Muzička terminologija u arapskom jeziku
Music terminology in Arabic
Докторанд
Šoštarić, AdaМентор
Mitrović, AnđelkaЧланови комисије
Petrović, SnežanaJovanović, Jelena
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Predmet istraživanja ove doktorske disertacije jesu muzički termini u arapskom
jeziku. Cilj je da se ekscerpcijom termina iz literature na arapskom jeziku utvrde
osnovne karakteristike muzičke terminologije kada je u pitanju, pre svega, leksičko
pozajmljivanje, terminološka dubletnost, polisemija i/ili homonimija i stepen
standardizovanosti datih termina.
Arapska muzička tradicija se razvijala pod uticajem brojnih kultura i
civilizacija što je uticalo i na muzičku terminologiju u arapskom jeziku, koja je u velikoj
meri prošarana farsizmima, helenizmima, turcizmima... Uticaj koji je imala zapadna
muzička tradicija ne treba prenaglasiti. Ipak, koncepti koji su počeli da stižu u arapski
svet intenziviranjem kontakata sa Evropom početkom XIX veka – poput, na primer,
notacije do tada nepoznate arapskoj oralnoj muzičkoj tradiciji – već su polovinom XX
veka postali deo kurikuluma na odsecima zapadne muzike. Stoga je jedna od polaznih
ideja ove disertacije podela muzičkih termina n...a dva segmenta – termine, kojima su
označeni pojmovi autentične arapske muzičke tradicije i termine pojmova neinherentnih
arapskoj muzičkoj tradiciji...
The subject of this doctoral dissertation are musical terms in the Arabic
language. The aim is to use music terms excerpted from Arabic literature to establish
the basic characteristics of this terminology, considering, above all, lexical borrowing,
terminological doubling, polysemy and/or homonymy, as well as the degree of
standardization of these terms.
Arab music tradition developed under the influence of various cultures and
civilizations, thus its music terminology is mottled with words from Farsi, Greek,
Turkish, etc. The influence of Western music should not be overemphasized. Still,
concepts arriving into the Arab world through intensifying contact with Europe at the
beginning of the 20th century – such as musical notation, hitherto unknown to the oral
music tradition of the Arabs – became part of the curriculum in Western music
departments by the middle of that century. Thus one of the starting points of this
dissertation is the division of music terms into two seg...ments: terms that designate
notions indigenous to the Arabic music tradition and those not inherent to it...