Jezik i stil u dramama Ljubomira Simovića ‒ tekstualnolingvistički aspekti
Language and Style in Ljubomir Simović’s Plays ‒ Textual and Linguistic Aspects
Докторанд
Mimović, MilicaМентор
Jovanović Simić, JelenaЧланови комисије
Petković, JelenaNikolić, Milka
Janjušević-Oliveri, Ana M.
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Osnovni predmet ovog rada jeste ispitivanje ključnih tekstualnolingvističkih
osobina dramskog diskursa Ljubomira Simovića u njegovim četirma dramama.
Međutim, dramski tekst se kao podstil književnoumetničkog stila odlikuje
dijalogičnošću, odnosno najvišim stepenom konverzacije, pa se samim tim neminovno
nameće i ispitivanje pragmatičkih aspekata dramskog diskursa.
Cilj ovoga istraživanja jeste da se pomoću metoda deskripcije, analize i na
kraju sinteze, osvetli sa lingvističkog stanovišta ovaj književnoumetnički žanr,
nepravedno zapostavljen među ostalim žanrovima. Kao posebni ciljevi mogu se
izdvojiti utvrđivanje stilističke, pragmatičke i verbatološke uloge kohezivnih
sredstava u olakšavanju recepcije teksta, sa posebnim osvrtom na figure ponavljanja
kada su u službi (a) isticanja određenih delova teksta, (b) žanrovskog dokazivanja
dominacije tzv. dijaloga konflikta, (v) utvrđivanja stepena odstupanja od principa
tzv. ekvivalentne kooperativnosti, (g) identifikovanja i opis...ivanja
intertekstualnih elemenata iz narodne poezije, i, s tim u vezi, (d) određivanja
komunikativne dominante kao socijalno determinisane moći, obeležene rodnom
(ne)ravnopravnošću.
Doktorska disertacija sadrži devet poglavlja. U prvom, uvodnom poglavlju,
nalaze se predmet i zadaci istaživanja, ali i postavljene hipoteze i metodologija
istraživanja. Drugo poglavlje čini teorijsko definisanje osnovnih pojmova, koje
uključuje predstavljanje razvoja tekstualne lingvistike uz pregled srbističke i
hrvatske literature o tekstu, a na samom kraju ovog poglavlja date su definicije
ključnih pojmova: tekst, kontekst, diskurs – onako kako su ih razumeli eminentni
lingvisti, i kao su zabeleženi u relevantnim lingvističkim rečnicima. Na ovu
pomenutu teorijsku podlogu rada, nadovezuje se metodološki i terminološki
značajno i pregled tekstualnolingvističkih radova o drami kao žanru.
Narednih pet poglavlja posvećeno je ispitivanju kompozicije teksta drame,
njegove stilističke i iskazne strukture, a u trećem poglavlju se posebno razmatra
tematska struktura i motivski kompleksi koji izgrađuju fabulu drame i njen smisao.
Na ovome mestu otvara se rasprava o naslovima, makrotemama i mikrotemama, kao i o
tematskoj progresiji. Četvrto poglavlje predstavlja analizu dominantnih kohezivnih
mehanizama u izabranom korpusu, dok peto obrađuje strukturu dijaloga i monologa u
četirma dramama Ljubomira Simovića. U šestom poglavlju analiziraju se didaskalije
u dramama, a u sedmom poglavlju intertekstualnost, tj. intertekstualni elementi
pozajmljeni iz narodne poezije. Osmo poglavlje čini analiza pomenutih drama s
pragmatičkog aspekata, tj. i sa lingvističkih i komunikativnih pozicija opisa
jezičkih funkcija, govornih činova, načela kooperativnosti, strategija učtivosti i
odnosa moći u dijalogu.
Deveto poglavlje čini Zaključak o integrativnim i kumulativnim rezultatima
analitičko-istraživačkog i teorijsko-metodološkog postupka.
The main subject matter of this paper is the investigation of crucial textual and
linguistic features of the dramatic discourse in the four plays written by Ljubomir Simović.
However, the dramatic text as the substyle of the literary and artistic style is characterized by
dialogicity, i.e. the highest level of conversation, therefore the issue of examining pragmatic
aspects of the dramatic discourse is also inevitably imposed.
The objective of the research was to analyze this literary and artistic genre from the
linguistic aspect by means of the methods of description, analysis and synthesis, which has
been unfairly neglected among other genres.
Particular objectives were to determine stylistic, pragmatic and verbatological role of
cohesive devices for facilitating the reception of the text, with special emphasis on the
stylistic devices of repetition when they are used for (a) highlighting certain parts of the text,
(b) genre establishing of the domination of the so-called di...alogue of conflict, (c) determining
the level of the retreat from the principle of the so-called equivalent cooperativity, (d)
identification and description of the intertextual elements from the folk poetry, and,
accordingly, for (e) determining the communicative dominant as the socially determined
power, marked by gender (in)equality.
This PhD thesis consists of nine chapters. The first one, introduction, comprises the
research subject and tasks, as well as hypotheses and research methodology. The second one
provides theoretical defining of the main concepts, then introduces the development of textual
linguistics and, finally, provides the review of Serbian and Croatian references concerning the
text, while at the very ending of this chapter there are definitions of the crucial concepts such
as: text, context, discourse – the way eminent linguists considered them, and how they were
recorded in relevant linguistic dictionaries. In addition, the already mentioned theoretical
basis of the paper is methodologically and terminologically followed by the review of the
textual and linguistic papers that consider drama as a genre.
The following five chapters examine the composition of the dramatic text, its stylistic
and statement structure, while in the third chapter thematic structure and motif complexes of
the drama plot and its sense are particularly considered. Moreover, there is the discussion of
the titles, macro topics and micro topics, as well as of the thematic progression. The fourth
chapter provides the analysis of dominant cohesive mechanisms in the selected corpus, while
the fifth one considers the structure of the dialogues and monologues in the four plays written
by Ljubomir Simović. Then, stage directions are analyzed in the sixth chapter, while
intertextuality, i.e. intertextual elements that are borrowed from the folk poetry, are analyzed
in the seventh one. The eighth chapter refers to the analysis of the previously mentioned plays
from the pragmatic aspect, i.e. from the linguistic and communicative positions of the
description of linguistic functions, speech acts, the principle of cooperativity, strategies of
politeness and the power relationships in the dialogue.
The ninth chapter is the Conclusion regarding the integrative and cumulative results of
the analytical-research and theoretical-methodological procedure.