all levels of education, with aim to increase their quality and efficiency.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179010/RS//
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/cc0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectБиологијаsr
dc.subjectBiologijasr
dc.subjectBiologyen
dc.subjectосновна школаsr
dc.subjectхордатиsr
dc.subjectпрограмирана настава уз помоћ компјутераsr
dc.subjectтрадиционална наставаsr
dc.subjectефикасност наставеsr
dc.subjectPrimary schoolen
dc.subjectChordateen
dc.subjectComputer Assisted Programmed Learningen
dc.subjectTraditional teachingen
dc.subjectEfficiency of teachingen
dc.subjectosnovna školasr
dc.subjecthordatisr
dc.subjectprogramirana nastava uz pomoć kompjuterasr
dc.subjecttradicionalna nastavasr
dc.subjectefikasnost nastavesr
dc.titleЕфикасност програмиране наставе биологије уз помоћ компјутера у основној школиsr
dc.titleEfikasnost programirane nastave biologije uz pomoć kompjutera u osnovnoj školisr
dc.titleEfficiency of Computer Assisted Programmed Learningin Biology Teaching at Primary Schoolen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseCC0
dcterms.abstractМиљановић, Томка; Миљановић, Томка; Костић, Десанка; Гајић, Оливера; Мандић, Данимир; Сегединац, Мирјана; Županec, Vera; Efikasnost programirane nastave biologije uz pomoć kompjutera u osnovnoj školi; Ефикасност програмиране наставе биологије уз помоћ компјутера у основној школи; Ефикасност програмиране наставе биологије уз помоћ компјутера у основној школи;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38709/Disertacija2663.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/38709/Disertacija2663.pdf
dc.identifier.doi10.2298/ns20130913zupanec
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5414


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији