Методологија израде задатака за проверу знања из књижевности у старијим разредима основне школе
Methodology of designing assignments for literature knowledge assessment in upper primary school classes Методология составления заданий для проверки знаний по литературе в старших классах начальной школы La méthodologie pour l’élaboration d’exercices d’évaluation des connaissances en littérature au collège
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Предмет истраживања јесте испитивање места и значаја задатака који се креирају за ученике старијих разреда основне школе приликом проучавања књижевних, али и научнопопуларних и информативних текстова. Циљ рада јесте указивање на врсте задатака према различитим критеријумима и преиспитивање употребне функције тих задатака у процесима провера знања и вештина ученика у вези са књижевним делима из обавезних програмских садржаја или ван њих. У првим целинама рада задаци се осветљавају кроз опште психолошке и педагошке перспективе, разматрају се њихове могућности унутар оквира који су одређени образовним стандардима за крај обавезног образовања за наставни предмет Српски језик и књижевност, затим из перспективе програма наставе и учења и исхода учења. У обзир се узимају и предметне и међупредметне компетенције које ученици треба да стекну. Даље се проматрају задаци у различитим перспективама свог обликовања и у оправданости и сврси примене. Због тога се задаци анализирају како као изоловане ...структуре, тако и као делови ширих структура – тестова, домаћих задатака и уџбеника. Истом методом приступа се обради података о тестирањима, добијених од Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања. Уводе се ауторски примери задатака и тестова како би се потврдили теоријски закључци. Резултати истраживања указују да се ваљано креираним задацима ученици подстичу да самостално читају и тумаче књижевна дела. Показује се да тест из књижевности треба да садржи задатке различите тежине. Потврђује се претпоставка да уз задатке затвореног облика у тесту из књижевности треба да буду и задаци отвореног облика. Долази се до закључка да адекватна питања и налози воде ђаке ка достизању наставних исхода и компетенција из области књижевности, али и кључних компетенција за целоживотно учење. Такви задаци су увек усклађени са узрастом и способностима ученика.
The object of the research is presents an examination of the place and significance of assignments created for students of upper primary school classes, while studying literary and also popular science and informative texts. The goal of the thesis is to indicate different types of assignments on the basis of various criteria and to review the usefulness of those assignments within the processes of checking students’ knowledge and skills related to literary works, which are included in mandatory curriculum content and literary works that are outside of it. In the first few sections of the thesis the assignments are elucidated through general psychological and pedagogical perspectives, their potentials are considered within the framework determined by the educational standards intended for the end of compulsory education for the subject “The Serbian language and literature”, and also from the perspectives of teaching and learning programs and learning outcomes. Both subject and cross-sub...ject competencies that students should acquire are taken into account. Furthermore, the assignments are observed from various perspectives of their design and from the points of justification and purpose of their use. With that regard, assignments analyse both as isolated structures as well as the parts of wider structures - tests, homework and textbooks. We use the same method to approach processing data about the tests received from the institution for the evaluation of education quality. The author’s examples of assignments and tests are created in order to assess the theoretical conclusions. The results of the research have shown that well prepared tests encourage students to read independently and thereby interpret a literary work. It has been shown that a well prepared literature test is supposed to contain exercises of various levels of difficulty, and an open/close type of exercises as well. Thus, a conclusion has been reached that those adequate questions and directives direct students into achieving educational goals and competences in the field of literature, but also into achieving key competences for lifelong learning. The assignments of this kind are always in accordance with the students’ aged and their abilities.