Приказ основних података о дисертацији

Modelling of access charges for the use of railway infrastructure

dc.contributor.advisorBojović, Nebojša J.
dc.contributor.otherMandić, Dragomir J.
dc.contributor.otherVukadinović, Katarina S.
dc.contributor.otherBošković, Branislav Z.
dc.contributor.otherBožić, Vladan
dc.creatorBugarinović, Mirjana M.
dc.date.accessioned2020-07-03T09:12:32Z
dc.date.available2020-07-03T09:12:32Z
dc.date.issued2014-05-29
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=2364
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/4215
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:10321/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=512396202
dc.description.abstractУ дисертaцији се решава проблем моделирања накнада за коришћење железничке инфраструктуре. Проблем се решава двофазним приступом и представља нови приступ решавању проблема дефинисања накнада, инструмента за регулисање железничког тржишта. Према двофазном приступу, проблем моделирања накнада се посматра као проблем избора принципа накнада и проблем дефинисања структуре накнада. Моделирањем накнада дефинисаним оваквим приступом, планерима и менаџерима је омогућено да сагледају зависности између принципа накнада, елемената накнадa, њихов утицај на укупно покриће трошкова и будуће планирање пословања управљача инфраструктуре. Основни циљеви дисертације су дефинисање модела избора принципа накнада и математичка формулација структуре накнада за коришћење железничке инфраструктуре за Европске железничке мреже средње и мале величине. Први циљ се остварује кроз: дефинисање и систематизацију кључних елемената који утичу на избор принципа накнада, дефинисање релацијa измећу њих и развој модела избора. Проблем је разматран као вишекритеријумски проблем где релације између критеријума нису независне, односно постоји међузависност и повратна спрега. На основу прегледа литературе која се односи директно или индиректно на примену принципа накнада, модела за прорачун и структуру накнада, анализе зависности појединих перформанси инфраструктуре и тржишта у односу на обим саобраћаја и коришћење капацитета инфраструктуре систематизовано Моделирање накнада за коришћење железничке инфраструктуре Мирјана Бугариновић v је двадесет два критеријума. Применом Делфи процедуре од три круга генерисано је седам критеријума. То су: комплексност мреже, продуктивност управљача инфраструктуре и оператора, степен искоришћења капацитета мреже, доминантна категорија транспорта, стратегија државе у погледу давања субвенција железници, инвестициона политика за инфраструктуру и хармонизација принципа накнада са изабраним у региону. У дисертацији је развијен модел избора принципа накнада применом Аналитичког мрежног процеса (АNP) и омогућено је да појединачне, изоловане анализе различитих принципа накнада, стања и рада на мрежи, окружења, интереса државе, буду систематизоване у једну "мрежу" која је концептуално разумљива и која највише одговара постављеним циљевима ефикасног коришћења инфраструктуре и стратегије развоја тржишта. Посебна пажња у дисертацији је посвећена проблему утицаја и интереса различитих заинтересованих страна на избор принципа накнада. Развијен је и проширени АNP модел избора принципа накнада увођењем кластера који представља заинтересоване стране. Овим моделом су утицаји и интереси свих заинтересованих страна истовремено обухваћени, Валидност развијених модела је тестирана кроз нумерички пример за Србију. Циљ формулације структуре накнада на примеру Србије је стварање модела накнада за основни пакет услуга са акцентом на модел трошкова којим се преносе одговарајући сигнали учесницима на тржишту. Модел трошкова је тако конципиран да је омогућена дистрибуција трошкова у функцији од категорије возова, категорије вуче и сегмената мреже. Математичком формулацијом структуре накнада омогућено је израчунавање накнаде за више различитих категорија возова чије је појављивање извесно са отварањем тржишта, као и примена различитих принципа накнада који утичу на одређивање јединичних трошкова воза. Анализе добијених висина накнада, анализе зависности између висине накнада и масе воза су указале да, у фази постепеног отварања тржишта, баланс између стратегије развоја тржишта и ефикасног коришћења инфраструктуре се остварује тако што, корисник кроз накнаде које су у Моделирање накнада за коришћење железничке инфраструктуре Мирјана Бугариновић vi зависности од категорије услуга и воза примарно плаћа трошкове хабања инфраструктуре. Добијени резултати показују да дефинисани двофазни приступ моделирањa накнада, заснован на моделу избора принципа накнада применом АNP методе и моделу накнада заснованом на системском приступу, може значајно допринети решавању проблема развоја и имплементације накнада у различитим фазама отварања железничког тржишта Србије.sr
dc.description.abstractThe PhD thesis addresses the issue of modelling access charges for the use of railway infrastructure. The issue is dealt with through a two-phase approach representing a new way of solving the issue of defining access charges, one of a railway market regulation tool. Under the two-phase approach, the issue of modelling access charges is regarded as problem of selecting the access charges principle and defining the access charges structure. The access charges modelling based on such one approach enables planners and managers to get a full grasp of the dependence between the access charges principle, access charges elements, as well as their impact on the overall cost coverage and future planning of the infrastructure managers’ business operation. The main objectives of the PhD thesis include defining a access charges principle selection model and formulating the structure of access charges for the use of railway infrastructure for а middle- and small-size EU railway network. The first objective is achieved by defining and systematising the key elements affecting the selection the access charges principle, by defining the relation between them and developing the selection model. The problem is treated as a multi-criteria problem, whereby the inter-criteria relations are not independent but are instead interdependent and characterised by a feedback mechanism. Based on literature overview referred to the direct or indirect application of access charges principles, calculation models and access charges structures, infrastructure management as well as an analysis of the relations between some performances of infrastructure and market with respect to traffic volume and the use of infrastructure capacities, it is sistematize 22 criteria. Applying the Delphy procedure Моделирање накнада за коришћење железничке инфраструктуре Мирјана Бугариновић viii with three-round the following seven criteria have been generated: network complexity, infrastructure managers and operators’ productivity, the level of network capacity utilisation, dominant traffic service, the state’s railway subsidy policy, infrastructure investment policy and harmonisation of the access charges principle with neighbouring countries . The PhD thesis develops the model of the access charges principle selection applying the Analytic Network Process (ANP), thus making it possible for individual, isolated analyses of different access charges principles, railway network state and operation, the environment and state interests to be systematised in "network", which is conceptually understandable and most suitable for the set goals of efficient infrastructure use and market development strategy. The PhD thesis pays special attention to the issue of different stakeholders’ impact on and interest in the selection of the access charges principle. An expanded ANP model of the access charges principle selection has been developed. All stakeholders interest and impact are simultaneously covers by introducing a cluster which represents them in the model. The validity of the developed models has been tested on a numerical example for Serbia. The formulation of the access charges structure using Serbia as an example aims to create a model of access charges for the basic service package with emphasis on a cost model giving appropriate signals to market player. The cost model has been designed so as to enable the distribution of costs in function including train and traction categories and network segments. The mathematical formulation of the access charges structure makes it possible to calculate access charges for several different train types, which are bound to appear with the opening of the market, and to apply different access charges principles to determine the cost per train. Analyses of the levels of access charges thus calculated and the dependence between these levels and the train mass have revealed that the balance between market development strategy and infrastructure utilisation efficiency is created through the users’ primary payment of the cost of infrastructure wear and tear through access charges depending on the service and train category, in the stage of gradual market opening. Моделирање накнада за коришћење железничке инфраструктуре Мирјана Бугариновић ix The results obtained suggest that the defined two-phase approach, based on the development of the model of the access charges principle selection by applying ANP method and the access charges structure modeling based on the systems approach, can significantly help to solve the issue of development and implementation of access charges in different stages of railway market opening in Serbia.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Саобраћајни факултетsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Technological Development (TD or TR)/36022/RS//
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Technological Development (TD or TR)/36047/RS//
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectмоделирање накнадаsr
dc.subjectaccess charges modelingen
dc.subjectsystem approachen
dc.subjectmulticriteria decision makingen
dc.subjectAnalityc Network Process methoden
dc.subjectaccess charges principle selectionen
dc.subjectmodel of access charges structureen
dc.subjectrailway infrastructureen
dc.subjectсистемски приступsr
dc.subjectвишекритеријумско одлучивањеsr
dc.subjectАNPsr
dc.subjectмодел избора принципа накнадаsr
dc.subjectмодел структуре накнадаsr
dc.subjectжелезничка инфраструктураsr
dc.titleМоделирање накнада за коришћење железничке инфраструктуреsr
dc.titleModelling of access charges for the use of railway infrastructureen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY
dcterms.abstractБојовић, Небојша Ј.; Мандић, Драгомир Ј.; Вукадиновић, Катарина С.; Бошковић, Бранислав З.; Божић, Владан; Бугариновић, Мирјана М.; Modeliranje naknada za korišćenje železničke infrastrukture;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/15545/Disertacija122.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/15545/Disertacija122.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_4215


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији