Учење кроз игру у електронском образовању
Edutainment in electronic education
Докторанд
Labus, AleksandraМентор
Despotović-Zrakić, MarijanaЧланови комисије
Radenković, BožidarStanojević, Milorad
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Доступност савремених информационо-комуникационих технологија
знатно је утицала на процес учења и подучавања, као и на начин креирања
стратегија образовања. Eлектронско образовање један је од доминантних
праваца развоја процеса образовања у великом броју образовних институција и
заједница. Имајући у виду да свака стратегија образовања са собом носи
одређене ризике, неопходно је дизајнирати моделе електронског образовања како
би се избегли потенцијални проблеми и максимизирале предности стратегије.
Како би се повећала ефикасност учења и подучавања, образовни процес је
неопходно обогатити атрактивним интерактивним садржајем, који студенте
укључује у процес образовања као активне учеснике. Учење кроз игру представља
једну од савремених метода образовног процеса која доприноси активноm учешћу
студената у процесу образовања.
Предмет истраживања докторске дисертације јесте развој модела учења кроз
игру у електронском образовању. Главна хипотеза која је развијена и доказана у
ок...виру докторске дисертације јесте да се имплементацијом модела учења кроз
игру у електронско образовање побољшавају перформансе и квалитет образовног
процеса, квалитет комуникације и сарадње између студената и образовне
институције и постигне веће задовољство студената.
Учење кроз игру (edutainment) се односи на хибридни метод образовања који
користи забавне активности засноване на мултимедији за реализацију
едукативних активности. У процесу електронског образовања често се
употребљава систем за управљање учењем (Learning Management System- LMS).
Moodle LMS је најчешће коришћено софтверско решење за управљање
образовним материјалима које интегрише све реализоване целине докторске
дисертације...
The availability of modern information and communication technology has
significantly impacted the process of learning and teaching, as well as the process of
education strategy creation. Hence, the vast majority of educational institutions and
communities propose electronic education as one of the emerging research trends in the
education process development. Having in mind that every education strategy bears
certain risks, it is necessary to design electronic education models in order to avoid
potential complications and maximize the benefits of the strategy. In order to enhance
learning and teaching efficiency, educational process needs to be enriched with modern
interactive content that stimulates students to actively participate in the education
process. Edutainment represents one of the prevailing methods that enhance students’
active participation in the education process.
The research topic of the dissertation is the development of the edutainment model in
electroni...c education. The main hypothesis developed and proved in the dissertation is
that the implementation of the edutainment model in electronic education enhances the
performances and the quality of the educational process, quality of communication and
collaboration processes between students and the educational institution, and achieves
higher levels of students’ satisfaction.
Edutainment refers to a hybrid education method that uses fun multimedia-based
activities for materializing educational activities. The process of electronic education is
often supported by Learning Management Systems (LMS). Moodle LMS is the most
frequently used software solution for managing educational materials and it serves as a
platform that integrates all implemented units of the dissertation.
The analysis of the existing learning management system served as a basis for defining
the structure of the proposed edutainment model in electronic education. The base
elements of the proposed model include defined goals, preferences, motivation and
needs of every student. The proposed edutainment model in electronic education
comprises the infrastructure, the edutainment system architecture, and process of
introducing edutainment into electronic education and edutainment services...